Jag byter land.

• Thread starter Thread starter Lg
  • Start date Start date
Nursey skrev:
2650205 ..SAMT banklån på över miljonen :skrämd (och INGEN av dom är ens inärheten av välbergade).

Banklån över en miljon är nog iofs ganska vanligt i Sverige också, iaf bland nyblivna husägare.

Om du syftar på lån utan säkerhet så är det ganska skrämmande... :näsblod

Biturbo skrev:
2650942 Jag har än så länge bara sett HD´s för uthyrning.. Iaf här i Texas. I Cali är det väl lite annorlunda iofs.

Välkommen hit! Skönt att det löste sig till slut, trots allt. :tummenupp

Last edited:
Maria skrev:
2650446 Jag ska till amerikanska ambassaden den 18 december, ska försöka lägga in ett gott ord för dig :pannkyss .

Har kommit in på ett universitet 30 min bilresa norr om LA. Så den 14 januari blir vi ytterligare en svenska i Kalifornien! Har inte bestämt ännu hur jag ska göra med hoj men jag har svårt att tro att jag kommer att klara mig utan. Dock blir jag bara kvar till slutet på maj så om jag köper är det bra om jag hinner sälja innan jag åker hem. Har någon erfarenhet av att hyra mc? Samt vad det kan tänkas kosta?

/Maria

http://losangeles.craigslist.org/mcy/ där köper du hoj, du är perfekt i tid, köp billigt i jan, folk här anser att det är vinter så många kör inte nu utan säljer billigt för dom behöver pengar, sen kan du sälja för samma eller kanske mer i maj för då har säsongen börjat igen, kom ihåg att komma överrens med säljaren om att skriva ned priset på pappret så du får betala mindre skatt (inom 10 dagar till dmv, skatten är 7,5%). Hyra hoj är nog inte att tänka på, har sett annons för hyra sporthoj en helg och det kosta $125 tror jag så hyra 5 månader blir nog skit dyrt.

bq skrev:
2651356 http://losangeles.craigslist.org/mcy/ där köper du hoj, du är perfekt i tid, köp billigt i jan, folk här anser att det är vinter så många kör inte nu utan säljer billigt för dom behöver pengar, sen kan du sälja för samma eller kanske mer i maj för då har säsongen börjat igen, kom ihåg att komma överrens med säljaren om att skriva ned priset på pappret så du får betala mindre skatt (inom 10 dagar till dmv, skatten är 7,5%). Hyra hoj är nog inte att tänka på, har sett annons för hyra sporthoj en helg och det kosta $125 tror jag så hyra 5 månader blir nog skit dyrt.

:tummenupp Blir att kolla upp detta när jag är på plats! Var beredd på att hyra skulle bli för dyrt, i allafall över en längre tid. Tack för tipset!

/Maria

Lugn skrev:
2651032 Banklån över en miljon är nog iofs ganska vanligt i Sverige också, iaf bland nyblivna husägare.

Om du syftar på lån utan säkerhet så är det ganska skrämmande... :näsblod

Jo jag vet att det är vanligt här med..men detta är inte huslån utan ovanpå huslånen (som i svenska pengar ligger på ca 4 mille i yttre förorterna till Dublin)..men detta blev mer offtopic än jag tänkt ;) Sorry trådstartaren!

Sitter själv i "förhandling" med ett företag "over there"...
Brukar åka till USA i jobbet, sista vändan var för 2 veckor sen.
Vår "filial" over there blev skitkåta på att anställa mig, vette fan hur man ska göra dock... Men det ger ju lite mer peningar i fickan att jobba på den sidan atlanten.

Swedie skrev:
2653893 Någon som känner till en svensk advokat som är expert på immigration?

Jag känner en hel del folk inom utrikesförvaltningen och vad jag har hört av dem så är jänkarna hårda på att släppa in folk som blivit persona non grata, enda chansen är att få ett amerikanskt företag att vilja ha dig och därmed "stå som garanter" på ungefär samma vis som de flesta arbetsmigrerande svenskar gör dit.
Annars är det överklagande av din bannlysning i amerikansk domstol som gäller och det kostar ju en slant och utgången är högst osäker.

Scorpion.SE skrev:
2653468 Sitter själv i "förhandling" med ett företag "over there"...
Brukar åka till USA i jobbet, sista vändan var för 2 veckor sen.
Vår "filial" over there blev skitkåta på att anställa mig, vette fan hur man ska göra dock... Men det ger ju lite mer peningar i fickan att jobba på den sidan atlanten.

Beror på hur länge du har tänkt stanna.

Börja här:
http://www.usemb.se/consulate/iv4.html

Eller här:
http://www.usemb.se/consulate/tempwork.html

Scorpion.SE skrev:
2654242 Det är inte visum frågan som är det stora, har visa, social security number o allt det där...

Det är den stora frågan om att våga... Det är det jag sitter och fnular på...

OK. Jag skulle såklart rekommendera att du tar chansen när du fortfarande har möjligheten. Tror att det är något man annars ångrar senare när man sitter fast med familj och ungar i förorten... :)

Jag har varit här i snart 2½ år och det har varit mycket jobb och långt mellan besöken i Sverige, men jag ångrar trots det inte att jag flyttade. Tanken är väl att så småningom flytta tillbaka till Sverige, men jag vill knipa mitt medborgarskap först. Sen måste det förstås vara försvarbart ekonomiskt, vilket det inte är i dagsläget... :gnissla

Last edited:
Scorpion.SE skrev:
2654242 Det är inte visum frågan som är det stora, har visa, social security number o allt det där...

Det är den stora frågan om att våga... Det är det jag sitter och fnular på...

Fan kör på, är o jobbar i Tampa,FL... vill inte åka hem, sitter o fnular på hur många Ford F-150 jag kan köpa! :D Satan i helvete va billigt det är med bilar o bensin här.

Kan du förklara lite hur du gått tillväga?

Funderar själv på att sticka iväg ett år eller två nämligen.

Har hittills verkat vara helt omöjligt med tanke på pappersexercisen osv. så det hade varit perfekt om du skrivit ner lite tips och trix på hur du gjorde, vilka blanketter osv. Om du har tid och lust dvs.

Må väl!

Mattias

Jag har fått visum och allt via jobbet, lite tur där.
Har inte märkt någe av problemen med alla papper då jag bara behöver kråka på dem...
Men visst är det lite bökit, de ska ha dina betyg översatta på engelska, lönespecar ett år tebax i tiden, och lite mer jox.

Ja, intervju på US ambasaden i Tokholm förståss, den e ju personlig...

Gillar landet, skön attityd och mer pengar...

Hmmm, hnär jag sitter och skriver och funderar så har jag nog fanemig bestämt mig, blir nog att åka...
Ska dock se om det går att få upp lönen från 95.000 till 100.000 USD först, mental spärr, vill inte ha mindre än 6 siffrigt i grundlön.

Ni som är där borta, hur mycket kostar alla jefla försäkringar?

Hmmm, måste gifta mig med gumman först åsså. Är vi gifta fixar firman så hon får jobba där borta åsså, är vi inte gifta hjälper de inte till med visum osv...

Scorpion.SE skrev:
2655289
Ska dock se om det går att få upp lönen från 95.000 till 100.000 USD först, mental spärr, vill inte ha mindre än 6 siffrigt i grundlön.

Va i helvete... Om du tjänar starx under millen så behöver du väl inte oroa dig för försäkringen eller???:va

Åk för tusan..... Inget att tveka på ifall du känner dom kulorna over there :tummenupp

///Micke

Scorpion.SE skrev:
2655289

Hus, tre relativt nya bilar och en motorcykel: ca $2,000/år.

Allt är "helförsäkrat".

Fordonsförsäkringar är inte så dyra om du inte bor i storstadsområdena eller i NJ/NY/CA.

Sjukförsäkring är inte heller mycket. Kanske $100/månad om du har det genom jobbet. Förmåner som sjukförsäkring, tandvård, 401k mm är viktigt här, så se till att företaget erbjuder det.

Vad är det för arbete?

Det var sjukförsäkringar etc jag funderade på, men det kanske inte e så farligt...
Jag jobbar som Idtrifttagare av generatorer och styrsystem för kraftverk,
så det blir en hel del resa, ligger nu på ca 200 dagar /år...
Det som e dummt är att i Sverige har vi högsäsong ipå sommarn, buhu, blir inte mycket hojåkande, men i USA har de högsäsong Vår/Höst, so på sommarn är man ofta hemma med betalning...
Det som är bra, det första året måste man bo i Richmond VA, sedan är man fri att flytta vartsomhelst i USA.

Men som jag skrev tidigare, har fan bestämt mig, ska tebax strax efter eller under jul, ska snacka vidare med dem då.

Så,liten uppdatering.
Fått mitt SSN.
Flyttat in i en lägenhet.
Fått jobb.
Köpt bil.

Nu är det bara hojen kvar!
Dags att börja dra in lie $$ så man kan börja leka!

God jul och Gott nytt år på er!

M.G.F skrev:
2654893 Kan du förklara lite hur du gått tillväga?

Funderar själv på att sticka iväg ett år eller två nämligen.

Har hittills verkat vara helt omöjligt med tanke på pappersexercisen osv. så det hade varit perfekt om du skrivit ner lite tips och trix på hur du gjorde, vilka blanketter osv. Om du har tid och lust dvs.

Må väl!

Mattias

Sök online, finns lite forum etc.
Det finns inget enkelt sätt, de bästa/enklaste/snabbaste är att gifta dej amerikanskt.(Om du inte har nån bra kontakt med ett företag som vill sponsra dej över/Otroligt med stålar på banken/Har en syster/bror/mamma/pappa i USA)
Sen blir de ambassader,papper,intervjuer,avgifter,läkarundersökning,etc

good luck and have fun!
:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu