Jag har duschat i olja!

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Idag körde jag hojen för första gången efter den varit på 2400-milsservice, förutom när jag puttrade hemåt från verkstan i onsdags i 50km/h och regn. När jag drog på lite grann på en raksträcka sprutade det ut massor med olja över hela högra sidan av motorcykeln och även på mitt högra ben och högerfoten. Det blev lite spännande eftersom hastigheten var ganska hög och det kom en hel del olja på bakdäcket.
:skrämd
När jag kommit hem kollade jag hur mycket olja som fanns i motorn och såg att det var alldeles för mycket. Oljan täckte hela fönstret när hojen stod upprätt. Det såg ut som att oljan hade sprutat ut dels från locket som tar bort när man häller i ny olja och dels från någon annan del av motorn några dm längre fram.

Kan något ha tagit skada när oljan sprutade ut??? Jag är ingen MC-mekaniker men spontant känns det som att det inte ska finnas ställen där olja kan flyga ut ur på en hel motor. I den beryktade manualen till Suzuki GSX-R 1000 står det att motorn kan ta skada om man häller i för mycket motorolja. Jag ska givetvis ta kontakt med firman som gjorde servicen direkt på måndag morgon. Då kan det ju vara bra att veta lite så att jag inte blir blåst av dem. Jag ska även be dem att tvätta hojen åt mig.

Har du maximal otur så kan någon packbox lämnat in,men det e ytterst tveksamt.

Ähh,tappa ur till rätt nivå,ingen fara. Det som händer är det du just beskrev. Hojjen trycker ur sig ur vevhusventilationen. Kallar du det att duscha i olja? Fan jag tror jag har hällt 50 liter över mig vid ngt tillfälle.

Har du maximal otur så kan någon packbox lämnat in,men det e ytterst tveksamt.
Hur vet man om en packbox är kass då? Jag märkte inget fel på hojen, förutom väldigt dåligt grepp i bakdäcket, när jag körde hem. Visserligen körde jag rätt lugnt då.

Hur vet man om en packbox är kass då? Jag märkte inget fel på hojen, förutom väldigt dåligt grepp i bakdäcket, när jag körde hem. Visserligen körde jag rätt lugnt då.
Den Dregglar olja på ställen där det normalt har varit torrt förrut.

Gör ingenting själv innan du har kontaktat firman som utförde servicen, snacka med dom först.

Gör ingenting själv innan du har kontaktat firman som utförde servicen, snacka med dom först.
Jag tänkte också så. Himla trist bara att det händer fredag kväll innan den första helgen på en månad som det inte ska regna. Dessutom i slutet på säsongen när det inte finns så många fina dagar kvar.

Jag tänkte också så. Himla trist bara att det händer fredag kväll innan den första helgen på en månad som det inte ska regna. Dessutom i slutet på säsongen när det inte finns så många fina dagar kvar.

Jo, visst tänker man så, sålde hojen igår, och plötsligt så ska det vara fint väder i helgen.
Men iallafall bättre att låta bli och att man inte blir anklagad av firman att man har varit där och skruvat.

Tja,ibland ligger man under nåt med ungefär 16 ggr större motor och en hel del hydraulolja. Vad kan jag säga? Shit happens!

Ähh,tappa ur till rätt nivå,ingen fara. Det som händer är det du just beskrev. Hojjen trycker ur sig ur vevhusventilationen. Kallar du det att duscha i olja? Fan jag tror jag har hällt 50 liter över mig vid ngt tillfälle.

Vilket skitsnack :mad:

Ställ hoj och låt verkstaden hämta den, jag skulle inte kör en meter förrens man vet vad som hänta.

Har de tappat ur gamla oljan?

Ring ägaren bara, jag har varit liknande dilemma

Last edited:
Kolla vad det är för färg på oljan
dom kan ju ha glömt att tappa ur den gamla oljan
skulle inte förvåna mig 7 liter olja är alldeles för mycket troligen har ventilkops packningen rykt ta upp det med firman siken otur då det ska vara bra väder:gnissla

Kolla vad det är för färg på oljan
dom kan ju ha glömt att tappa ur den gamla oljan
skulle inte förvåna mig 7 liter olja är alldeles för mycket troligen har ventilkops packningen rykt ta upp det med firman siken otur då det ska vara bra väder:gnissla
Går det verkligen att hälla i 3,3 liter olja när det redan finns ca 3,3 liter i motorn?

Kolla så att dom har tappat ur gamla oljan....

Och du - Ring o berätta... kanske kan du få pengarna tillbaka..?:va

Vilket skitsnack :mad:

Ställ hoj och låt verkstaden hämta den, jag skulle inte kör en meter förrens man vet vad som hänta.

Har de tappat ur gamla oljan?

Ring ägaren bara, jag har varit liknande dilemma

Snoris!

Håller dock med dig om att den ska hämtas av verkstad,men ner för att få det dokumenterat. Inte fan blåser han en packning,det ska mycket till.

Ring o berätta... kanske kan du få pengarna tillbaka..?:va

Ja det ska nog gå att få i 3.3 l mer än vad man ska ha i.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage