Jag förstår inte detta (Artikel ur AB)

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,617796,00.html

1. Han har ju blivit informerad att det kostar 4000 kr i självrisk om något händer. Han har, med denna information, ändå valt att hyra skotern.
2. Tjejen har kört in i trädet. Historierna går ju isär om vad som hänt men hon har ju antingen kört över sin förmåga eller pysslat med annat.

Hade han inte tänkt sig att betala de 4000 så skulle han aldrig ha hyrt från början. Han var ju medveten om vad som gällde. Vad fan gnäller gubben över?

Detta är, i mitt tycke, helt idiotiskt.

Sen hur i hela, han kan få rätt i denna sak är ju en jävla gåta!? :kocko

Gubbjäveln är en sopa. Klart han ska betala. Har han skrivit kontrakt på det får han skylla sig själv.

Det är ett intressant case...

Vad är självrisken och vad ska den täcka?
* återinköp av skadade delar - självklart!
* reparationskostnader (mekaniker) - självklar!
* stillestånd... - här blir det klurigt...

Anta att det man smackar in lite lätt med ena skidan i ett träd. Skidan och ett stag går av så att det inte går att reparera. Kostnad material, säg 2.500 kr (tror det är lågt räknat... vi vet ju hur mycket det tickar upp i bara man välter en mc som står stilla), meken kostar 1.000 kr... Men... det tar 7 dagar för delarna att komma fram... Två turer om dagen... säg 800 kr/tur. 1.600 kr/dag... 7 dagar... jäklar... bara där är det över 10 stora.

Högre självrisker kanske skulle hjälpa för mc-folk också... (nu jäklar kommer jag att bli flamead) ;-)

Egentligen spelar det ingen roll hur mycket de än tar i självrisk om gubben godkänt det genom att skriva på!?

Han har godkänt och skrivit på ett hyresavtal samt skrivit på som målsman för sin dotter. Sen när hon, antagligen, pysslat med annat eller kört över sin förmåga. Då ringer han ARN och börjar gnälla att det är på uthyrarens ansvar att se till att hon inte kör in i ett träd eller något dylikt!?

Å de ger gubben rätt???

Hur i hela friden kan han få rätt i en sådan sak!? :kocko

Biturbo skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,617796,00.html

1. Han har ju blivit informerad att det kostar 4000 kr i självrisk om något händer. Han har, med denna information, ändå valt att hyra skotern.
2. Tjejen har kört in i trädet. Historierna går ju isär om vad som hänt men hon har ju antingen kört över sin förmåga eller pysslat med annat.

Hade han inte tänkt sig att betala de 4000 så skulle han aldrig ha hyrt från början. Han var ju medveten om vad som gällde. Vad fan gnäller gubben över?

Detta är, i mitt tycke, helt idiotiskt.

Sen hur i hela, han kan få rätt i denna sak är ju en jävla gåta!? :kocko

egentligen så borde den snåle mannen stå för kostnaden , han visste om att det var en självrisk på 4000 om det händer något så vad klagar han över?

"Det finns för mycket korkade människor, en början är att ta bort varningsetiketterna på allt."

Är han sur över att dottern inte kunde köra?
Är det skoteruthyrarens fel att hon är en planta?

Typiskt svenskt. Allting är alltid någon annans fel. Jag :zpy på alla hjärndöda nötter som ställer till det för sig genom egen försorg och sen springer till tidningarna för att få gråta ut en skvätt. Undra på att landet går åt h-e med sådana här medborgare.

Otur att det inte var i Usa för då hade de ju kunnat stämma firman för att de gjorde så att hon kraschade. :rolleyes: :näsblod

Vilka jävla idioter det finns :mad:

Har ett lätt agg emot skoteruthyrare.. Värst i Lofsdalen..

Åkte upp med familjen för att söndagsåka lite och grilla korv och rekade därför lite innan resan på nätet.

600kr för en heldag, stod det i annonsen. Jag ringde och frågade om det tillkom någonting. "Näe, det är bara bensin som tillkommer."

Väl på plats så visade sig (när jag frågade ytterligare en gång för att vara säker) så var det bara 6 mil som ingick, men som dom sa "ni ska åka utav bara faan om ni kommer upp i sex mil" så täkte vi skitsamma, vi tar det. Nästa överraskning var att en heldag var enligt dom 6 timmar...

Vi tog tre skotrar och väl ute så var det kanon och alla trivdes!

Överraskning nr tre kom när vi kom tillbaka och skulle tanka upp skotrarna hos uthyraren. Soppan kostade 16 kr litern!! "vi måste ju ha betalt för oljan också"... Det var den dyraste tvåtaktsoljan jag köpt.

Totalt så åkte vi 12 mil på var sina skotrar och slutnotan blev 1400:- /skoter istället för beräknade 850:-. Då var jag lite syrig och ville ha ett kassakvitto på hela beloppet, ja gissa om kassaapparaten var trasig.. Såklart!! Dom är ju inte dumma.

Det är min senaste uthyrarupplevelse.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...