Jag blir sjukt frustrerad rädd och ledsen.. (Mc-olyckor)

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
Nu har du ju iofs inte en grushoj, men jag är helt övertygad om att ni har massor med intressanta grusvägar där du bor?

Mitt dilemma är att jag bor mitt i Sthlm och har minst 1h körning till de intressanta grusvägarna. Funkar inte för mig med en ren grushoj mao.

Till de krokiga asfaltsvägarna häromkring (Bogan och Bulten) har jag ca en halvtimma. Men hur kul är det att alltid köra samma väg fram och tillbaka?

Nej. Inom några år hoppas jag på att bo så att jag har ett eget garage så att jag kan köpa mig en riktig grushoj. Lite småläbbigt att ställa upp min 250 ks 1200:a i sladd på grus även om det hänt vid några tillfällen.
Faktum är att det egentligen finns en hel del intressanta asfaltsvägar här. Problemet är att de roligaste (kurvigaste) oftast är för dåliga i skicket för att köra på med gathoj, men samtidigt för bra för att vara intressanta med offroad. Lite som att ha en sån där hastighetssänkande vägbula var fjärde meter. Grushoj funkar iofs bra här omkring, men då helst en ren enduro för skogsstigarna.

Det är ju långt ifrån att bo i en storstad, men för var sommar måste man lägga på 4-5 mil på transportsträckan för att ta sig till nya intressanta vägar. Man tröttnar som du säger ganska snart på vägarna närmast. Men min hoj är ju en bushoj som man kan ha kul med även på rak väg som tur är. :)

S3 är en riktigt cool hoj, jag har testat en, men kanske skulle du överväga att kika på en KTM 990 adv eller liknande?

Du skulle kunna köra mer och ha roligare med mindre risk.......

Faktum är att det egentligen finns en hel del intressanta asfaltsvägar här. Problemet är att de roligaste (kurvigaste) oftast är för dåliga i skicket för att köra på med gathoj, men samtidigt för bra för att vara intressanta med offroad. Lite som att ha en sån där hastighetssänkande vägbula var fjärde meter. Grushoj funkar iofs bra här omkring, men då helst en ren enduro för skogsstigarna.

Det är ju långt ifrån att bo i en storstad, men för var sommar måste man lägga på 4-5 mil på transportsträckan för att ta sig till nya intressanta vägar. Man tröttnar som du säger ganska snart på vägarna närmast. Men min hoj är ju en bushoj som man kan ha kul med även på rak väg som tur är. :)

Nja, en litersklubba räcker nog, men jag lär ju bara hinna få ihop pengar till en slutkörd 80 talare på den korta tiden!
Men då kan du väl köpa en med kick och låta benskörheten stå för spänningen istället. :lol

Måste nog börja spara själv är jag rädd, är nog inte så väldans mycket yngre jag heller. :gnissla

S3 är en riktigt cool hoj, jag har testat en, men kanske skulle du överväga att kika på en KTM 990 adv eller liknande?

Du skulle kunna köra mer och ha roligare med mindre risk.......
Nja, är ganska nöjd med min och tycker att jag trots allt är förhållandevis riskmedveten. Däremot skulle jag kunna tänka mig att utöka med en grushoj för det riktiga lekandet.

Last edited:
För mej är det slut åkt nu. Jag värderar min flickvän och min underbara pojke mer. Krockade i tisdags pga en bilist gjorde en u-sväng.

Men visst förstår jag dom som säger att man ska leva livet medans man är ung osv. Så tyckte jag också fram till i tisdags.

Nu är jag glad att få träffa min familj igen. Dvs jag värderar andra saker mer nu när jag har smällt och fattar hur nära jag var att min pojke skulle växa upp utan en far som förebild.

Ett par sista ord från mej är. Kör lungt, det finns en massa hårda motståndare där ute på vägarna.

Jag funderar starkt på att lägga av med hojkörningen!

Hur känner ni?

Skulle jag bli gravid så skulle jag lägga av direkt. Inte bara för att byxorna redan inte får plats med en blåsa men även för att jag själv (egoistisk?) inte skulle vilja missa en sekund på upväxten av mitt barn. Och att jag vill att mitt barn växer upp med så mycket kärlek som bara kan finnas och det betyder att jag själv ska vara med i bilden. Så länge det finns taxiförare skulle inte jag åka (se nedan).

Ett par sista ord från mej är. Kör lungt, det finns en massa hårda motståndare där ute på vägarna.

Aka taxiförare, ett av många exempel:
Körde i lugn och ro på Sveavägen förra veckan och trafikljuset slängdes på orange. Brukar kolla noga bakom innan jag bromsar men jag körde så lugnt att jag "glömde". Jag bromsade in ganska lugnt för jag hade tid så det räckte att stanna (tom jag har inte brådska jämt). Hittar jag en taxiförare rakt bakom mig på några cm som pekar med fingret mot pannan som om det är jag som kör som en dåre (som jag har förstått så ska man hålla avstånd och stanna vid orange?). Jag drar därifrån "fort" men "stannar" på kanske 50-60 km/timmen. Så vad gör dåren? Kör om mig på vänstersidan, supernära och superfort på fel sidan vägen! Skrämde fanimig ihjäll mig! Och så körde han så okontrollerad att han likaväl kunnat köra in mot mig.

Två:
Pojkvännen såg någon liggandes i morse nära St. Eriksplan som sa att en taxiförare kört rakt ut framför honom. Ingen taxiförare i närheten dock, så kanske han körde iväg utan att ens märkt något eller så tyckte han väl inte att det var värt att stanna för honom och kolla hur det hade gått?

Och klart att det inte bara är taxiförare men det är dom som "hotat" mig mest i korta stunden jag haft mc-kort. Jag vet inte om det är en skillnad mellan en tjej på hoj eller en kille men för övrigt har jag haft det rätt lugnt när det gäller "övrig" trafik. Bara haft en gång att en bil nästan körde in i bilen framför för att dom kollade på mig. Hade inte varit bra om det hade hänt men nu var det rätt kul eftersom det gick precis bra:-)

Känns lite för risktfullt att åka just pga av alla idioter som inte inser hur fragil man är på cykeln även om man själv kör lugnt. I alla fall när man har barn som litar på att man är där för dom och en "bättre halva" som man inte vill lägga allt på om det nu skulle gå väldigt snett.

Äh. Jag fattar inte grejen. OM ni nu är så otroligt rädda när ni kör / varit ute och kört så kör ni helt enkelt för nära gränsen av vad ni klarar av.

Ta det lungt, gasa där man "vet" hur det ser ut och vilka anslutande vägar som finns osv.

En olycka kan alltid hända men man ju försöka se till att den inte behöver sluta med död eller lemlestning.

Kör man bakhjul i stan eller 200+ på landsväg så är det ju att be om en olycka, så enkelt är det.

Jag har fruktansvärt lätt o fortsätta köra.
Vad skulle vovven säga om du inte kommer hem efter en tur då? Sad puppy ---> :(

Artikeln handlar om en körstil som heter "The Pace". En körstil som inte uppmuntrar till fortkörning utan en jämn takt. Är det tex 70-väg så är det 70 som gäller HELA TIDEN. För mig är det en nog så stor utmaning att hålla jämn fart och hålla 70 även i kurvor som tillåter detta.
Men i Sverige så är tyvärr vägnätet och hastigheterna till största del anpassat till en hal vinter. Åtminstone i norra Sverige. Här omkring så finns det inte många kilometer väg med kurvor som blir spännande av att hålla skyltad hastighet. Det känns snarare som att den som har suttit och bestämt hastighetsbegränsningarna har tänk "hmm, den här vägen kan man utan problem köra i 90kmh på, så då skyltar vi max 70kmh för att ha marginaler på vintern också".

Och klart att det inte bara är taxiförare men det är dom som "hotat" mig mest i korta stunden jag haft mc-kort.
En av mina kusiner har blivit påkörd när han gick över ett övergångsställe en gång. När han hade hämtat sin yngste son från fotbollsträningen. Av en taxichaufför. Som smet. Det slutade med en knäoperation för min kusin och att taxichauffören blev av med körkortet (tack vare vittnen som såg vad som hände).

(som jag har förstått så ska man hålla avstånd och stanna vid orange?).

I stockholm stannar man inte vid orange! folk räknar oftast med att man kör vid orange så det kan bli lite fel om man inte har koll i backspegeln ifall man stannar vid orange.

Last edited:
Kanske låter sjukt, men jag är med på vad som kan hända.. Varje gång jag gränslar hojjen så vet jag att jag kanske inte kommer hem. Jag ignorerar inte riskerna. Det är ett val jag gjort, jag riskerar livet för att ha sjukt kul, för det är vad livet handlar om för mig, att ha kul...

Jag tror inte det gör spec ont att dö, kanske man får smärtstillande innan å bara somnar in. Det är inget jag är rädd för.. Dör gör man någon gång ändå - och jag dör helre ett kort liv med mkt action och tillfredställelser än att dö ett gammalt och tråkigt liv.

Det finns inget standardliv att uppnå,. Vad ger plessure egentligen? Pengar? Familj? En fin bostad med sjötomt?

Fuck it all, stundens kimax är vad allt handlar om..och hur man gör det.. Vad about status eller såkallat stimulerande jobb där man får tänka. Skitprat.

Åka hoj, hoppa fallskärm, vågsurfa på Hawaiis northside, eller skida nedför K2 är vad livet har att ge..samtidigt som man switchar sexpartners varannan dag, sen finns inget mer. Pengar & prylar är crap i jämförelse med upplevelser.

Jag får ändå inte veta hur samhället ser ut om 100,000 år. Gåtor som: om utomjordingar finns, eller om vi lyckats resa 1000 miljoner ljusår bort med någon cool farkost ..eller kör flygande bilar - är saker jag ändå inte kommer få reda på om jag dör innan 30 eller 90.

Vi är en atom av eker på ett hjul, där kommande generationer får reda på allt kul vi aldrig kommer få uppleva, gamla som unga.. Vet inte om vi haft de bättre än dom på medeltiden? De hade iaf krig och andra kul saker, vi har fått uppleva mp3, microsoft, tv & radio.

Jaja..:huvet

Last edited:
De kan gå åt helvete lika lätt när jag är ute o går med hunden så palla bry sig.

Ser man sig bara för o ger fan i att göra saker man inte klarar av så händer inget, pungt slut!
Man kan inte låsa in sig i sitt hem bara för att andra klantar sig o kör ihjäl sig hela tiden.

Åk o köp en trisslott innan varje MC-tur ni tar, lovar er att ni vunne en miljon innan ni kört ihjäl er.

Jag kan ännu inte skryta med att jag kör själv, men vi är ute och åker rätt mycket på somrarna och jag har ännu inte lyckats bli rädd trots att vi kör rätt aktivt.
All statistik är väl bra, men den säger egentligen inte så mycket om själva olyckan. Jag höll på att få inte bara en, utan två glidare med tillhörande cornflakespaketskörkortsinnehavare i fronten på min bil igår. Var på väg fram till en korsning där det är stopplikt och och dom hade lite svårt att svänga stackarna. Hade jag nu inte vetat att dessa glidarmänniskor ofta inte kan svänga så hade jag ju självklart kört fram och ställt mig vid linjen och hade då fått till en liten schysst statistik. Nu såg jag att dom skulle svänga in mot Dammstugan och misstänkte att dom skulle bli tvugna att kapa mitt körfält för att klara av att få in hojarna på vägen. Dom hade dessutom mage att se sura ut över att jag kom rullande mot dom (10km/h).
Om man ska sluta leva för att slippa dö så kommer man nog bli förbannat besviken den dagen man inser att det inte hjälpte ett dugg.

Jag själv har också barn och fru där hemma som jag givetvis älskar högt. Visst vore det att slå deras liv i spillror om man inte kom hem, och visst vill jag vara där och se min dotter växa upp. Men, jag resonerar som många andra här. Livet är för kort för att låta det du känner starkt/brinner för stå åt sidan. Nu känner jag mej själv så pass bra att jag vet att jag skulle må dåligt/lida varje gång en hoj brassade förbi mej om jag inte fick åka själv..

Visst är risken större att det händer mej något på hojen. Det ligger alltså på mej att hålla marginalerna på min sida, att inte gasa helvete över backkrön, köra om innan korsningar, etc. Risker finns i allt, jag kan leva ett "riskfritt" men livlöst liv och ändå få cancer och dö med alla upplevelser kvar som drömmar. Vem mår inte dåligt av att läsa om alla dessa olyckor. Man får bära dom i tanke varje gång man gränslar hojen och varje gång man drar hårt i rullen.

Visst, har du behandlat det här så pass noga och vägt för och emot så kanske du verkligen inte tycker det här med hojåka är värt risken för dej. För mej skulle det inte funka! Det vet min fru också, sannolikt skulle hon väl putta ut mej ur huset och skrika att jag fan inte kommer hem innan jag kört lite hoj! Låter som jag skämtar, nej, det ligger en smula allvar i det jag skriver. Jag brinner för hojar, och jag skulle bli olidlig att leva med om jag inte fick åka hoj.

Last edited:
Har barn och tog upp hoj körandet efter att min bror med familj dog i en tragisk olycka.

Kände efter en tid att man lever antagligen bara en gång och jag längtade tillbaka till hoj körandet., diskuterade detta med min sambo och hon tyckte att jag skulle prova på och se om jag fortfarande gillade hojlivet.

Självklart känner man en viss olust ibland när man läser om olyckor och då kommer tankarna om att man är självisk och oansvarsfull.

Men livet är farligt och vem vet jag kanske får en stroke om en timme?

Jag har valt att fortsätta att köra hoj och nu åker även min sambo och mina två barn med på turer. Känns härligt att även de tycker min passion är just en passion som ger hela familjen livskvalitet.

Men om min sambo och mina barn skulle säga åt mig att sluta med detta då de är allt för rädda att det skall hända något, skulle jag sluta direkt.

Njut av livet, men kör med marginaler.

Jag tänker vara så fräck att komma med påståendet att man kan själv välja hur stor risk man löper som mc-förare att drabbas av olycka.

Man kan påverka sin utsatta situation mycket, det finns otaliga trådar här om detta.
Tex Kör inte om i skymda kurvor, nära korsningar, vid backkrön.
Kör inte på bakhjulet.
Kör inte över din förmåga.
Skaffa en hoj med ABS
Kör inte i tvåhundra även om vägen är spikrak och du inte ser en bil.

Att tänka "jag har faktikst rätt, jag kör på huvudled och utsvängande bilar SKA stanna för mig" är tyvärr rätt i teori men fel i praktik.

Kör man vettigt och har ett väl utvecklat riskmedvetenhetstänk så klarar man sig troligen.

Sen FINNS det ju rena olyckor också, som ingen egentligen kunnat förutse eller förebygga - men jag tvivlar på att de händer i någon större utsträckning än andra icke mc-relaterade olyckor.
De händer oavsett.

Så nej, jag känner ingen oro att nåt ska hända mig när jag kör.

Kör inte på bakhjulet.

I övrigt håller jag med dig men har man väl börjat försöka bakhjula så kan man inte sluta. Det gav nytt bränsle åt mit hojåkande, var lite less innan. Men man får välja sina tillfällen såklart.

Ja, det är fel tänkt men logik är inte allt här i livet.

I övrigt håller jag med dig men har man väl börjat försöka bakhjula så kan man inte sluta. Det gav nytt bränsle åt mit hojåkande, var lite less innan. Men man får välja sina tillfällen såklart.

Ja, det är fel tänkt men logik är inte allt här i livet.

Klart det är kul, men faktum kvarstår att samtidigt ökar risken för att du ska skada dig i samband med mc-åkning. Väl valt tillfälle eller ej.

Jag tänker vara så fräck att komma med påståendet att man kan själv välja hur stor risk man löper som mc-förare att drabbas av olycka.

Man kan påverka sin utsatta situation mycket, det finns otaliga trådar här om detta.

Tex Kör inte om i skymda kurvor, nära korsningar, vid backkrön.
Kör inte på bakhjulet.
Skaffa en hoj med ABS

Att tänka "jag har faktikst rätt, jag kör på huvudled och utsvängande bilar SKA stanna för mig" är tyvärr rätt i teori men fel i praktik.

Kör man vettigt och har ett väl utvecklat riskmedvetenhetstänk så klarar man sig troligen.

Sen FINNS det ju rena olyckor också, som ingen egentligen kunnat förutse eller förebygga - men jag tvivlar på att de händer i någon större utsträckning än andra icke mc-relaterade olyckor.
De händer oavsett.

Så nej, jag känner ingen oro att nåt ska hända mig när jag kör.
Du har väldigt rätt. Jag skulle dock vilja dela upp dina exempel lite.

Kör inte om i skymda kurvor, nära korsningar, vid backkrön.

Följer man inte detta så är man en fara i trafiken både för sig själv och andra. Det ligger närmare idioti än riskbedömning.

Kör inte på bakhjulet.

Här är frågan om det individuell valet av risktagande som du nämner.

Många av oss har upptäckt att det är farligt att åka i trafiken och har ersatt det helt och hållet med banåkning.

Fulla kickar hela tiden och med minimal risk...:yoparty

/ Jens

mitt ex. ringer mig varje gång nån MC åkare kastat in handduken här i trakten.
Självklart är det nåt man tänker på varje gång man sätter si på hojen, sen så är jag rätt nöjd med att köra lugnt och har aldrig haft några drömmar om skyhöga farter. Skulle ljuga om jag säger att jag håller laglig fart men försöker iaf köra mer med hjärnan än picken.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla