Jag förespråkar beslagtagning av bilen från nonschalanta bil förare.

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Hoj
Kå Te eM 690r
var ut o körde en sväng igår, kommer fram till en korsning i timrå.
har ögon kontakt med bilföran, och räknar med att han inte kör ut.
men ta mig faan så kör han ut precis framför, får tvärnita och göra en liten
undan manöver.
tror han blev lite chockad han oxå, fick en lång blick och ett långt finger av mig.

så ta bil jävelen av folk som inte har vett att stanna o släppa fram.
hade kunnat förstöra både min och hans dag:(

Kan någon döda hösten?

Ja incidenter händer hela tiden på våra vägar börja köra på bana eller skaffa större bil än dom du möter.

Grejen är väl att det oftast är hojförarens fel, även om bilisten bryter mot väjningsplikt osv.

Om bilen "inte såg" så har hojen kört för fort, om en motorcykel kör för fort blir den tydligen osynlig. Attityden är lite så bland bilister m.m. så att dom slipper ha dåligt samvete, eller ta ansvar. Bilister gör aldrig fel. All skuld ligger på tvåhjulingarna.

hehe , beslagta bilen från drumlar .... i Stockholm så skulle det bli bilfritt ... .fan bättre än trängselskatter :fakta :)

Händer "incidenter" med oupmärksamma telefonpratare/Fejsbookare/taxameter fipplare nästan varje dag , iaf när jag hojjar till jobbet

Drumlar i bilar gör att jag är förbannat sugen på att bli MC-polis och köra med omarkerad hoj och bötfälla skiten ur folk, för som sagt, det är inte direkt ovanligt att folk svänger ut rakt framför en, tränger ut en ur filer och annat skojigt.

om man inte upplever detta minst 10ggr på en sommar är de bra.
varje gång man åker i stan har de vart nära nån gång.
har tom fått fingret av en bilist i en rondell. jag va inne i den och han körde rakt ut så jag stog på hejdarna
med ett bredställ när jag står ett par meter ifrån så kommer fingret och en sur min???

Drumlar i bilar gör att jag är förbannat sugen på att bli MC-polis och köra med omarkerad hoj och bötfälla skiten ur folk, för som sagt, det är inte direkt ovanligt att folk svänger ut rakt framför en, tränger ut en ur filer och annat skojigt.

Detta skulle vara underbart att se alla bilisters miner när man stoppar dem :tummenupp

Har ingen på SH b-kort öht?
Ni som har det vet hur svårt det är att se motorcyklister som kör snabbt och aggressivt.
Klaga kan man göra när man kör som folk, I övriga fall får man skylla sig själv :)

Har ingen på SH b-kort öht?
Ni som har det vet hur svårt det är att se motorcyklister som kör snabbt och aggressivt.
Klaga kan man göra när man kör som folk, I övriga fall får man skylla sig själv :)

Nu är det ju dock ingen större skillnad på bilisternas allmänvådliga blindhet oavsett om man kör extremt eller puttrar fram högst laglydigt. Iaf inte enligt min erfarenhet. Det är nästan värre när man kör lagligt, för då jävlar ska det prejas och köras 2 meter bakom och en massa annat ofog.

Det kanske dock inte riktigt är de 'dårarna' som smc är ute efter :7peta
När såg du senast en bil sicksacka 100km/h i rusningstrafik?
Finns säkert många bilister som är ouppmärksamma osv men tror att det är bra mycket vanligare med vansinnesfärder på mc.

:banana Kommer jag bli lynchad nu? :banana

Nu är det ju dock ingen större skillnad på bilisternas allmänvådliga blindhet oavsett om man kör extremt eller puttrar fram högst laglydigt. Iaf inte enligt min erfarenhet. Det är nästan värre när man kör lagligt, för då jävlar ska det prejas och köras 2 meter bakom och en massa annat ofog.

Inte min erfarenhet av sthlmstrafiken.

Bara för rättsväsendet att riktigt ta i med hårdhandskarna där bilar har varit vållande till diverse olyckor, dirECt dra in B kort 12 månader och dessutom tvingas ta om det..

Samt obligatoriska syntester på alla över 50, gam-gubb-jefvlarna ska ha sig! :smasha::D

Det spelar fan ingen roll hur fort det gått, skulle detta slå igenom skulle nog bilisterna titta efter en lång, extra gång för att fösöka bedömma hur fort MC'n färdas :fakta

Hästar som ändå bara är mat har ju lyckats uppnå helig status i trafiken, aldrig någonsin vållandes, varför kan inte MC-piloter få avnjuta samma privilegium? :fyllisar

Okej, TS hade ögonkontakt, men i väldigt många av mina och andras fall så dömer
vi kategoriskt ut bilisten, trots att han/hon varken varit ouppmärksam eller gjort
något annat fel.

Det här är (konstigt nog) ett försvarstal till alla (vettiga) bilister.

Till att börja med så måste man inse att det finns fler idioter bakom ratten än bakom styret,
om inte annat för de är generellt ointresserade av fordon och sitter "skyddade" i sin lilla värld.

Men kommer man dundrandes i 150 på en liten kurvig landsväg och får hjärtat upptryckt
i halsen av en "idiot" som bara svängde ut, så är det med stor sannolikhet orsakat av att
bilföraren uppfattade vägen som tom, sekunden innan han/hon körde ut på vägen.

Oavsett vad, så blir vår reaktion: JÄÄÄÄÄVLA IDIIIIIIOOOOOOOOOOT!!!!

VI måste fan fatta hur dåligt vi syns och hur snabbt vi poppar upp i backspeglarna.
Jag vet inte hur många gånger jag, som bilförare, hoppat till av mer eller mindre
vårdslösa omkörningar av hojar som en sekund tidigare inte syntes till.

Om jag ska köra ut på vägen och ser en hoj 500 meter därifrån så väntar jag in hojen
eftersom det ser ut som en sporthoj, och förstår att den svischar förbi om två sekunder.

Alla bilister har inte samma inblick utan kanske ser hojen som en moppe och det ger
dem alla tid i världen att smyga ut på vägen.

Det är väl 15 år sen min senaste incident där jag prejades av filbytande bil och bjöds
på tillhörande, kostnadsfri flygtur in i tvärbalk på vägräcket. Grejen är att det inte var
hans fel trots att jag inte körde speciellt fort.

Men DÅ var det fan den jävla idiotens fel, hade han inga backspeglar eller? JÄVLA NOLLA!
Idag tycker jag inte likadant, och visst, man har passerat 40 och är inte lika fördömande
som man var då, men liknande "near misses" händer hela tiden, skillnaden är att jag försöker
förutse dem så gott det går. Visir-imma/ivrigt gestikulerande inträffar bara
om bilisten gjort sig förtjänt av det, och det är långt ifrån varje gång.

Att jag kan vara trött efter en dags hojkörning är inte p.g.a fysisk ansträngning utan av
mental dito. Det blir lätt så när man, av självbevarelsedrift, är tvingad att tänka åt alla
bilister runt omkring sig.

Ser man fullständiga idioter bakom ratten i alla bilar du har inom synfältet
så ökar chanserna att polarna slipper se brandkåren spola gatan efter dig.

Jag försvarar inte multitaskande idioter som med soduko i famnen käkar chokladkaka,
läser syrrans inlägg på fejjan, kollar sminket i backspegeln och letar efter lugna favoriter
på radion. DE är de farligaste förarna av alla, för de bryr sig inte om varken körning eller
trafik, de vill bara komma hem. I deras fall är det vår skyldighet att åka upp jämnsides,
titta in och skaka på huvudet, trots att de inte orsakat något. Än.

Ett alternativ till beslagtagning skulle vara att tvångsutbilda alla bilister
till motorcyklister så blir de garanterat bättre bilförare. (Och vice versa).

Jag förväntar mig nu en rejäl slakt av samtliga ord i detta inlägg. :hej

Last edited:
Värst tycker jag är mobilnissar/nissor som messar
och sedan ser förvånade ut när de nästan kör över en/prejar en:huvet

En vardags insident. Vart är alla reflexvästar, Mojja83 la ju upp den :D

Tips till TS, PASS

/G

Med tanke på var vi bor så är det inte så konstigt kanske?
Jag åker ~5000 mil per år runt sthlm (nej, jag kör inte bud, taxi, lastbil eller annat skit).
Jag har nog bara kört ett par hundra mil i/runt sthlm i år, så det räknas väl kanske inte då...
Men det är klart, bilisterna i sthlm kanske vet att jag inte kommer från stan och därför tycker att det är mer okej att preja mig?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!