Jag den första i år?

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Tjenare.

Hämtade ut hojen för två dagar sen och va överlycklig trots att det är fortfarande kallt för att köra. Men dagen efter hojen blev hämtad så väckte min granne mig och berättade att min fina hoj blev vält av en bil som sedan smet iväg ( inga vittnen, bara folk som såg hojen ligga ner )... Hela vänster sidan av hojen är förstörd, bak/fram blinkers, back spegel osv... Det mest irreterande att veckan innan jag skulle hämta hojen så satt jag hemma och höll på att laga min kåpa som va lite trasig. Lyckades med detta fint och så händer det dära...

Ville bara säga FAN VA JAG HATAR dom som smiter iväg :gnissla.

Ringde till försäkringsbolag med det samma, sen polisen, sen fick köra hojen till Folksams / Hondas verkstad. Får sitta nu och hoppas att jag lyckas bevisa att det var en bil som orsakade olyckan, annars gäller inte försäkringen ( halv försäkrad ).

Får sitta nu och hoppas att jag lyckas bevisa att det var en bil som orsakade olyckan, annars gäller inte försäkringen ( halv försäkrad ).

Borde inte trafikförsäkringsföreningen täcka detta då det handlar om parkeringsolycka/smitning?
Vagnskade-delen är ju för att täcka dina egna misstag, inte andras.

Folksam sa att om jag bevisar att det var en bil som prejade hojen så täcks det som en parkeringsolycka annars så får jag stå för allting själv... Men man ser tydligt spår att det var bilen som orsakade det och inte ngn som bara kom fram och puttade undan hojen

Folksam sa att om jag bevisar att det var en bil som prejade hojen så täcks det som en parkeringsolycka annars så får jag stå för allting själv... Men man ser tydligt spår att det var bilen som orsakade det och inte ngn som bara kom fram och puttade undan hojen

Så man behöver alltså helförsäkring för att täcka att något fyllo går och puttar omkull den också?

Skumt att du måste bevisa att det va en bil och inte att dom måste bevisa att det inte va en bil igentligen.. Alltså bevisbördan borde ligga på bolaget tycker jag.

Skumt att du måste bevisa att det va en bil och inte att dom måste bevisa att det inte va en bil igentligen.. Alltså bevisbördan borde ligga på bolaget tycker jag.

Låter som du har missat något grundläggande i hur försäkringsbolagen jobbar...

... om man inte orkar driva det hela vägen upp till rätten....

Fan vad surt!
Först få hojen pajjad av nåt halvblint pucko som smiter och sedan hålla på att tjaffsa med FB. Men du har ju vittne så det borde väl ordna sig?

Så man behöver alltså helförsäkring för att täcka att något fyllo går och puttar omkull den också?

Ja åtminstone om man har IF... Råkade ut för precis det, var nån glad prick som kastade omkull tre hojar på parkeringen (innergård). Hade jag haft den avställd för stunden hade det gått på försäkringen som skadegörelse men det gäller inte när den är påställd.

Till TS: vet hur det känns med andra ord, man är ganska liten mot FB...

En polare fick sin bil sönderrepad, någon hade tagit en spik/gaffel/kniv/nått vasst och repat kors och tvärs över hela taket och ner på ena sidan. Det fick han ta på sin helförsäkring, hade han bara haft halv så hade han inte fått en spänn :huvet

Skumt att du måste bevisa att det va en bil...

Helt normalt! :fakta

Vår andrabil blev påkörd när den var parkerad framför vårt hus.
Polisanmälde och skickade (dum som jag var) sambon till skadebesiktningen. :huvet
Med en skev bil och en stor påse vita GM-bildelar. (Vår var en blå Mazda.)

Hon sade precis som det var, att nej;
-Hon hade inget oberoende vittne på att bilen inte redan var krajad när den parkerades.
-Hon visste inte exakt hur länge den stått parkerad.

Så trafikförsäkringsföreningen (som står för så kallade parkeringsskador)
ansåg därmed att det inte gick att bevisa att vi inte själva backat in i en
vit Opel med sådan schwung att vår bil inte ansågs värd att reparera
och i stället blev inlöst av fb! (Totalkostnad för oss på runt 12' :arsele)

Med den verklighetssynen i åtanke måste det ändå sägas att visst
var vi fräcka som inte bara backade in i en bil i typ 50km/h, utan
dessutom hade mage att polisanmäla den stackars opelägaren
för smitning. :Gangsters :rolleyes

Men vänta nu, varför polisanmälde han inte oss för smitning? :va
Hans bil blev ju totalförstörd av galen tokbackande kvinna i en blå Mazda.
Han var kanske väldigt rik och brydde sig inte? :va
Men en Opel?
Kanske Kamprad?

Anyway, vid nästa försäkringsfråga skickar jag min svåger, Hannibal Lector! :mad:

Ärlighet går fetbort! :4skrika

/s

Folksam sa att halvförsäkringen inte täcker om ngn idiot till exempel kommer och puttar ner hojen... Men jag vet juh att försäkringsbolaget kommer att göra allt för att slippa betala. Går dom inte med på det så driver jag fallet vidare, har inte råd med så mkt skador :(

Vittnan fanns tyvärr inte, killen som sa till mig att hojen låg ner visste bara vart jag bodde. Ingen som såg HUR och VEM som hade vält ner den...

Jag brukar ställa min hoj på cykelparkeringar, så slipper jag både parkeringsavgifter och att hojen bli påkörd om den står i en vanlig parkeringsruta....en hoj är ju mindre än en bil och syns därmed sämmre...

Aja surt i vilket fall som.

Fattar bara inte poängen varför bilisten stack, för hade han försäkring då skulle ju den täcka allt, nu får man strula med fb. Går dom inte med på att betala skadan, va fan e då meningen med fb!?
P.S ni behöver inte svara på d :)

Varför har du den ståendes ute nu? Motorcyklar behöver värme och kärlek! Dom SKALL förvaras inne! :7peta

När det kommer till Parkeringsskador är det TFF (trafikförsäkringsföreningen) som sätter reglerna, inte försäkringsbolagen. Det enda de gör är att reglera skadan åt TFF. Har du endast halvförsäkring så är du i TFF nåd om du ska få ersättning men har du helförsäkring så kan du ta skadan på vagn om TFF säger nej.

Mao är det inte FB som gör fel när dom nekar ersättning, dom följer bara TFF:s regelverk.

Japp, skadegörelse går på Vagnskadan..

Lite stört. Jag skulle vilja kunna ha en garageförsäkring som täcker även transportskador och skadegörelse.

Japp, skadegörelse går på Vagnskadan..

Lite stört. Jag skulle vilja kunna ha en garageförsäkring som täcker även transportskador och skadegörelse.

Jag har min försäkrad hos IF och enligt dom hade jag fått ersättning om min hoj varit avställd då det ingår skadegörelse i deras garageförsäkring enligt dem själva. Värt att kika närmare på om fler bolag har det. Varför jag har IF är en jävla gåta då jag inte kommit överens med dom nåt år... Som sagt, en jävla gåta :hihi

Jag har min försäkrad hos IF och enligt dom hade jag fått ersättning om min hoj varit avställd då det ingår skadegörelse i deras garageförsäkring enligt dem själva. Värt att kika närmare på om fler bolag har det. Varför jag har IF är en jävla gåta då jag inte kommit överens med dom nåt år... Som sagt, en jävla gåta :hihi

Jag har också IF ;), och har jobbat där med sakförsäkringar.

Men du kanske har rätt btw.. Skadegörelsen gäller nog, men det kan bero på VAR den uppstår. Värt att kolla upp faktkst!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park