Jag igen, sorry!

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
TL1000S
Jag tvättade drevet med avfettningsmedel o fick sen reda på att det INTE är bra, oj! Kan jag ha skadat något? Jag såg att det blivit lite rost på o-ringarna så jag smörjde på lite kedjeolja. Jag antar att lite av avfettningen kom på kedjan också. Nojjig blev jag iom att hojen går lite ojämnt vid jämn gas o någon sa att det kan vara drivpaketet. Hojen har bara rullat 400 mil så det borde ju inte vara drivpaketet. Har det med avfettningen att göra? Har bara gjort misstaget en gång!

Nä det ska inte ha med det o göra.

Jag hade satsat på tändstiften o kablarna.

Jimbo skrev:
Jag tvättade drevet med avfettningsmedel o fick sen reda på att det INTE är bra, oj! Kan jag ha skadat något? Jag såg att det blivit lite rost på o-ringarna så jag smörjde på lite kedjeolja. Jag antar att lite av avfettningen kom på kedjan också. Nojjig blev jag iom att hojen går lite ojämnt vid jämn gas o någon sa att det kan vara drivpaketet. Hojen har bara rullat 400 mil så det borde ju inte vara drivpaketet. Har det med avfettningen att göra? Har bara gjort misstaget en gång!

Driver du med nån?
Om inte så spelar det ingen roll om du tvättar drev/kedja med avfettning. Bara du smörjer kedjan efteråt. Nån kommer säkert att säga att det är bättre med icke avfettande medel som diesel, men det är sak samma tycker jag, håller hur länge som helst ändå för mig.
Ös på med avfettning nästa gång istället :banana

Och det att den går dåligt... var det efter en tvätt? Säkert vatten nånstans, ha för vana att starta upp den efter varje tvätt och låt den gå riktigt varm så allt vatten torkar bort.

Last edited:
Beror väl lite på vad du menar med ojämt.
Men du borde väl känna om det rör sig om motorn eller ngt transmissionsaktigt?
Vad som kan ge ryckig gång är ju om ngn eller ngr länkar inte är som dom ska i kedjan, ovalt drev osv.
Men om hojen bara gått 400mil låter det inte vidare troligt.
Iofs går det ju ganska fort att sabba en kedja om man bestämt sig för att skita i att smörja, tvätta oförsiktigt med avfettning upprepade gånger.
Att tvätta med avfettning en gång tror jag inte påverkar på det vis som du beskriver.
Om du nu inte satt och gned på drev kedja en hel eftermiddag med avfettning klart :tungan
//Tobbe

Smaken är som baken, avfettning använder inte jag på kedjan iaf... men det funkar säkert bara man är noga med smörjningen.
Det som kan hända är att avfettningen torkar ut o-ringarna.
//Tobbe

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck