Jag blir sjukt frustrerad rädd och ledsen.. (Mc-olyckor)

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
när jag läser om dessa jävla mc-dödsolyckor varannan dag :gråta

Jag har låtit hojen stå nu trots det fina vädret :näsblod.....

:huvet

Jag får en stor klump i magen när jag tänker på vad som skulle hända om jag inte kommer hem... när mina barn frågar mamma vart pappa är... :gråta

Jag funderar starkt på att lägga av med hojkörningen!

Hur känner ni?

Det känns jävligt ego på något sätt att man kan slå så många människors liv i spillror bara för att man själv vill ha lite kul/adrenalin :va :confused:

:huvet

För mig föll hoj bort helt i samband med att jag blev förälder.

12 gånger större risk att dö och 20 gånger större risk att skadas jämfört med att åka bil om jag minns rätt...det är statistik jag inte kan blunda för. För att inte tala om alla tillfällen man blir påmind när någon av oss på SH drabbas.

Det har väl lite att göra med ålder också kanske, när man är riktigt ung kommer man ju leva för alltid och inget kan hända mig, när man blir lite äldre och upplever mer blir man också varse sin egen dödlighet.

Mina barn vill se mig lycklig, jag blir lycklig av att åka hoj!

Jag vill se mina barn lyckliga, dom blir det om jag kommer hem.

Åk, men inte på gränsen, skapa dina egna marginaler, saknar du kickarna, skaffa banhoj.

det hände väl typ lika mycket olyckor förr i förhållande till antalet fordon, så det är Internets fel att du blir nojig :D

Måste man lägga ner åkningen för det så kan man ju dö direkt!

Last edited:
Absolut, beslutet att inte åka hoj måste ställas i relation til hur mycket man lider/blir grinig av att inte få åka.

För min del var beslutet ganska lätt att sluta, för andra är säkert beslutet lika lätt att fortsätta. Dominator verkar ha ett tufft läge någonstans i mitten :tungan

Fan det gäller ju att man kör med insidan av huvet... vill man ha kickar av dra över 200blås skaffa en ban hoj som GuW säger.

Absolut, beslutet att inte åka hoj måste ställas i relation til hur mycket man lider/blir grinig av att inte få åka.

Eller beroende på hur man kör, var väl en här på SH som sålde sin nya hoj pga att han passerade alla korsningar i 160 eller mer och insåg hur det skulle sluta förr eller senare.

Jag har fruktansvärt lätt o fortsätta köra.

Som Guw säger, det måste ju inte gå skitfort för att vara kul? Om det är så kan man ju testa på att byta till en hoj det går lite saktare på. På min hoj blir det ju rätt blåsigt i hög fart så jag kör rätt lugnt, och i svängarna kan jag inte köra så fort med kontroll än = sakta där med. Bilister vet man ju att man aldrig ska lita på, men det vet säkert ni med. Korsningar tar jag det kavlugnt i.

Fast man får ju säga att jag har ett litet dipp i kuligheten på gata nu, vore riktigt kul med en banhoj.

Funderar mycket om just detta nuförtiden. Tycker det händer för många olyckor med väldigt tragiska följder, Är väldigt införstådd i att jag inte är odödlig och tänker ofta på vad mitt "nöje" skulle kunna få för konsekvenser för min familj inte bara känslomässigt.

Jag vet ju vilka risker jag tar men är det rättvist mot min fru och mina barn?

Har inget svar men tanken slår mig oftare och oftare.

Jag kanske har en lite oortodox bild av döden personligen men ju äldre jag blir ju mer övertygad blir jag, nämligen att:
Dö kommer vi alla göra förr eller senare, den stora frågan för mig är hur kul hade jag när jag levde?
När jag trillar av pinn, oavsett hur, så vill jag att folk ska komma ihåg mig som killen som verkligen levde och hoppas att jag smittade av mig.

Min värsta mardröm skulle vara att sitta på ett pensionärshem, 90 år gammal, nedskiten och ignorerad av stressade, icke-svensktalande, småjäntor som bara bryr sig om sitt nagellack eller senaste avsnittet av "Desperate Housewifes", och tänka tillbaka på allt sköj jag INTE gjorde medans jag fortfarande kunde. Nej då dör jag hellre vrålandes i 200km/h in i en bergvägg.

För att citera Clancy Brown som Kurganmannen i Highlander:
"Listen up! I got something to say, rather burn out than fade away...."

Eller ett annat citat jag gillar från The thirteenth warrior:
"Everything is already decided. If you wanna be scared, go ahead, but fear has never done man any good."

:tummenupp

Om desperate fortfarande sänds när jag är 90 ska jag ta en hoj o köra ut för ett stup. :huvet

Ja, det är hemskt.

Men jag förstår varför (singel) MC-olyckor inträffar. Ju duktigare man blir desto mer vill man ha. När jag häromdagen för första gången fick framhjulet att lätta över ett backkrön var det en häftig känsla. Vill ha mer.

Läste för en tid sedan en artikel som någon här på SH länkade till.

Artikeln handlar om en körstil som heter "The Pace". En körstil som inte uppmuntrar till fortkörning utan en jämn takt. Är det tex 70-väg så är det 70 som gäller HELA TIDEN. För mig är det en nog så stor utmaning att hålla jämn fart och hålla 70 även i kurvor som tillåter detta.

Jag är ingen hejare på att köra, så när det går rakt är det full fart, sen häftig inbromsning i kurva, och därpå påslag ut ur kurvan. The Pace gör det hela lite intressantare. Jämn fart så långt det går hela vägen. Inom hastighetsgränserna.

Jag var ute på en 35-mila runa i söndags och försökte köra enligt detta koncept. Det är svårt, men riktigt kul. Naturligtvis får man ta det lite easy om man är rookie, men för mig var det här något av en aha-upplevelse. Man fick verkligen tänka om.

Artikeln finner ni här:

http://www.motorcyclistonline.com/flashback/122_0911_the_pace_nick_ienatsch/index.html

Jag kanske har en lite oortodox bild av döden personligen men ju äldre jag blir ju mer övertygad blir jag, nämligen att:
Dö kommer vi alla göra förr eller senare, den stora frågan för mig är hur kul hade jag när jag levde?
När jag trillar av pinn, oavsett hur, så vill jag att folk ska komma ihåg mig som killen som verkligen levde och hoppas att jag smittade av mig.

Min värsta mardröm skulle vara att sitta på ett pensionärshem, 90 år gammal, nedskiten och ignorerad av stressade, icke-svensktalande, småjäntor som bara bryr sig om sitt nagellack eller senaste avsnittet av "Desperate Housewifes", och tänka tillbaka på allt sköj jag INTE gjorde medans jag fortfarande kunde. Nej då dör jag hellre vrålandes i 200km/h in i en bergvägg.

"Everything is already decided. If you wanna be scared, go ahead, but fear has never done man any good."

Klokaste ord jag hört på länge!:tummenupp

:bow :bow :bow

Man kanske skulle börja spara till en litersklubba att sätta nya personrekord med på ålderns höst...

Finns en väg här i trakten där jag brukar köra enligt den metoden. Brukar försöka hålla 70 hela sträckan ut, inte så spännande på de korta rakorna men ger riktigt intressant kurvtagning. Fegrandsbortnötande sådan. En liten favoritväg numera.

Sedan så är vägen lite för nära hemmet för mer inspirerad körning, man skiter inte i eget bo så att säga. :rolleyes:

Det finns tyvärr alldeles för dåligt med riktigt fina sådana vägar, de flesta är för raka med för svaga kurvor för att det körsättet ska bli hållbart i längden. Man vill ju inte tråka i 10 minuter mellan varje intressant sväng.

Nu har du ju iofs inte en grushoj, men jag är helt övertygad om att ni har massor med intressanta grusvägar där du bor?

Mitt dilemma är att jag bor mitt i Sthlm och har minst 1h körning till de intressanta grusvägarna. Funkar inte för mig med en ren grushoj mao.

Till de krokiga asfaltsvägarna häromkring (Bogan och Bulten) har jag ca en halvtimma. Men hur kul är det att alltid köra samma väg fram och tillbaka?

Nej. Inom några år hoppas jag på att bo så att jag har ett eget garage så att jag kan köpa mig en riktig grushoj. Lite småläbbigt att ställa upp min 250 ks 1200:a i sladd på grus även om det hänt vid några tillfällen.

Finns en väg här i trakten där jag brukar köra enligt den metoden. Brukar försöka hålla 70 hela sträckan ut, inte så spännande på de korta rakorna men ger riktigt intressant kurvtagning. Fegrandsbortnötande sådan. En liten favoritväg numera.

Sedan så är vägen lite för nära hemmet för mer inspirerad körning, man skiter inte i eget bo så att säga. :rolleyes:

Det finns tyvärr alldeles för dåligt med riktigt fina sådana vägar, de flesta är för raka med för svaga kurvor för att det körsättet ska bli hållbart i längden. Man vill ju inte tråka i 10 minuter mellan varje intressant sväng.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla