Jag blir så trött

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
varför bromsar folk på hoj i kurvorna och sabbar för oss som ligger bakom?
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Förmodligen för att de känner sig osäkra på flera moment i just kurvtagning.Men har du själv lärt dig kurvtagningens ABC så lär det väl inte vara några svårigheter att komma förbi dessa kurvbromsare.Eller !?. :crash
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Håller med TS.

Därför jag slutade med gruppkörningar, åka in i kurvan, sen bromsa sista 40% gör allt meningslöst och livsfarligt :)
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
En första spontan undran.... hur kommer det sig att du ligger bakom? :D
Alltså, för oss som håller ett högre tempo är det inte ovanligt att vi kör ifatt folk. Du kanske inte har upplevt det själv, men va inte ledsen. En dag kommer kanske även du dit i din körning.:7peta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förmodligen för att de känner sig osäkra på flera moment i just kurvtagning.Men har du själv lärt dig kurvtagningens ABC så lär det väl inte vara några svårigheter att komma förbi dessa kurvbromsare.Eller !?. :crash
Det är om inte annat spännande, folk som blir rädda och bromsar sig ut ur kurvorna håller oftast inte heller några direkt förutsägbara linjer. :crash
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Varför bromsa mitt i kurvan? Dom blir förvirrade och förväxlar handtagen eftersom dom egentligen bara vill koppla.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Alltså, för oss som håller ett högre tempo är det inte ovanligt att vi kör ifatt folk. Du kanske inte har upplevt det själv, men va inte ledsen. En dag kommer kanske även du dit i din körning.:7peta

Förlåt för min dumma kommentar. Kunde bara inte låta bli! :) Såklart jag förstår vad du menar! :krama
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är väl bara planera sin körning.. Man brukar ju oftast märka om man kommer ikapp någon, sen är det bara hålla lite avstånd och avvakta tills det dyker upp ett lämpligt tillfälle att köra om. Men visst, lägger man sig en meter bakom så blir man säkert störd.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Ska man inte ligga 1 meter bakom och dela luftmotståndet? :rofl
 

Tjita1

Guest
Kanske för att vederbörande mitt i kurvan upptäcker att trafikverket lagt lite grus mitt i utgången av kurvan? Hänt mig ca 10 gånger idag... "SHITSHITSHITSHIT.. ååh, jag klarade mig den här gången också.."
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Eller så är man på KNIX och då gäller följande om man är mindre erfaren: bomba satan på rakorna där omkörning är tillåtet så att ingen kommer om, bromsa dig därefter igenom påföljande kurva. Upprepa.

Det finns säkert många fler goda anledningar till att bromsa i kurvor
:mad:
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Eller så är man på KNIX och då gäller följande om man är mindre erfaren: bomba satan på rakorna där omkörning är tillåtet så att ingen kommer om, bromsa dig därefter igenom påföljande kurva. Upprepa.

Det finns säkert många fler goda anledningar till att bromsa i kurvor
:mad:

Och försöker man släppa dessa missiler så blir man omkörd av nästa, och nästa som bromsar i kurvorna. Gäller även storbana och landsväg...

Fatta, på rakorna kan vem som helst gasa, det är kurvhastigheten ni ska hålla på rakorna! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Och försöker man släppa dessa missiler så blir man omkörd av nästa, och nästa som bromsar i kurvorna. Gäller även storbana och landsväg...

Fatta, på rakorna kan vem som helst gasa, det är kurvhastigheten ni ska hålla på rakorna! :tummenupp

Och dom som inte kan köra fort i kurvorna än då?
Är dom diskade från att ha kul då?

Nä, är ju bara den som klagar som inte är snabb nog, annars hade han inte bitchat! :arsele
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag blir så trött nr 2:
Folk på literklubba som gasar på raksträckor där de känner sig trygga. Motorvägar och flygfält där risken för framhoppande kurvor är låg. :glömdet
 

Tjita1

Guest
Jag har nu haft motorcykel i tre veckor, mao rätt ny (utöver körskolan då), och jag har redan börjat testa med att häva mig av hojen i kurvorna för att det ska gå lite fortare, och jag är inte direkt nån särskilt modig av mig, jag brukar alltid komma sist i hyrkartturneringar och liknande, dessutom kör jag en äventyrshoj, så så jäkla svårt kan det inte vara att lära sig..?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top