Jag har gnista, varför tänder den inte???

Hej!
Ser att alla riktat in sig på tändsystemet fast du säger att du har gnista på stiftet och att du tror tändningen står i närheten av vad den ska va inställd på.
Sen säger du att stiftet är blött efter en del springande!

Jag skulle föreslå att du tömmer förgasaren på soppa och stoppar i ett torrt stift och provar att starta den enbart på startgas och startar den till då kan du börja rikta in dig på att felet sitter i förgasaren Tex flödar över pga kass flottör eller smuts i nålventilen!

Bensin är väldigt svårantändlig utan rätt andelar syre.

Ett litet tips till kolla att du har kompression om du inte redan gjort det!

Och lycka till ska man väl säga oxå :)

Men om gnistan inte ens klarar att tända startgasen så går det ju att utesluta förgasaren. Dessutom blir stiftet blött, något som talar för bra komp och bensintillförsel.

Men om gnistan inte ens klarar att tända startgasen så går det ju att utesluta förgasaren. Dessutom blir stiftet blött, något som talar för bra komp och bensintillförsel.

Håller inte riktigt med där!
Om jag har förstått allt rätt så har han ju soppakranen på och sen har han försökt starta hojen och misslyckats och försökt med startgas på det!

Om det skulle föreligga ett fel på flottören eller nålventilen så det forsar in bensin i cylinder så spelar det ingen roll hur mycke gnista å startgas som sprutas in då redan bränsleluftblandningen är åt helvete för fet!!

Tänk dig en tex volvo 240 med choke eller vilken bil eller hoj som helst som har en choke!
Den går inte speciellt bra om du drar ut choken när motorn är 80 grader varm.....den kanske till och med lägger av!

Detta beror på att bränsleluftblandningen blir för fet!
Det jag fösöker förklara är att även om motorn är kall och behöver fetare bränsleluftblandning vid kallstart så.......... om det skulle föreligga ett fel i förgasaren så att för mycke soppa sugs in i cylinder så kan den inte tända oavsett hur mycke gnista du har och kompression som finns!

Tex på moderna hojar å bilar sitter det alltid en elektrisk bränslepump och vanligtvis innuti tanken och en elektrisk pump som roterar kan avge gnistor men det är aldrig någon fara att det ska antända när den sitter inuti tanken pga att det är en för fet bränsleluftblandning........Alltså för lite syre till bränbart material= Väldigt svårt att antända å när vi talar om en motor så snackar vi om kontrollerad explosion inte en eld!

Håller inte riktigt med där!
Om jag har förstått allt rätt så har han ju soppakranen på och sen har han försökt starta hojen och misslyckats och försökt med startgas på det!

Om det skulle föreligga ett fel på flottören eller nålventilen så det forsar in bensin i cylinder så spelar det ingen roll hur mycke gnista å startgas som sprutas in då redan bränsleluftblandningen är åt helvete för fet!!

Tänk dig en tex volvo 240 med choke eller vilken bil eller hoj som helst som har en choke!
Den går inte speciellt bra om du drar ut choken när motorn är 80 grader varm.....den kanske till och med lägger av!

Detta beror på att bränsleluftblandningen blir för fet!
Det jag fösöker förklara är att även om motorn är kall och behöver fetare bränsleluftblandning vid kallstart så.......... om det skulle föreligga ett fel i förgasaren så att för mycke soppa sugs in i cylinder så kan den inte tända oavsett hur mycke gnista du har och kompression som finns!

Tex på moderna hojar å bilar sitter det alltid en elektrisk bränslepump och vanligtvis innuti tanken och en elektrisk pump som roterar kan avge gnistor men det är aldrig någon fara att det ska antända när den sitter inuti tanken pga att det är en för fet bränsleluftblandning........Alltså för lite syre till bränbart material= Väldigt svårt att antända å när vi talar om en motor så snackar vi om kontrollerad explosion inte en eld!

För att undvika att sura ned stiftet kan han isf stänga bensinkranen och tömma förgasaren på bensin och sedan spruta in startgas direkt i tändstifthålen.

För att undvika att sura ned stiftet kan han isf stänga bensinkranen och tömma förgasaren på bensin och sedan spruta in startgas direkt i tändstifthålen.

När jag höll på med min 125:a så plockade jag bort förgasaren och körde motorn på startgas som jag sprutade rakt in i cylindern.

Hörru läs mitt första inlägg!!
Vad skrev jag där om inte precis det du föreslog just nu men jag skulle låta stiftet sitta kvar å spruta in startgasen iförgasaren mens jag försöker starta motorn!

Hadde samma problem med min cb när jag satte ihop den, Och felet var att den var sur!! Töm förgasarna, kör ur cyllarna å låt den torka! i med nya/torra fina stift! Kör på startgas tills den börjar gå.... Sitter kamen ett hack fel så snuddar ventilerna kolvarna så kolla de 2 gånger innan du startar!
Den ska ge gnista varje varv på båda ja!
Men kolla brytaravstånd och tändinställning med...
Vet inte exakt hur den biten ser ut på din för jag har en nyare med el tändning.

Hej, vill tacka för alla svar och medela att den hoppade igång i fredags.

Efter en hel del funderingar så skruvade jag bort ventilkåpa igen, bara för att ännu en gång inse att allt stod rätt till med kammen osv.

Det var då jag kom på det, kolvarna stod fel, när ventilerna var stängda i vänstara cylinderna så var det höger kolv som var i ÖD!

Släppre på kamkedjan och snurrade veven ett halvt varv, och vips så var det helt annan kännsla i kicken! Efter några minuter och mycket startgas hoppade den igång :tummenupp

Nu är det bara bygga vidare, tack för all hjälp!

Mvh Erik.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...