Jag har blivit blåst. Hur göra nu?!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hitta en gaffel på ebay.de och kom överens med säljaren om ett pris. Alltså inte via ebay.de utan affären gjordes upp helt utanför. Har nu gått ett bra tag (4 veckor eller så) och jag har inte sett varken gaffel eller något av de pengarna jag betalade in. Priset för gaffel plus frakt kom vi överens om till 180 euro, vilket med lite bankkostnader blev straxt under 1800.- för mig. Har inte hört av han sen han skrev att han skickat gaffeln.

Har hans namn (som jag tror är rätt) och hans kontouppgifter. Har sökt efter hans namn men ej hittat något.

Anledningen till att jag betalade så blåögt var att han hade 99% bra feedback på ebay av ca 200 köpare/säljare.

Hur kan man göra för att endera få gaffeln eller pengarna tillbaka?

Polisanmäl han,tyska polisen har mer resurser än den svenska.

Annars är det väl bara att lägga det till erfarenhetslistan och kalla det läropengar,tyvärr.

Edit: Ta kontakt med Ebay och fråga om dom kan hjälpa dig på något sätt,trots att affären inte gjordes hos dom.

Last edited:
prova som ovanstående säger så kanske :(

lycka till mannen :)

Svarar han inte på telefon eller mail eller säger han att han skickat det?

Jag väntade ett par veckor på en hårddisk från som såldes genom ebay en gång och säljaren svarade bara att den skickats. Jag kollade om och om igen med posten. En dag ringde en sur dam från Schenker och sade att jag får komma och hämta ett paket hos dem. De hade varit hemma hos mig när jag jobbade varje dag i en vecka för att leverera den. Man vet alltså sällan vilket företag som levererar det i sverige.

Om du fått hans bankuppgifter så går det ju i alla fall att ta reda på vem han är. Du kan ju kontakta hans bank. Känner du ingen som är tysk eller bor i tyskland? De borde ju veta vilka regler som gäller vid köp mellan privatpersoner och hur man anmäler o.s.v.

TomTroll skrev:
Svarar han inte på telefon eller mail eller säger han att han skickat det?

Jag väntade ett par veckor på en hårddisk från som såldes genom ebay en gång och säljaren svarade bara att den skickats. Jag kollade om och om igen med posten. En dag ringde en sur dam från Schenker och sade att jag får komma och hämta ett paket hos dem. De hade varit hemma hos mig när jag jobbade varje dag i en vecka för att leverera den. Man vet alltså sällan vilket företag som levererar det i sverige.

Om du fått hans bankuppgifter så går det ju i alla fall att ta reda på vem han är. Du kan ju kontakta hans bank. Känner du ingen som är tysk eller bor i tyskland? De borde ju veta vilka regler som gäller vid köp mellan privatpersoner och hur man anmäler o.s.v.

Blir till och ringa runt lite i morn och kolla.

Vilka kan man höra med?
Posten, schenker, dhl? etc..

svarar han inte på mail etc?

du behöver ju inte ha blivit blåst, kan mkt väl ta flera veckor för ett paket att komma fram (tack posten :kulspruta ) handlar väldigt mkt internationellt och ibland har det tagit månader för paket att komma fram :(
ring posten och kolla upp så inte paketet ligger i karantän, sen om det hamnat hoss tullverket kan dte ta över en månad innan dom får tummen ur och skickar det vidare...

men kolla med säljaren först, kolla upp kolli nr etc.

annars finns det nog inte mycke mer att göra än att svälja förlusten tyvärr :( du kan ju prova att polisanmäla etc men det leder sällan nånvart (blir ju ord mot ord).

sven666 skrev:
svarar han inte på mail etc?

du behöver ju inte ha blivit blåst, kan mkt väl ta flera veckor för ett paket att komma fram (tack posten :kulspruta ) handlar väldigt mkt internationellt och ibland har det tagit månader för paket att komma fram :(
ring posten och kolla upp så inte paketet ligger i karantän, sen om det hamnat hoss tullverket kan dte ta över en månad innan dom får tummen ur och skickar det vidare...

men kolla med säljaren först, kolla upp kolli nr etc.

annars finns det nog inte mycke mer att göra än att svälja förlusten tyvärr :( du kan ju prova att polisanmäla etc men det leder sällan nånvart (blir ju ord mot ord).

Han svarar inte på mail och han har inga auktioner kvar på ebay.

Man vill gärna tro att paketet bara ligger någonstans, men just att han inte svarar gör en misstänksam.

Som sagt, ringa runt i morgon.

Har inget kolli/trackingnummer tyvärr.

FreddaAbborre skrev:
Blir till och ringa runt lite i morn och kolla.

Vilka kan man höra med?
Posten, schenker, dhl? etc..

Jag har endast fått saker från tyskland genom posten, schenker eller UPS. Dom brukar vara vänliga att söka på ditt namn om du inte har något trackingnummer.

Hoppas det löser sig :)

TomTroll skrev:
Jag har endast fått saker från tyskland genom posten, schenker eller UPS. Dom brukar vara vänliga att söka på ditt namn om du inte har något trackingnummer.

Hoppas det löser sig :)

Ringt både posten och Schenker nu och ingen av dem kan söka på namn. Schenker kunde söka på namn om det va sänt som gods, men det är det inte (tror jag). Och med UPS var det samma sak.

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Vad hette han som användare på ebay ?

Leon-1 heter killen på ebay. Tidigare hade han flera auktioner, men nu har han inte en enda.

apbot skrev:
You just got wenzled

Haha, word! Fredda, läs tråden "Man skall vara ärlig på internet" så fattar du nog...

Tråkigt att höra dock, hoppas det löser sig. Annars får du kontakta killarna från 4x4 forumet i ovanstående tråd... :hihi

McFille skrev:
Haha, word! Fredda, läs tråden "Man skall vara ärlig på internet" så fattar du nog...

Tråkigt att höra dock, hoppas det löser sig. Annars får du kontakta killarna från 4x4 forumet i ovanstående tråd... :hihi

Haha... Nu är jag med! Kanske ska posta länken till säljaren...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg