Jag har hittat ett fel...

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
..redan på min "nya" hoj. :tungan
Den saknar växel indikator, det finns bara en lampa som visar att den ligger i neutral.

Vet någon om det finns nått kit man kan köpa och sätta på bågen.
Den ska alltså visa vilken växel man ligger i.

Det är en Suzuki GSX 750 F -01
 
Hmmm den där indikatorn mätte ju differansen mellan varvpuls och fartpuls för att indikera växel.. vilket innebär att om man tex ligger o kör på fyran, frikopplar och varvar upp hojjen så kommer den ju indikera en lägre växel.... Och hur fan ska man kalibrera den? jag menar, hojjars varvregister i förhållande till fart kan ju diffa ganska mycket..

Nu var jag en riktig gnällgubbe :yoparty
 
Maciver skrev:
..redan på min "nya" hoj. :tungan
Den saknar växel indikator, det finns bara en lampa som visar att den ligger i neutral.

Vet någon om det finns nått kit man kan köpa och sätta på bågen.
Den ska alltså visa vilken växel man ligger i.

Det är en Suzuki GSX 750 F -01

hehe, det är nog inget som du inte kan leva med! *s* hojen funkar bra i övrigt???
 
Maciver skrev:
..redan på min "nya" hoj. :tungan
Den saknar växel indikator, det finns bara en lampa som visar att den ligger i neutral.

Vet någon om det finns nått kit man kan köpa och sätta på bågen.
Den ska alltså visa vilken växel man ligger i.

Det är en Suzuki GSX 750 F -01

behöver man en sådan?.... :rullandeu
 
Maciver skrev:
..redan på min "nya" hoj. :tungan
Den saknar växel indikator, det finns bara en lampa som visar att den ligger i neutral.

Vet någon om det finns nått kit man kan köpa och sätta på bågen.
Den ska alltså visa vilken växel man ligger i.

Det är en Suzuki GSX 750 F -01

Det kansker beror på att det inte är en touringhoj du har. Eller en touringhoj som är lite klent utrustad.

Tro mig, om du kör hoj så behövs ingen växellägesindikator. Om du bara åker, ok då.
 
Maciver skrev:
..redan på min "nya" hoj. :tungan
Den saknar växel indikator, det finns bara en lampa som visar att den ligger i neutral.

Vet någon om det finns nått kit man kan köpa och sätta på bågen.
Den ska alltså visa vilken växel man ligger i.

Det är en Suzuki GSX 750 F -01

Inte ska du bry dig om såna touring-grejer. Bara lära känna din hoj o hur den ska växlas.

Fast jag tror jag förstår vad du menar efter några km på motorväg brukar jag försöka lägga i högsta växeln en gång till, inte för att det behöver gå fort men det är ju dumt o ligga o harva på 5:an om det finns en sjätte växel.
 
Pejo skrev:
Det kansker beror på att det inte är en touringhoj du har. Eller en touringhoj som är lite klent utrustad.
Så du menar att R1000 K5 är en touringhoj :hihi
 
sandstream skrev:
Så du menar att R1000 K5 är en touringhoj :hihi

Jag tror inte du kommer att sitta o kolla vilken växel du har i. Jag tycker det är en onödig komponent på en R1000 K5, men vad vet jag, kanske försöker dom ta marknadsandelar av bumse-ligan...
 
Smirre skrev:
Och hur fan ska man kalibrera den? jag menar, hojjars varvregister i förhållande till fart kan ju diffa ganska mycket..

Man trycker på en knapp och sen kör man och växlar genom alla växlar och vips så är den inställd. Mycket enkelt. Om man drevar om hojjen så får man göra om samma procedur.
 
Pejo skrev:
Jag tror inte du kommer att sitta o kolla vilken växel du har i. Jag tycker det är en onödig komponent på en R1000 K5, men vad vet jag, kanske försöker dom ta marknadsandelar av bumse-ligan...
Den lär inte kosta många spänn att sätta dit för Suzuki så jag tycker att de gör helt rätt :tummenupp
 
skoteridioten skrev:
Sitter du och tittar på ritningen på växelspaken när du kör bil också eller? :3freak
Nej, det märks ganska tydligt på varvräknaren vilken växel man har i.

Den allmäna inställningen verkar vara att om man vill ha en växelindikator så ska man hålla sig till touringhojar.
Trist :(
 
sandstream skrev:
Den lär inte kosta många spänn att sätta dit för Suzuki så jag tycker att de gör helt rätt :tummenupp

Jag lovar att övervaka att du använder den på rätt sätt på Kinnekulle den 8:e maj :tummenupp
 
Provade en hoj med växelindikator, vilket j-a flipperspelspiss. Helt onödigt i mina ögon.
Vilken växel man åker på är inte så intressant så länge det är inom rätt varvtalsområde. Slöåker man så petas 6'an i sen så är det bara att fisa runt.
 
Last edited:
I och med att du har en luftoljekyld gsx motor och om jag inte minns fel så passar givaren för neutrallampan från den förhistoriska GSX(80-85ca) rakt av och de hade växelindikator i den givaren så då behöver du bara ta en sådan givare och bygga någon egen pryl med lampor i och koppla till den givaren.
Det finns en del som kör med de växelgivarna på GSXR1100 turbo för att användas till laddtrycksstyrning på de olika växlarna.
Enkelt va?
 
GSX1100FRAD skrev:
I och med att du har en luftoljekyld gsx motor och om jag inte minns fel så passar givaren för neutrallampan från den förhistoriska GSX(80-85ca) rakt av och de hade växelindikator i den givaren så då behöver du bara ta en sådan givare och bygga någon egen pryl med lampor i och koppla till den givaren.
Det finns en del som kör med de växelgivarna på GSXR1100 turbo för att användas till laddtrycksstyrning på de olika växlarna.
Enkelt va?

Japp det borde funka. se den gulfärgade prylen på bilden, grejen ovanför är utgående axeln.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    20.5 KB · Visningar: 124
ÅHH NEEEJ!!! Jag upptäckte precis att min hoj inte ens har neutrallägeslampa!! Hur ska jag nu våga släppa ut kopplingshandtaget??

Och sen märkte jag att den inte har varvräknare? Hur ska jag nu kunna åka, jag har ju ingen aning om när jag ska växla utan varvräknare!!! För hur är det nu? Man växlar alltså när den når 3500rpm eller???

Guuuud så jobbigt!!!


Nån som vet var man köper varvräknare, växelindikator och neutrallampa till min hoj? Hmm...
 
Zana skrev:
ÅHH NEEEJ!!! Jag upptäckte precis att min hoj inte ens har neutrallägeslampa!! Hur ska jag nu våga släppa ut kopplingshandtaget??

Och sen märkte jag att den inte har varvräknare? Hur ska jag nu kunna åka, jag har ju ingen aning om när jag ska växla utan varvräknare!!! För hur är det nu? Man växlar alltså när den når 3500rpm eller???

Guuuud så jobbigt!!!


Nån som vet var man köper varvräknare, växelindikator och neutrallampa till min hoj? Hmm...

Tråkigt att inte ens ha varvräknare på hojen :arsele
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top