Okej, TS hade ögonkontakt, men i väldigt många av mina och andras fall så dömer
vi kategoriskt ut bilisten, trots att han/hon varken varit ouppmärksam eller gjort
något annat fel.
Det här är (konstigt nog) ett försvarstal till alla (vettiga) bilister.
Till att börja med så måste man inse att det finns fler idioter bakom ratten än bakom styret,
om inte annat för de är generellt ointresserade av fordon och sitter "skyddade" i sin lilla värld.
Men kommer man dundrandes i 150 på en liten kurvig landsväg och får hjärtat upptryckt
i halsen av en "idiot" som bara svängde ut, så är det med stor sannolikhet orsakat av att
bilföraren uppfattade vägen som tom, sekunden innan han/hon körde ut på vägen.
Oavsett vad, så blir vår reaktion: JÄÄÄÄÄVLA IDIIIIIIOOOOOOOOOOT!!!!
VI måste fan fatta hur dåligt vi syns och hur snabbt vi poppar upp i backspeglarna.
Jag vet inte hur många gånger jag, som bilförare, hoppat till av mer eller mindre
vårdslösa omkörningar av hojar som en sekund tidigare inte syntes till.
Om jag ska köra ut på vägen och ser en hoj 500 meter därifrån så väntar jag in hojen
eftersom det ser ut som en sporthoj, och förstår att den svischar förbi om två sekunder.
Alla bilister har inte samma inblick utan kanske ser hojen som en moppe och det ger
dem alla tid i världen att smyga ut på vägen.
Det är väl 15 år sen min senaste incident där jag prejades av filbytande bil och bjöds
på tillhörande, kostnadsfri flygtur in i tvärbalk på vägräcket. Grejen är att det inte var
hans fel trots att jag inte körde speciellt fort.
Men DÅ var det fan den jävla idiotens fel, hade han inga backspeglar eller? JÄVLA NOLLA!
Idag tycker jag inte likadant, och visst, man har passerat 40 och är inte lika fördömande
som man var då, men liknande "near misses" händer hela tiden, skillnaden är att jag försöker
förutse dem så gott det går. Visir-imma/ivrigt gestikulerande inträffar bara
om bilisten gjort sig förtjänt av det, och det är långt ifrån varje gång.
Att jag kan vara trött efter en dags hojkörning är inte p.g.a fysisk ansträngning utan av
mental dito. Det blir lätt så när man, av självbevarelsedrift, är tvingad att tänka åt alla
bilister runt omkring sig.
Ser man fullständiga idioter bakom ratten i alla bilar du har inom synfältet
så ökar chanserna att polarna slipper se brandkåren spola gatan efter dig.
Jag försvarar inte multitaskande idioter som med soduko i famnen käkar chokladkaka,
läser syrrans inlägg på fejjan, kollar sminket i backspegeln och letar efter lugna favoriter
på radion. DE är de farligaste förarna av alla, för de bryr sig inte om varken körning eller
trafik, de vill bara komma hem. I deras fall är det vår skyldighet att åka upp jämnsides,
titta in och skaka på huvudet, trots att de inte orsakat något. Än.
Ett alternativ till beslagtagning skulle vara att tvångsutbilda alla bilister
till motorcyklister så blir de garanterat bättre bilförare. (Och vice versa).
Jag förväntar mig nu en rejäl slakt av samtliga ord i detta inlägg.