Jag har virus i en mapp som heter SYSCFG16.EXE. Vad göra???

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Just det. AVG larmar titt som tätt om ett virus i SYSCFG16.EXE i nån Windowsmapp och den kan inte åtgärda problemet.

Vad ska jag göra? Jag fattar dessutom väldigt lite om dessa förbannade datorer...

Vet inte vad du har för operativsystem men antar Windows nånting. Tryck på F8 vidd uppstart så bootar du upp i "felsäkert" läge. Kör sedan samma antivirusprogram som tidigare så borde det kunna rensas bort.

Ett tips är att söka efter "syscfg.exe" och "virus" på www.google.com alt. det exakta felmeddelande du ser. Då bör du hitta fler som haft samma junk. Kan vara det här till exempel:

Backdoor.Win32.Wisdoor.19968

Nicke skrev:
Vet inte vad du har för operativsystem men antar Windows nånting. Tryck på F8 vidd uppstart så bootar du upp i "felsäkert" läge. Kör sedan samma antivirusprogram som tidigare så borde det kunna rensas bort.

Ett tips är att söka efter "syscfg.exe" och "virus" på www.google.com alt. det exakta felmeddelande du ser. Då bör du hitta fler som haft samma junk. Kan vara det här till exempel:

Backdoor.Win32.Wisdoor.19968

Men jag tror inte att det går att köra AVG i felsäkert läge...

Det finns inga andra knep eller?

Det låter ju konstigt, varför skulle det inte gå att starta det när du bootat i felsäkert? Har du testat? Om inte gör det.

Annars så står det ganska bra i läken jag skickade hur du får bort DEN trojanen, vet ej säkert vad du har för något.

juha01 skrev:
Men jag tror inte att det går att köra AVG i felsäkert läge...

Det finns inga andra knep eller?

Nicke skrev:
Det låter ju konstigt, varför skulle det inte gå att starta det när du bootat i felsäkert? Har du testat? Om inte gör det.

Annars så står det ganska bra i läken jag skickade hur du får bort DEN trojanen, vet ej säkert vad du har för något.

Japp. det är den jag har... Kör fö. Win XP proffessional.

Det gick inte att köra min version av avg i felsäkert iaf..
Ska prova detta manuella tips som stod där i länken, men det verkar vara lika lätt som att renovera en topp med hjälp av en nagelsax och en instruktionsbok...

Det kan inte vara så att du har viruset i en systemåterställningsfil (puh!)?

Jag hade det för länge sedan och den gick inte att ta bort (i XP). Det hela löste sig med tiden när den filen så smångingom bytter ut mot en annan återställnngsfil.

Jag har oxo AVG.

Annars borde du kunna döda filen i aktivitetshanteraren (puh!) och ta bort mappen efter det.

JoS skrev:
Det kan inte vara så att du har viruset i en systemåterställningsfil (puh!)?

Jag hade det för länge sedan och den gick inte att ta bort (i XP). Det hela löste sig med tiden när den filen så smångingom bytter ut mot en annan återställnngsfil.

Jag har oxo AVG.

Annars borde du kunna döda filen i aktivitetshanteraren (puh!) och ta bort mappen efter det.

Inte för att jag fattade vad du skrev (inte dig det är fel på...) men jag öppnade aktivitetshanteraren, och visst låg det en dylik fil där under processer. Jag klickade "avsluta process" el dyl, så försvann den därifrån iaf.

Edit. Nu gjorde jag en sökning i vanliga sökrutan under startmenyn och kastade helt enkelt denna fil i papperskorgen, vilket inte har gått tidigare... Bra eller dåligt? Vi får väl se vad som slutade att fungera..

Edit2: Eeeyyy! Var det det jag gjorde som du skrev längst ner?! Det är tur man läser till sjuksköterska och inte datatekniker...

Last edited:
"Viruset är lika borta som snön" -som gessle hade sjungit.

Tack vänner! Detta var guld värt!:pannkyss
Hur ska man skydda sig för att dom inte ens ska komma in på burken, eller finns det alltid en möjlighet?

Tack än en gång för hjälpen, och så var det någon som undrade över OT-forumets betydelse....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back