Jag får luft i bromssystemet varje gång jag demonterar bromsoket. Varför???

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Nu blir jag irriterad... Hojen ifråga är en GSXR 600 -05.

När jag renoverade framgaffeln för någon månad sedan så fick jag stå och lufta bromsarna en halv dag sedan.

Jag kunde för mitt liv inte begripa varför jag fått in luft i bromsslangarna, men jag tänkte inte så mycket mer på det utan tänkte att det kanske blev när jag tryckte in bromskolvarna i oket.

Igår lossade lag ett av oken igen, bara ett kort tag. Jag rörde absolut inte bromshandtaget, och jag tryckte inte på kolvarna, ändå hade jag absolut noll bromsverkan när jag monterat tillbaka oket.

Då insåg jag att problemet inte har med om jag rör kolvarna eller handtaget att göra, utan tydligen så går bultarna som håller i oket genom oket på ett sådant sätt att när man lossar dom så släpper man in luft.

Är det normalt, eller är det något som är galet?
Jag hade tänkt ta med mig lösa hjul med regndäck till bankörningarna i sommar, och byta på plats i händelse av regn, men om man måste stå och krångla med att lufta bromsarna efter varje gång man lossat oken så skiter jag i det.

Det är inte direkt lätt att lufta bromsarna på den här hojen heller. :huvet
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Du skall kunna släppa på oket utan att det kommer in luft.

Vanligt är att efter du tex.bytt klossar så får du pumpa handtaget två/tre gånger innan du har verkan igen...normalt.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det är något fel med dina ok. / ett av dina ok.

alternativ två är att du lossar framskärmen istället för oken då kan du vrida gaffelbenen och montera av och på framhjulet utan att lossa oken..

(tror det går funkar i alla fall på min r6)
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Om du får lufta bara för att du lossar oken så bör du kolla upp bromsarna ordentligt. Jag hade personligen lagt körförbud på min hoj om jag råkat ut för det. Jag vill inte utge mig för att vara någon expert, men om luft tränger in bara genom att lossa oken....

Jag skulle nog sätta bromsen i spänn med ett buntband och kolla så att det inte finns någon läcka.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Nu insinuerar jag inte att du inte vet vad du gör, men är du helt hundra på att du gör rätt? Menar inget illa som sagt, men ibland gör huvudet lite bak-o-fram.
 

sportbike

Guest
Jag ska fråga rakt ut:
Du lossar väl inte skruvarna som håller ihop ok-halvorna?
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
och när du luftat en halv dag, så fick du ut luft?

Nej, inte förän jag lossar något av oken.

Jag har en avluftningsnippel uppe på bromshandtaget, så jag brukar sätta en spruta med en slang på på nippeln på oket, lossa nippeln uppe vid handtaget, och fylla nerifrån, då brukar det funka ganska bra.

Sedan håller den trycket och jag får inte in luft i systemet förän nästa gång som jag lossar något av oken.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top