jag har problem med min ktm 525

rain

rain
Gick med
24 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ktm 525 motard/enduro
Jag skulle ställa ventilerna för första gången gjorde förmodligen allt rätt, men när jag tog av kåpan till svänghjulet så pissade det ut olja ska det vara så? eller har packboxen gått sönder ? ivilket fall som helst så funkar inte tutan och elstarten längre. men den statade på första kicken.
 
Ja, hade du inte tömt ut oljan så är det inte så konstigt att det blev så, det ligger i oljebad i vanliga fall. Men det här med elstarten kan vara en annan femma, kolla säkringarna som sitter på startrelät, annars kan du juh kolla om du råkade lossa på några av kablarna från statorn!
 
Så det ska vara olja där inne, då kan jag andas ut. men trycker jag på startmotorn och tutan när den är igång så går det fram lite ström.
har sölat ganska så mycket inne vid svenghjulet med olja , försökt torka rent o så, kan jag ta avfettning på el prylarna där utan at det händer något.
var sitter startrelät ?
var sitter statorn ?
 
rain skrev:
2319615 Så det ska vara olja där inne, då kan jag andas ut. men trycker jag på startmotorn och tutan när den är igång så går det fram lite ström.
har sölat ganska så mycket inne vid svenghjulet med olja , försökt torka rent o så, kan jag ta avfettning på el prylarna där utan at det händer något.
var sitter startrelät ?
var sitter statorn ?

Ta bort svänghjuls kåpan för att ställa ventiler???????

Det är ett skämt antar jag?
 
Startrelät sitter vid batteriet och statorn kallas och generatorn och sitter i svänghjulskåpan!
 
Gargamel skrev:
2319673 Ta bort svänghjuls kåpan för att ställa ventiler???????

Det är ett skämt antar jag?

hur gör du för att få kolven i rätt läge då? :confused:
 
Fick fixat elstart och tutan det var en säkring som gett sig. det var inget skämt jävligt smidigt att ha spärskaftet på svänghjulsmutern och vrida runt motorn med, när man ska se spåret i vevaxeln på samma gång.
 
Tattered skrev:
2319716 hur gör du för att få kolven i rätt läge då? :confused:

Lägg i 6:an och snurra bakhjulet med foten, samtidigt som du lyser med ficklampa in i hålet där du låser motorn, och stannar vid markeringen.
Det kommer lite olja ur det hålet oxå.. men det handlar om cl.
Mvh
 
Stälde ventilern män är lite orolig, skälva måtten e bra men undrar om jag stälde i rätt tackt. men den går bra och startar lätt, hadde den väl inte gjor om jag stält fel?
 
rain skrev:
2322834 Stälde ventilern män är lite orolig, skälva måtten e bra men undrar om jag stälde i rätt tackt. men den går bra och startar lätt, hadde den väl inte gjor om jag stält fel?

Då har du nog ställt den HELT rätt :)
Du ställde väll alla 4:a samtidigt, Huvudsaken att den inte blev helt tyst i ventilerna, dom får gärna tickla lite, bättre för glapp än för tight.

Mvh
 
Back
Top