Jag blir inte klok!!!

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Vad ska göras med hojen nu när jag förmodligen inte tänker köra mer för den här säsongen?

*Full tank eller tom tank?
*Ny eller nuvarande olja?

Jag vet att det har varit trådar uppe förut men det står ju alltid olika så nu tänkte jag en gång för alla få svar, kom med alla tips och trix som ni kan

ps. gjärna en motivering varför man ska göra si eller så ds.

Lägg hojen i ett bad med valfett och vänta på vårsolen...

ny olja så att det står fräsh olja i motorn, mindre avlagringar o skit som sätter sig.

full tank för o förhindra rost, eller insmörjd tom tank, se till att tömma tanken i vår bara o inte köra på den bensinen som stått i tanken hela vintern utan fyll på ny!

/ Hannes

HanneZ skrev:
ny olja så att det står fräsh olja i motorn, mindre avlagringar o skit som sätter sig.

full tank för o förhindra rost, eller insmörjd tom tank, se till att tömma tanken i vår bara o inte köra på den bensinen som stått i tanken hela vintern utan fyll på ny!

/ Hannes

Varför skall man inte använda den gamla bensinen då? :va

Thundercat skrev:
Varför skall man inte använda den gamla bensinen då? :va

För att de lättflyktiga alkoholerna avdunstar och bensinen får då en annan blandningsförhållande..

HanneZ skrev:

/ Hannes

Hoppas inte de e du som ligger där i kanonstring! :arsele

AleX skrev:
För att de lättflyktiga alkoholerna avdunstar och bensinen får då en annan blandningsförhållande..

Tja, nästan rätt...
Hur som helst är det nog få med standardmotorer som ens märker skillnad om bensinen är lite sämre, bara att tanka på våren när man kört upp lite av den "gamla" soppan.
Låt den stå fulltankad och var glad.

mjo de kan va stor skillnad. en varm sommar dag så har volvo upmätt att deras bilar får 20 % mindre effekt om man kör på 95 oct istället för 98!

Ju mindre oktantal desstu sämre smörj va?

Ja ska inte säga för mkt för jag har inte forskat så där jätte djupt i ämnet. Det är bara vad jag blivit tillsagd!

Ne de e inte ja i stringen, hitta en tös sovandes på min soffa när ja vakna upp efter en förvirrad kväll. Såg enna sexit ut så ja va tvungen o fota hehe

/ Hannes

Om hojen står varmt är det inte så farligt om du har bensin eller inte i tanken.
Om den står kallt eller där det skiftar mellan varmt o kallt ska du ha tom tank eller fulltank. Ny bensin när du startar gör den mer lättstartad.

Dränera förgasarna & stäng av bränslekranen (eller dränera förgasarna när du ska starta i vår) om du har det på din hoj så blir det betydligt lättare att starta sen.

Hyfsat ny olja är ju bäst, inte massa skit i oljan då.

Ladda batteriet.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP