Jag funderar på att byta cykel...Hjälp mej!!!

Tony Z1000

Bättre att ha otur än ingen tur alls!!!
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Z 1000 -08
Har funderat länge nu och det känns dummare för var dag som går. Att ha en R1 06 stående i garaget som bara tas ut kanske 20 gånger om året. 14 000 i försäkring blir ju ganska dyra rundor. Försöker väga in för och nackdelar i att ha den kvar och har väl kommit fram till följande.

Fördelar

Tycker den är en av dom snyggaste hojar som finns.
Prestandan.
Skön att köra.

Nackdelar

Dyr.
Har inte den körstilen att jag utnyttjar prestandan. Men är glad att den finns.
Kör som sagt väldigt lite med den.

Själv känner jag mej ganska självisk då vi är många i familjen som skulle kunna ta del av den sura försäkringspremien.

Kommer väl förmodligen inte köra så mycket mer med en annan cykel men ett billigare alternativ vore att föredra för mej.

Har sneglat på Kawasaki Z 750/1000 och tycker den är lite kaxig i sitt utseende. Kanske någon Ducati av något slag men har trivts väldigt bra med rad 4:or genom åren.

Har alltid kört sporthoj men kan tänka mej det nakna nu.

Klottra ner era erfanenheter här i tråden och hjälp mej att ta beslut.

Tony

SuperDuke.. Bus, kraft så det räcker överallt, snygg, billig förs., bus, potent på bana om så önskas, bus, attityd attityd attityd

Men va nu då ? En R1'a är väl inte mycket att bråka om att ha i garaget.
Vi har två som tas ut max 20 ggr/år, och det är värt vart enda öre.

Istället har vi en Fazer 600 också som man kan ha för att åka och köpa glass med.:D

Att försäkringen är dyr ? Inte då, men däckskontot svider ganska hårt. :huvet

/Knut

Som ovanstående har skrivit så är SuperDuken en grymt rolig hoj med hyfsade Fk kostnader.

Dock så vill jag slå ett slag för Ducati Monster, det står exempelvis en -07
S4r i Varberg med bara ett par hundra mil på mätaren och mer kolfiber en en F1 bil, ljudet ur denna 130 hästars motor är ljuvligt, köregenskaperna slår det mesta och framför allt så ligger helförsäkringen helår på runt 7.000:-

Lycka till

Z1000 tycker jag om du vill fortsätta med rad 4:a
Jag tycker den underbar att köra och den har bra bromsar (finns även med ABS). Det är verkligen en naken sporthoj i karaktären. Förövrigt skall jag prova min på Anderstorp.

Jag tröttnade också på kostnaderna och köpte mig en tung offroad istället.

Kostnaderna är ungefär en fjärdedel jämfört med sporthoj. Billigare försäkring/service, längre serviceintervall, drivpaket/bromsar/däck etc håller längre, etc etc.

Är inte det intressant så finns det "gamla" sporthojar att snegla på som är veteranare och kostar typ 1500:- hel/hel. Ex gamla ZX10.

Bara för att hojen blir kåplös så blir det inte per automatik billigare.

jag håller med dig till 100% CB_TOBBE Z 1000 är en grym hoj!

Ångrar lite grann att jag sålde min ZXR 750. Men å andra sidan bytte jag då till en R6. Största skillnaden tyckte jag var att R6 var så mycket lättare och hade så grymt mycket bättre bromsar. Har sneglat lite på en äldre sporthoj igen men det känns lite tråkigt att gå tillbaka till det. Ska nog försöka ta mej ut i lite olika butiker och provköra lite olika alternativ.

Tack för alla svar än så länge.

Tony

Ångrar lite grann att jag sålde min ZXR 750. Men å andra sidan bytte jag då till en R6. Största skillnaden tyckte jag var att R6 var så mycket lättare och hade så grymt mycket bättre bromsar. Har sneglat lite på en äldre sporthoj igen men det känns lite tråkigt att gå tillbaka till det. Ska nog försöka ta mej ut i lite olika butiker och provköra lite olika alternativ.

Tack för alla svar än så länge.

Tony

åk och prova speed triplen på johans mc. jag sj tyckte att den var bra mkt roligare än z 1000, jag provade båda på samma dag.....

// Carl

Tack för era inlägg.

Tack som sagt. Beslutsångesten är total. Var ute en tur med kompis igår och måste säga att jag inte vill byta bort den mot allt smör i Småland.
Men tanken gnager fortfarande. Man vet vad man har men inte vad man får.

Låter nog inte den gula byta ägare just nu men vem vet vad som händer i höst.

Tony

Kan rekommendera Triumph Street Triple. Riktigt rolig hoj med humana försäkringspremier. 5000 kr helförsäkring 35+, 7000 kr 25+. 2000 kr mindre på båda premierna om du bor utanför Göteborg har jag för mig, men inte helt 100%.
Den är en av de roligaste hojarna jag har kört, och den mest prisvärda, vad gäller pris och försäkring. Den är i min mening en roligare hoj än den feta storasystern Speed Triple:D. Motorn är sjukt grym, den känns större än sina 675 kubik, har schysst tryck över hela registret och den verkligen gillar att varva. Skoj faktor slår den alla sporthojar jag har kört.

Tror jag bestämt mej nu!!

Nu har jag i alla fall lagt ut en annons i Göteborgs-forumet. Vet ni någon som är intresserad så tipsa dom. Lägger nog ut den på köp och sälj delen i morgon och samtidigt på blocket.

Det lutar åt att en Z750/1000 kommer att inhandlas istället. Eller varför inte ett byte.

Tony

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...