Jag fick böter i kväll

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Satt och spånade med en polare hurvida vi skulle åka eller ej Pga vädret. Efter som det inte regnade just då så stack vi i väg och hade siktet inställt på Donken på Sveavägen där vi skulle ta en fika. Kommer söder
ifrån ur tunneln upp till korsningen Kungsgatan-Sveavägen där står farbrorblå på sin hoj och väntar på grönt, bakom honom står en bil och sen jag och polarn. När det blir grönt svänger bilen och vi hamnar bakom honnom.Ca: 100m före Donken saktar han ner och byter fil. vi glider sakta förbi honom och jag hinner knappt förbi innan han kommer upp bredvid och vinkar in mej.

Hur kan du åka omkring på en mc som saknar reg.skylt frågar han :hördu
( jag har en skylt men den är 12cm lång och 3cm hög) och sitter under baklyset.Sen gör han en flygande besiktning och klagar på avsaknad av skyltbelysning,reflexer och bakskärm. :ajjabajja
En förövrigt mycket lugn och trvlig äldre polis som surrade om alltmöjligt. han hörde på min dialekt att jag inte var från stan och så berättade han att han hade tjänstgjort flera år i mina hem byggder. Han önskade mej en fortsatt trevilg kväll innan jag stack.

Kalaset slutade på futtiga 500:- i böter och ombesiktning innan sista okt. annars körförbud.

Ja så mina vänner kan det gå!!! :D

Råkad u för amma sak för ett litet tag sedan....
äldre MCsnut.. jag slapp dock påföljder... :tungan

Usch... hur trevlig den gamle konstapeln än var önskar jag dig hellre en kopp kaffe med något gott tilltugg än böter.

Råkade oxå ut för det där när jag skulle torka av visiret på shellmacken i Lyckeby,karlskrona.Hann inte mer än ta av mig hjälmen när en ljusbrun SAAB9000(DNE132)tvärnitar framför mig å ut stiger en polis å frågar efter kortet.Han får det å böjer sig ner å kollar efter skylten men den sitter framför bakdäcket,inte bra tycker han.Jag säger att den satt där när jag köpte hojen,vilket den inte gjorde.Frågar om jag kör oförsäkrat å oskattat då skylten är för liten för skattmärket.Tar chassinr ringer å kollar upp hojen.Han kommer tillbaka å frågar om jag godtar böterna(300:- förfelaktig placering av nr-plåt) vilket jag gör,orkar inte tjafsa.Nu kommer föraren ut,tittar lite på hojen å sparkar lite löst på bakdäcket å frågar om jag kör på skurna slicks."eller inte"svarar jag varpå han sätter sig i bilen igen.Snackar lite med polisen som gav mig böter,han var trevlig,hade varit mc-polis i 20år.Hade haft 4 lunginflammationer,när han närmade sig 60:strecket så la han av.Detta hände på torsdagen,på måndagen fick jag hem ett papper där det stod att jag skulle årtgärda skylten....kanske inte!

Last edited:
Hade en TLR med ett par högljudda V&H S4 i våras...
La på rätt bra på väg till fikastället..fick sakta in häftigt p.g.a bilar som krypkörde....
När jag kommer runt nästa sväng & precis ska blåsa om, så ser jag Harry Haffa tar ett kliv ut i gatan & vinkar in mej....

Då jag själv tycker att hojjen är FÖR ljudlig tänker jag att jaha, nu är det kört...
Å de har ju hört mej komma som ett spjut innan inbromsningen...

3 poliser står & beundrar hojjen, de undrar om det är "orginalrören" som sitter på.....

Jag säger att nej det är det NOG inte...men de är de som satt på när jag köpte hojjen & jag har inga andra......

Harry 1 ställer sej 3m bakom, Harry2 håller hojjen & Harry 3 kollar mitt körkort...

Harry 1 säger till Harry 2 dra upp den till 3000rpm!
(bilprovningen mäter vid 4400).

Redan vid 3000rpm ser jag hur håret fladdrar på Harry 1...

De snackar lite med mej & släpper iväg mej med ett....Du, den går med all säkerhet INTE igenom besiktningen..... Jag lägger i växel & 1 av dem lägger handen på min axel & säger å, du....kör försiktigt.....

Gissa om mitt leende var brett när jag körde iväg.......

Masen skrev:
Satt och spånade med en polare hurvida vi skulle åka eller ej Pga vädret. Efter som det inte regnade just då så stack vi i väg och hade siktet inställt på Donken på Sveavägen där vi skulle ta en fika. Kommer söder
ifrån ur tunneln upp till korsningen Kungsgatan-Sveavägen där står farbrorblå på sin hoj och väntar på grönt, bakom honom står en bil och sen jag och polarn. När det blir grönt svänger bilen och vi hamnar bakom honnom.Ca: 100m före Donken saktar han ner och byter fil. vi glider sakta förbi honom och jag hinner knappt förbi innan han kommer upp bredvid och vinkar in mej.

Hur kan du åka omkring på en mc som saknar reg.skylt frågar han :hördu
( jag har en skylt men den är 12cm lång och 3cm hög) och sitter under baklyset.Sen gör han en flygande besiktning och klagar på avsaknad av skyltbelysning,reflexer och bakskärm. :ajjabajja
En förövrigt mycket lugn och trvlig äldre polis som surrade om alltmöjligt. han hörde på min dialekt att jag inte var från stan och så berättade han att han hade tjänstgjort flera år i mina hem byggder. Han önskade mej en fortsatt trevilg kväll innan jag stack.

Kalaset slutade på futtiga 500:- i böter och ombesiktning innan sista okt. annars körförbud.

Ja så mina vänner kan det gå!!! :D
Men saknad av skärm ska han väl inte kunna gnälla om???

Gnälla kan han ju alltid göra... Måste ju ha nåt att fästa reflexen i, enligt honnom ska den inte sitta mer än 60cm ovan mark. :va

Masen skrev:
Gnälla kan han ju alltid göra... Måste ju ha nåt att fästa reflexen i, enligt honnom ska den inte sitta mer än 60cm ovan mark. :va

Polisen sa inget om min(hojens)bakända.Ombyggd med lysdioder,ingen reflex!

Att ni orkar stanna å prata med dem, man vet ju ändå vad de ska säga och nog finns det väl roligare att göra för 500 kr?

Kreuger skrev:
Att ni orkar stanna å prata med dem, man vet ju ändå vad de ska säga och nog finns det väl roligare att göra för 500 kr?

Vad ska man göra när dom stannar framför en å blockerar vägen:confused:

Har nu körthoj i 8 år och har haft miniskylt på alla mina hojar förutom 1. Dom 6 första åren var det inga problem, men dom två sista har känts som om man varit polisens största hatobjekt tack vare skylten. Senast jag blev stoppad (för andra gången i år) så frågade jag varför dom har blivit så mycket hårdare nu mot för några år sedan. Då fick till svar att som polis så tröttnar man på att nästan varenda hoj försöker smita. Och det e nästan alltid killarna med miniskylt som försöker....

Så vi har nog oss själva att skylla för att dom blivit så kinkiga.

Sen kan jag tillägga att det var samma polis bägge gångerna. En spännande upplevelse.

jontemorrum skrev:
Vad ska man göra när dom stannar framför en å blockerar vägen:confused:

åka runt kanske? Alltid finns det väl nåt utrymme att ta sig fram på med hojen.

Eftersom miniskylt är samma sak som ingen skylt i polisens ögon så känns det väl bara onödigt att ha en sån med. Man kan ju skruva på skylten om man ska ner på stan å glida med tjejen bakpå men ska man ut å leka verkar det väl dumt att skylta med vem man är.

Kreuger skrev:

Eftersom miniskylt är samma sak som ingen skylt i polisens ögon så känns det väl bara onödigt att ha en sån med. Man kan ju skruva på skylten om man ska ner på stan å glida med tjejen bakpå men ska man ut å leka verkar det väl dumt att skylta med vem man är.

är du på riktigt eller?

ducceper skrev:
Har nu körthoj i 8 år och har haft miniskylt på alla mina hojar förutom 1. Dom 6 första åren var det inga problem, men dom två sista har känts som om man varit polisens största hatobjekt tack vare skylten. Senast jag blev stoppad (för andra gången i år) så frågade jag varför dom har blivit så mycket hårdare nu mot för några år sedan. Då fick till svar att som polis så tröttnar man på att nästan varenda hoj försöker smita. Och det e nästan alltid killarna med miniskylt som försöker....

Så vi har nog oss själva att skylla för att dom blivit så kinkiga.

Sen kan jag tillägga att det var samma polis bägge gångerna. En spännande upplevelse.
:tungan men nu syns ju inte din skylt alls ducce per??? :7peta

Kreuger skrev:

Var inte så lätt i mitt fall då bilen stod framför mig å han hade mitt kort.Men du hade säkert kört iväg :D

Kreuger skrev:

Faktum är att man får åka utan regskylt, men bara till polisstationen för att hämta en temporär skylt. Så blir man stoppad utan skylt så kan man ju alltid hävda att man är på väg dit.. eller, oj den måste ha ramlat av i nåt gupp, bästa jag åker och hämtar en ny på polistationen. Och i värsta fall får man väl åka och hämta en också.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025