Jag byter land.

• Thread starter Thread starter Lg
  • Start date Start date
Ivul skrev:
2643489 hur mycket + i plånboken blir det, stora summor?.
Hade lätt kunnat tänka mig jobba och bo där, även om dem är sviniga kapitalister :).

Löneskillnaderna är större här så det beror mycket på vad du jobbar med. Har du utbildning och erfarenhet så kan du nog räkna med ett rejält tillskott, men om du har ett mindre kvalificerat jobb så skulle jag rekommendera att stanna i Sverige.

Lg skrev:
2647783 jag har haft en javla tur, tack vare min amerikanska fru och genom hennes polare har jag fatt ett par erbjudande redan men inte tackat ja till nat annu, men de kommer inte att bli nagra problem.

Har du redan fixat arbetstillstånd och SSN? Green Card? :confused:

Edit: Läste om första inlägget... Du gifte dig alltså först och fick ditt Green Card innan du åkte? Hur funkar det? :va

Last edited:
Får gratulera till en rejäl omställning. Tyckte att flytta till Norge var stort :)

Jag har dock inte hört mkt bra om USA från bekanta som vart där. Allt känns så opersonligt. Har själv inte vart där, men skulle gärna vilja se Chicago och New York.

MikkE skrev:
2648893
Jag har dock inte hört mkt bra om USA från bekanta som vart där. Allt känns så opersonligt. Har själv inte vart där, men skulle gärna vilja se Chicago och New York.

Jag kan delvis hålla med om att det känns mer opersonligt här iom att det existerar en utbredd "påtvingad artighet". Folk som helt enkelt låtsas bry sig om vad du tycker/känner/tänker. En del av problemet är språkets uppbyggnad (Ex; vanlig hälsningsfras How are you? - Inte läge att börja diskutera diskbråck....)

Däremot uppfattar jag jänkarna som större livsnjutare än svenskar. En större del av inkomsten spenderas på bilar, kläder, mat, underhållning och annat som sätter guldkant på tillvaron. De är dessutom villiga att betala lite mer för en del av detta.

Exempel
Vettig Pizza $15 - $20
Kabel TV $100/månad
osv

Vad tycker dom arbetesmässigt om dig och din utbildning (nu gissar jag att du har lite eftergymnasial utbildning) är man lite katten bland hemelinerna eller är det möjligtvis ett plus på arbetesmarknaden.

Har tidigare varit sugen på att flytta, men det känns som det är ganska viktigt att ha en ordentlig utbildning först.
Är ju lite svårt att leva på bidrag i usa. :gnissla

Lugn skrev:
2648960
Däremot uppfattar jag jänkarna som större livsnjutare än svenskar. En större del av inkomsten spenderas på bilar, kläder, mat, underhållning och annat som sätter guldkant på tillvaron. De är dessutom villiga att betala lite mer för en del av detta.

Exempel
Vettig Pizza $15 - $20
Kabel TV $100/månad
osv

Och jänkarnas eviga spenderande av pengar på kredit något som håller på att fortplanta sig till Sverige. Jag har inte råd att köpa en PlasmaTV så jag köper den på 36 månaders avbetalning.....
Man blir idiotförklarad om man köper en bil utan att leasa/avbetala den, upprätthållandet av illusionen av att man äger något även om allt är pantsatt upp över husnocken.Sen skulle någon jävel behöva introducera Plusgirot för dem, hur kan man basera ett lands pengartransaktioner på checkar?:va

Skriver USMLE steg 1 om någon månad för att ev kunna kvittera ut en amerikansk licens när jag är färdigpluggad. Kass lön och 55% skatt samt pissigt klimat lockar inte direkt.....

Lugn skrev:
2648960 Jag kan delvis hålla med om att det känns mer opersonligt här iom att det existerar en utbredd "påtvingad artighet". Folk som helt enkelt låtsas bry sig om vad du tycker/känner/tänker. En del av problemet är språkets uppbyggnad (Ex; vanlig hälsningsfras How are you? - Inte läge att börja diskutera diskbråck....)

Exempel
Vettig Pizza $15 - $20
Kabel TV $100/månad
osv
Ok. Jag har ju själv inte vart i USA men vi svenskar unnar väl oss en hel del också? Eller har jag fel?

Vettig pizza i Norge: 130-200 nok

Boris JR skrev:
2649084 Och jänkarnas eviga spenderande av pengar på kredit något som håller på att fortplanta sig till Sverige. Jag har inte råd att köpa en PlasmaTV så jag köper den på 36 månaders avbetalning.....
Man blir idiotförklarad om man köper en bil utan att leasa/avbetala den, upprätthållandet av illusionen av att man äger något även om allt är pantsatt upp över husnocken.Sen skulle någon jävel behöva introducera Plusgirot för dem, hur kan man basera ett lands pengartransaktioner på checkar?:va

Skriver USMLE steg 1 om någon månad för att ev kunna kvittera ut en amerikansk licens när jag är färdigpluggad. Kass lön och 55% skatt samt pissigt klimat lockar inte direkt.....
Såg på Oprah om "Cash Diet" och folk som spenderar mer pengar än vad de har osv. ALLT de köper är på kredit med feta räntor och ett par jeans för 100$ blir efter en månads avbetalning 120$ osv.
Och som du säger, skulle man inte leasa en bil är man ett pucko. På Oprah var en en kvinna som inte hade råd med ett piano till sin dotter och var bara tvuuungen att leasa det. Varför? Hon hade ju för fan inte pengarna. Checkar har jag aldrig förstått heller :kocko

Last edited:
AGE skrev:
2649016 Vad tycker dom arbetesmässigt om dig och din utbildning (nu gissar jag att du har lite eftergymnasial utbildning) är man lite katten bland hemelinerna eller är det möjligtvis ett plus på arbetesmarknaden.

Har tidigare varit sugen på att flytta, men det känns som det är ganska viktigt att ha en ordentlig utbildning först.
Är ju lite svårt att leva på bidrag i usa. :gnissla

Det svåra är nog att få det första jobbet eftersom du då saknar arbetslivserfarenhet i landet. I övrigt så tror jag att det flesta ser positivt på internationell erfarenhet.

Kom ihåg att många amerikaner inte ens har ett pass samtidigt som det är fullständigt omöjligt att avgöra vem som egentligen är en riktig amerikan (de flesta härstammar ju från något annat land). Som svensk passar man bra in så länge man inte bryter allt för mycket. Lättast är det att smälta in i de större städerna.

Om du bara har gymnasiet på din CV så kommer du antagligen placeras i samma grupp som de som enbart gått färdigt High School och det är inget vidare. Eftersom utbildning kostar en del så får du som utbildad genast ett övertag över de som inte kunnat unna sig eftergymnasial utbildning. 2-årig, 3-årig eller 5-årig utbildning räcker långt.
I allmänhet finner jag jänkarna lite trögare än svenskar (duktiga på att läsa in kunskap men brist på sunt förnuft tex) så det är bra att sticka ut med lite utbildning.

Med lite eftergymnasial utbildning och arbetslivserfarenhet så borde du kunna få en ingångslön runt $40k per år, beroende på var i landet du bosätter dig. Utan utbildning ca $15k.

Boris JR skrev:
2649084 Och jänkarnas eviga spenderande av pengar på kredit något som håller på att fortplanta sig till Sverige. Jag har inte råd att köpa en PlasmaTV så jag köper den på 36 månaders avbetalning.....

Kunde inte sagt det bättre själv.

Last edited:
Lg skrev:
2647785 Oh yeah,satt nere vid boardwalekn idag och kakade lunch i shorts i t-shirt, samt korde bil med alla rutor nere:D
Wonderful!

jao, jag har redan hittat en bike, dock inte handlat den annu, men det ar lojligt billigt gamfort med sverige iaf:)
och forsakring kostar ju inte mkt heller.

jaow, jag ska sa fort jag kan, lite busy nu bara, ska skjuta lite assult rifle:D
Bilder kommer!
Oj, lite Dolph Lundgren-syndrom här minsann, men räds inte, sgtpepper kommer med ordlista:

boardwalk - promenadstråk (eller nått)
wonderful - underbart
bike - cykel, motorcykel
busy - upptagen
assault rifle - automatkarbin

Dewt aer intee laett att praaewta sweanska naeer man boor i schtaaterna!

Lugn skrev:
2649412
Med lite eftergymnasial utbildning och arbetslivserfarenhet så borde du kunna få en ingångslön runt $40k per år, beroende på var i landet du bosätter dig. Utan utbildning ca $15k.
Det där måste väl vara väldigt ungefärliga siffror som varierar väldigt mycket mellan branch och delstat? 40K $ var ju jävlar i mig inte mycket att hänga i julgranen och 15K måste ju vara minimilön?

Last edited:
sgtpepper skrev:
2649822
Det där måste väl vara väldigt ungefärliga siffror som varierar väldigt mycket mellan branch och delstat? 40K $ var ju jävlar i mig inte mycket att hänga i julgranen och 15K måste ju vara minimilön?

Självklart är det ungefärliga siffror!

23k är väl inte så dålig ingångslön om du inte har tidigare erfarenhet i landet och begränsad erfarenhet totalt? Det skiljer trots allt en hel del mellan olika länder så jag tycker det är en rimligt att man erbjuder en något lägre lön tills personen i fråga visat att han kan prestera under de aktuella förhållandena.

Minimilön för WI är $5.70 /h - ca $11k /år.
Det finns väldigt många som inte fortsätter plugga efter HS och därmed hålls lönerna ganska låga inom de sektorerna där de arbetar.
Undantag är serveringspersonal där lönerna ligger runt $2.30/h, iom att man antar att lönen drygas ut av dricks.

Lugn skrev:
2650006 23k är väl inte så dålig ingångslön om du inte har tidigare erfarenhet i landet och begränsad erfarenhet totalt?
Nej visst, om man är nyutbildad och utan någon särskild erfarenhet, jag missuppfattade dig, trodde du menade någon som hade utbildning OCH arbetslivserfarenhet.

Lg skrev:
2647785 Oh yeah,satt nere vid boardwalekn idag och kakade lunch i shorts i t-shirt, samt korde bil med alla rutor nere:D
Wonderful!

jao, jag har redan hittat en bike, dock inte handlat den annu, men det ar lojligt billigt gamfort med sverige iaf:)
och forsakring kostar ju inte mkt heller.

jaow, jag ska sa fort jag kan, lite busy nu bara, ska skjuta lite assult rifle:D
Bilder kommer!
Uscha, mina minnen från Södra Cali återkommer... hade varit j-vligt kul för mig att kunna åka tillbaka och åtminstone hälsa på.

Mina minnen är oxå hur jag åkte till USA, ångrade inte en sekund att jag åkte även fast det ibland blev riktigt svårt med hus, hem o mat o bensin till hojen... o lagen, poliserna, rätten, hoten om fängelse, brudarna och det stekiga livet... jisses.

ajja, för en gångs skull är jag väldigt nöjd med livssituationen i Sverige. Har aldrig varit bättre. Men hade varit otroligt kul att kunna åka över till USA och hälsa på åtminstone.

Någon här som har kontakter inom amerikanska ambassaden? Vill få bort min deportering på 10 år... :(

Boris JR skrev:
Man blir idiotförklarad om man köper en bil utan att leasa/avbetala den, upprätthållandet av illusionen av att man äger något även om allt är pantsatt upp över husnocken.Sen skulle någon jävel behöva introducera Plusgirot för dem, hur kan man basera ett lands pengartransaktioner på checkar?:va..

Irland är precis likadant..jag tycker det är sorgligt att titta på alla glassiga saker o vet att de ägs av banker, kreditfirmor etc. Alla jag känner i Dublin har skulder till VISA på genomsnittligen 100 000 kronor..SAMT banklån på över miljonen :skrämd (och INGEN av dom är ens inärheten av välbergade).
Det finns INGET sunt förnuft ALLS när det gäller pengar.
Keltiska tigerns baksida..

Last edited by a moderator:
MikkE skrev:
2650348 Bannad från ett land. Ja jisses :tummenupp

Det har jag också blivit inte från USA men väl från ett europeiskt land, allt går om man vill men det krävs lite ansträngning....

Nu blev väl Swedie utkastad från staterna pga att hans turistvisum gick ut men han valde att stanna kvar och det är något jänkarna tar stenhårt på.

Swedie skrev:
Någon här som har kontakter inom amerikanska ambassaden? Vill få bort min deportering på 10 år... :(

Jag ska till amerikanska ambassaden den 18 december, ska försöka lägga in ett gott ord för dig :pannkyss .

Har kommit in på ett universitet 30 min bilresa norr om LA. Så den 14 januari blir vi ytterligare en svenska i Kalifornien! Har inte bestämt ännu hur jag ska göra med hoj men jag har svårt att tro att jag kommer att klara mig utan. Dock blir jag bara kvar till slutet på maj så om jag köper är det bra om jag hinner sälja innan jag åker hem. Har någon erfarenhet av att hyra mc? Samt vad det kan tänkas kosta?

/Maria

Maria skrev:
2650446 Jag ska till amerikanska ambassaden den 18 december, ska försöka lägga in ett gott ord för dig :pannkyss .

Har kommit in på ett universitet 30 min bilresa norr om LA. Så den 14 januari blir vi ytterligare en svenska i Kalifornien! Har inte bestämt ännu hur jag ska göra med hoj men jag har svårt att tro att jag kommer att klara mig utan. Dock blir jag bara kvar till slutet på maj så om jag köper är det bra om jag hinner sälja innan jag åker hem. Har någon erfarenhet av att hyra mc? Samt vad det kan tänkas kosta?

/Maria
:)

Jag vet iaf en som är söder om LA nedanför Orange county... mot oceanside. En bit inlands... fast det bör finnas en skock även i LA's område. Bara söka the yellow pages...

Dammit...

Maria skrev:
2650446 Jag ska till amerikanska ambassaden den 18 december, ska försöka lägga in ett gott ord för dig :pannkyss .

/Maria

Jag har än så länge bara sett HD´s för uthyrning.. Iaf här i Texas. I Cali är det väl lite annorlunda iofs.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg