Jag e inte bitter

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Så, idag var det dags för min första runda på hojjen jag köpte i vintras (ktm 660 2004). den står i en kompis garage så jag packade bilen med all utrustning och ett smil på läpparna. Tog kortet 2007 och har inte haft råd med hoj fören nu, så min första tur har jag längtat till ett bra tag! Och nu till det stora antiklimaxet.. efter 2timmars kickning fick jag åka hem igen, med bilen=( Fick igång den 3ggr (efter massa slit) men varje gång dog den efter ngn minut. Startar den med choke och sen gasade jag när jag tog in choken. men varje gång jag lugnade mig med gasen och skulle låta den gå på tomgång så dog den. Hur länge skall den behöva gå med choken? Var jag för snabb med att trycka in den? När jag sen försökte få igång fanskapet igen ville den inte. tänkte att det kanske var tändstiftet som var blött och tänkte torka av det, men nej då hittar jag såklart det inte?! Ngn som kan säga vart det sitter och komma med ngn vettig förklaring vad jag gör fel så skulle det göra min dag! Ska på det igen imorn så snälla hjälp uppskattas! :Bugar
 
Gammal bensin !
töm förgasaren, fyll på med ny bensin,
Det finns en skruv i botten för detta.
Nästa gång tömmer du förgasaren när du ställer undan hojen :tummenupp
 
Du har kanske obefintlig tomgång?

ja kanske? Provkörde den inte när jag köpte den pga massa snö på gata men den stod och puttrade bra då. fast det var nog med choken ute iofs. om så e fallet, behöver jag inte ha motorn på för att justera tomgången? Då blir det ju lite moment 22 över det hela. Men om jag imorn får igång den och låter choken va ute så länge som möjligt innan jag trycker in den och om den ändå dör då kan man utgå från att jag måste ställa om tomgången? eller kan det va ngt annat? tack!
 
ja kanske? Provkörde den inte när jag köpte den pga massa snö på gata men den stod och puttrade bra då. fast det var nog med choken ute iofs. om så e fallet, behöver jag inte ha motorn på för att justera tomgången? Då blir det ju lite moment 22 över det hela. Men om jag imorn får igång den och låter choken va ute så länge som möjligt innan jag trycker in den och om den ändå dör då kan man utgå från att jag måste ställa om tomgången? eller kan det va ngt annat? tack!

Den har tomgång om choken är utdragen?
Den går om du bara håller lite gas utan choken?

Om så är fallet lär de vara tomgången som saknas, bara skruva på den tills du märker att den är för hög sen skruva ner den.

MVH B
 
Gammal bensin !
töm förgasaren, fyll på med ny bensin,
Det finns en skruv i botten för detta.
Nästa gång tömmer du förgasaren när du ställer undan hojen :tummenupp

Aha, det låter ju vettigt! samma bensin som stått över vintern sen jag köpte den. står det någonstans i manualen hur jag gör detta? Alltså tömma förgasaren? tömmer skruven i botten bara förgasare eller även bensinen i tanken? Kanske lite dumma frågor men e helt ny på det här:D

Den har tomgång om choken är utdragen?
Den går om du bara håller lite gas utan choken?

Om så är fallet lär de vara tomgången som saknas, bara skruva på den tills du märker att den är för hög sen skruva ner den.

MVH B

a precis som du säger! kan jag ställa/skruva tomgången när choken e ute och motorn går eller ska jag göra det innan jag startar den och se vart jag hamnar?


Tack för alla snabba svar, med lite tur och er guidning kanske jag får min första hojtur imorn!
 
Last edited:
Det brukar räcka med att tömma förgasaren och sedan sätta på soppa kranen.
Alternativet är att starta den i en backe och sedan köra en sväng.
 
Låt den gå på tomgång en minut. Sätt dig på peta in choken och håll igång den med lite extra varv. Peta i en växel och åka ett par hundra meter. Sen borde den gå på tomgång hyfsat.
Jag brukar vilja justera tomgången på helt varm motor. Det är då den ska vara korrekt.
 
Jag brukar låta den stå med choken tills motorn börjar öka i varv och då drar jag in den tills den går på tomgången utan
 
Tändstiftet sitter på högersidan av toppen.

Gammal bensin sa nån, föga troligt säger jag, har haft bensin som har stått i över 1 år i min hoj och den gick ändå...

Kolla ventilspelet också när du ändå håller på.
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Tändstiftet sitter på högersidan av toppen.

Gammal bensin sa nån, föga troligt säger jag, har haft bensin som har stått i över 1 år i min hoj och den gick ändå...

Kolla ventilspelet också när du ändå håller på.

Har du haft bensinen 1 år i förgasaren och den startar utan problem ?
-Grattis !
 
så här kommer fortsättningen.. Åkte till polarn efter en stadig frukost (tänkte att det e nog lika bra så jag tar alla motgångar bättre). Fick igång den efter ett par kickar, stressade ut den ur garaget och lät den gå med choke ca en min sen i med ettan och in med choken och ett jävla massa varvande så fanskapet inte skulle dö på mig igen. kom ett halvt varv runt parkeringen innan jag blev övermodig och slängde i 2an, varpå hojjen dog. In i garaget igen och kicka, kicka, kicka. den vägra starta. Svalde allt mitt hat och lät den stå typ 20min medans jag kollade tändstiftet (japp jag hittade det faktiskt idag tack vare "Solid snake") så inte det var blött och spelade lite tennis på min gamla skittelefon. Fick sen igång den igen efter ca 10 enligt mig identiska kickar, varför den valde att gå igång på just den ena är för mig ett mysterium... Men strunt samma jag var bara jävligt glad för att den gick igång! Körde nu, endast på ettan, en massa varv på parkeringen och tro det eller ej- men när jag tillslut vågade sluta varva som en galning gick den hur fint som helst på tomgången! Jippie! Lämnade nycklar till polaren och kom tillbaks till hojjen bara för att se att det e en pöl under framdämparn. hittade den läckande slangen (tror det var kylvätska?) som gick från längst fram i ramen vid stötdämparna typ till kylflänsarna eller vad man skall kalla dem framför motorn/tanken. Nu har jag ivartfall kört hem hojjen (tyvärr raka vägen) och det var ju jävligt kul att köra lite även om jag var nervös över att pajja ngt eftersom den läckte. Nu står den ivartfall här men jag törs ju inte köra ngt innan jag fixat det som läcker. Om ngn lyckades fatta vad jag mena med min fina förklaring så säg gärna vad ni tror felet är.. Tack!
 
så här kommer fortsättningen.. Åkte till polarn efter en stadig frukost (tänkte att det e nog lika bra så jag tar alla motgångar bättre). Fick igång den efter ett par kickar, stressade ut den ur garaget och lät den gå med choke ca en min sen i med ettan och in med choken och ett jävla massa varvande så fanskapet inte skulle dö på mig igen. kom ett halvt varv runt parkeringen innan jag blev övermodig och slängde i 2an, varpå hojjen dog. In i garaget igen och kicka, kicka, kicka. den vägra starta. Svalde allt mitt hat och lät den stå typ 20min medans jag kollade tändstiftet (japp jag hittade det faktiskt idag tack vare "Solid snake") så inte det var blött och spelade lite tennis på min gamla skittelefon. Fick sen igång den igen efter ca 10 enligt mig identiska kickar, varför den valde att gå igång på just den ena är för mig ett mysterium... Men strunt samma jag var bara jävligt glad för att den gick igång! Körde nu, endast på ettan, en massa varv på parkeringen och tro det eller ej- men när jag tillslut vågade sluta varva som en galning gick den hur fint som helst på tomgången! Jippie! Lämnade nycklar till polaren och kom tillbaks till hojjen bara för att se att det e en pöl under framdämparn. hittade den läckande slangen (tror det var kylvätska?) som gick från längst fram i ramen vid stötdämparna typ till kylflänsarna eller vad man skall kalla dem framför motorn/tanken. Nu har jag ivartfall kört hem hojjen (tyvärr raka vägen) och det var ju jävligt kul att köra lite även om jag var nervös över att pajja ngt eftersom den läckte. Nu står den ivartfall här men jag törs ju inte köra ngt innan jag fixat det som läcker. Om ngn lyckades fatta vad jag mena med min fina förklaring så säg gärna vad ni tror felet är.. Tack!




Min 640 är likadan måste gå rätt länge innan tomgången blir bra, jag kör den på choke i 2-4 minuter så den får upp ordentlig temp sen funkar det fint.
 
Min 640 är likadan måste gå rätt länge innan tomgången blir bra, jag kör den på choke i 2-4 minuter så den får upp ordentlig temp sen funkar det fint.

Ja jag var väl bara för ivrig verkar det som.. den måste tydligen värmas upp rätt rejält! Och slangen det läckte om var inget fel det var tydligen överskottet på kylvätskan när den expanderar.. Som tur är har jag en jävligt snäll granne (ingel här på forumet) som hjälpte mig direkt! Stort tack! Nu äntligen e det mitt år:)
 
Ja jag var väl bara för ivrig verkar det som.. den måste tydligen värmas upp rätt rejält! Och slangen det läckte om var inget fel det var tydligen överskottet på kylvätskan när den expanderar.. Som tur är har jag en jävligt snäll granne (ingel här på forumet) som hjälpte mig direkt! Stort tack! Nu äntligen e det mitt år:)
Härligt! Kör försiktigt
 
Kul att de löste sig!
Tänk på att de inte bara är hojjen som stått till sig under vintern ;)
 
Min var nästan likadan.

Min var likadan efter vintern. Kickade halvt ihjäl mig innan jag fick igång den. Tömde även förgasaren, men den var fortfarande jäkligt svårstartad.

Hällde i ny soppa i tanken och då startade den hyffsat bra igen. Nu har jag barackört 2 svängar efter vintern. Dock så känns det som om gasen/varvet hänger kvar ett tag efter det att jag släpper tillbaka gashandtaget. Lite jobbigt när man ska frikoppla för att rulla eller stanna då cykeln varvar utan att gashandtaget rörs.

Innan jag ställde in den för vintern så hade jag inga problem. Har det ngt med vajern att göra?
 
låter som att jag kommer få en spännande dag imorgon (skall igång med prylarna då)
 
Låter man hojen stå över vintern med soppa i förgasaren så kommer denna bensin att dunsta av och lämna en massa rester i förgasaren som korkar igen munstycken och gör att hojen som var så go när man stoppa in den under vintern är en jävla skithög på våren.
Sen när man har slitit sig halvt ihjäl så börjar hojen bete sig gött igen. Inte för att man har slitet med den, utan för att bensinen som rann ner i knasaren när man vred på kranen har löst upp att trassel.

Så, det man kan göra är att innan man ställer in den över vintern så stänger man av soppakranen och dränerar förgasaren, då korkar den inte igen av gammal bensin iaf.
Eller så lämnar man kranen på, så fyller den upp all eftersom det dunstar. Första alternativet är att föredra av en hel hög med anledningar.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top