Jag blir knäpp på etter å noller

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Alltid så är det något man inte hajjar när det gäller datorer, men som tur är så har man tillgång till SH:s kunskapsbas dygnet runt året om. Bättre support finns nog inte! :tummenupp

Nåja nu till mitt delikata problem.

Jag har bytt dator!
När jag brände ner mina digitalfoton från HD:n till en DVD skiva så läste den gamla datorn skivan utan problem, men den nya datorn vill inte öppna skivan!
Det är över 1 gig info i JPG format, varje bild ca 700Kb. När man går in i "egenskaper" på DVD:n så visar den en helt blå disk, dvs att den är full. Men samtidigt så står det att den finns 0 byte på den. Det finns inte en tillstymmelse av rosa på disken (ledigt utrymme) och i egenskaper så står det att ledigt utrymme är 0 byte. Läser den nya datorn disken? Varför gör den inte det?

På DVD:n står det DVD+R och det är en RW skiva, på fronten av DVD-romen står det DVD R/RW och DVD+ReWritible och i specen till datorn står det 16x DVD+/-RW Drive. Fast den går även att bränna med, jag har provat med lite nya kort som jag la in i går, även det JPG-format och DVD-romen öppnar och visar bilderna sen.

Finns det en logisk förklaring eller är det som vanligt med datorer, bara att acceptera det.

Fö så har jag XP på den gamla datorn (vet ej om det är home eller pro) och XP home mediacenter på den nya.

Köp en ny DVD-brännare för 399 på kjell.com, t.ex. en Samsung SH-S182, den läser allt - inklusive playboy och slitz.

Att skivan inte har ledig utrymme kvar kan ju bero på att du har "stängt" skivan (även om det är en RW...men då har den troligtvis inte blivit formaterad före första användning).

Sen problemet med läsning. Kör du multisession i bränningen (alltså lämnar R (inte RW) skivan öppen för fortsatt bränning senare) så kan inte alla spelare läsa den skivan.....och om jag inte missminner mig helt fel så är det nog nästan bara den brännaren som skapade multisessionen på skivan som kan läsa från den.

Att skivan inte har ledig utrymme kvar kan ju bero på att du har "stängt" skivan (även om det är en RW...men då har den troligtvis inte blivit formaterad före första användning).

Sen problemet med läsning. Kör du multisession i bränningen (alltså lämnar R (inte RW) skivan öppen för fortsatt bränning senare) så kan inte alla spelare läsa den skivan.....och om jag inte missminner mig helt fel så är det nog nästan bara den brännaren som skapade multisessionen på skivan som kan läsa från den.

Du har så rätt så rätt! Polarn var över och tog skivorna med sig hem. Hans dator kunde inte heller öppna skivorna, men han är klipsk och tog hem ett program och sen kunde även hans dator läsa skivorna. Det hela berodde på att mina skivor inte var stängda! Å även fast det står RW tryckt på skivorna så skall ni inte tro att det var RW skivor för det, men det trodde jag när jag köpte dom, utan det var "vanliga" R skivor!!! Se upp noga med lurendrejeri företag som försöker sälja saker som något annat. Man måste VETA saker och kolla upp noga när man köper för annars så kan man råka ut för sådana hätrbilliga trix. Nu vet iaf jag bättre.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph