Jag behöver lite hjälp av er minimoto kunniga

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Om man ska köpa en minimoto för att puttra runt med inomhus på vinterhalvåret vad ska man handla då?

Inte för att tävla eller nått utan bara som sysselsättning. Åkning på söndagar i nån hall i närheten.
Max pris 10.000kr inte ett öre mer.
Stabil hoj som håller för nån som är lång och väger 90kg.

Luft/vätskekylt?
Minst 6.5hk ska det väl vara.
Skiva fram/bak.
Lättmeckad och delar ska finnas i landet helst i nån butik.
Vad gäller GRC, GEM, Polini?
Kåpor och sånt behövs inte.

WestW skrev:
Max pris 10.000kr inte ett öre mer.
Stabil hoj som håller för nån som är lång och väger 90kg.

Luft/vätskekylt?
Minst 6.5hk ska det väl vara.
Skiva fram/bak.
Lättmeckad och delar ska finnas i landet helst i nån butik.
Vad gäller GRC, GEM, Polini?
Kåpor och sånt behövs inte.

Generellt sitter det samma Polini-motor i alla chassin (om du inte tar dessa nya "kina-tillverkade" cyklarna).

Alltså, DM (www.maxat-racing.com), GRC (www.pocketbikeracing.com) eller Pasini (www.maximum-sweden.com), GEM, BMS har alla Polini-rova (säkert glömt något märke).

Ang. stabil hoj - prova!! Det skiljer ganska mycket mellan de olika ramarna.
Men det som nog är mest gångbart är en GRC luftkyld 6åen5'a med alu-ramen. Glöm ej att det skall vara en midi...
Inte mini - ännu mindre ram.

Prova annars på ngt ställe som hyr ut _innan_ du ger dig i kast med å köpa.
Det är mer krampaktigt än man tror!

Vill du ha fett med läsning och mycket att suga in - besök detta engelska forum; www.minimotoclub.co.uk/vb/

Undrar'u över ngt e'ru välkommen med fler frågor!
Lycka till.

Bosco skrev:
Generellt sitter det samma Polini-motor i alla chassin (om du inte tar dessa nya "kina-tillverkade" cyklarna).

Alltså, DM (www.maxat-racing.com), GRC (www.pocketbikeracing.com) eller Pasini (www.maximum-sweden.com), GEM, BMS har alla Polini-rova (säkert glömt något märke).

Ang. stabil hoj - prova!! Det skiljer ganska mycket mellan de olika ramarna.
Men det som nog är mest gångbart är en GRC luftkyld 6åen5'a med alu-ramen. Glöm ej att det skall vara en midi...
Inte mini - ännu mindre ram.

Prova annars på ngt ställe som hyr ut _innan_ du ger dig i kast med å köpa.
Det är mer krampaktigt än man tror!

Vill du ha fett med läsning och mycket att suga in - besök detta engelska forum; www.minimotoclub.co.uk/vb/

Undrar'u över ngt e'ru välkommen med fler frågor!
Lycka till.

Ordning och reda på dig :tummenupp :Bugar
2m och 90kg så jag sitter inte speciellt bra på någon hoj men det går med lite vilja. :) Behöver bara vara vig i fotlederna och tåla smärta bra så går det kanon. (Har bara kört en gång)

Det jag vill ha är en rejäl hoj som fungerar. Lätt att få tag på delar och mycket beg grejer. T.ex vad är vanliga förbrukningsdelar till en GRC och var köper man sånt enklast i Sverige?

Ska kika lite efter GRC luftkyld 6,5hk med alu-ramen.

Last edited:
Spring ner till mig i eftermiddag eller så WestW. Jag kan nog svara på de flesta frågor du har :)

WestW skrev:
Det jag vill ha är en rejäl hoj som fungerar. Lätt att få tag på delar och mycket beg grejer. T.ex vad är vanliga förbrukningsdelar till en GRC och var köper man sånt enklast i Sverige?

Vanliga förbrukningsdelar; slirkopplingen!!
Om du kör mycket inomhus även kedja och drev (6-drev sliter ngt oerhört på kedjan) och sist men inte minst däck.
Men eftersom rovan e' en tvåtaktare så kan man skruva bort sig helt också med allt vad det innebär.

Beg delar; inte lönt. Delar är förhållandesvis billiga (allt e' relativt) men jämfört med stormoppe...
Annars så räkna det som ett tävlingsfordon - som sådant lönar det sig att greja med dessa mellan körningar för att motverka större "skador" (=kostnad).

Eftersom Minimoto, Pocketbike, minibike or what ever är ganska nytt i Sverige så finns det inte så många som pysslar med detta mer än importörerna själva (länkar i förra inlägget) samt smånasare "ute i landet" som oftast kör själva.

Bosco skrev:
Vanliga förbrukningsdelar; slirkopplingen!!
Om du kör mycket inomhus även kedja och drev (6-drev sliter ngt oerhört på kedjan) och sist men inte minst däck.
Men eftersom rovan e' en tvåtaktare så kan man skruva bort sig helt också med allt vad det innebär.

Beg delar; inte lönt. Delar är förhållandesvis billiga (allt e' relativt) men jämfört med stormoppe...
Annars så räkna det som ett tävlingsfordon - som sådant lönar det sig att greja med dessa mellan körningar för att motverka större "skador" (=kostnad).

Eftersom Minimoto, Pocketbike, minibike or what ever är ganska nytt i Sverige så finns det inte så många som pysslar med detta mer än importörerna själva (länkar i förra inlägget) samt smånasare "ute i landet" som oftast kör själva.

Tack :tummenupp

Kedja, drev och däck går alltid åt :)
Vad tror du om koppling då? Kommer man få byta den på löpande band om man väger 90kg och åker några timmar (1 dag i veckan under vintern)?
6.5hk luftkylt kommer man tröttna på det om man aldrig kommer tävla utan bara träningskör för nöjes skull?

WestW skrev:
Vad tror du om koppling då? Kommer man få byta den på löpande band om man väger 90kg och åker några timmar (1 dag i veckan under vintern)??
Nja, nej. Inte om du får hjälp av ngn som visar dig dels hur den skall vara inställd korrekt samt att du lär dig köra på ett visst sätt (lite rr-körning); full patte, full broms in i kurva och sedan slå på full gas igen. Dessutom skall man ställa kopplingen vid 7.500-8.500rpm.

Den "ryckiga" körning jag beskriver ovan är precis den behandling kopplingen behöver eftersom den slirar... Blir kopplingen också sedan perfekt inkörd så har man den där "klonk-känslan" när'e greppar.

WestW skrev:
6.5hk luftkylt kommer man tröttna på det om man aldrig kommer tävla utan bara träningskör för nöjes skull?

Beror nog mycket vad du är för person + om du får med några kompisar. Kompisarna har man för att "tävla" mot å munhuggas så klart.

Om du som person inte tappar tålamodet med liten ettrig tvåtaktare som varvar utav helskotta vilket gör att moppen tappar skruvar m.m, m.m så kommer du nog tycka det är helt okej.
Har man dessutom kört rr och tälvat med tvåtaktsmoppe tidigare är'e bara ett + i kanten (man vet då vad en tvåtaktare e', "behöver" - kan "läsa" motorn o.s.v).

Annars tror jag faktiskt att kompisar är nog så viktiga - hitta ngn att köra med! Det är ganska avgörande. Visst e' det kanske skoj att ta med kompisarna på en parkeringsplats och sedan dutta rundor men....
Man vill ju ha lite adrenalin som flödar också - inte _bara_ flabba huvvet av sig.

Minimoto

Jag tycker att du ska ha en Dm midi 8.5hk.jag väger 100+ och har tävlat på en sådan.man sitter inte bra men det är så kul så man glömmer bort att det gör ..å det gör bara ont på natten :tuttar...har du mer frågor så skriv en rad..vill du hyra så finns det möjligheter...har du bana så har jag hojar..MVH BC

Bosco skrev:
Nja, nej. Inte om du får hjälp av ngn som visar dig dels hur den skall vara inställd korrekt samt att du lär dig köra på ett visst sätt (lite rr-körning); full patte, full broms in i kurva och sedan slå på full gas igen. Dessutom skall man ställa kopplingen vid 7.500-8.500rpm.

Den "ryckiga" körning jag beskriver ovan är precis den behandling kopplingen behöver eftersom den slirar... Blir kopplingen också sedan perfekt inkörd så har man den där "klonk-känslan" när'e greppar.

Beror nog mycket vad du är för person + om du får med några kompisar. Kompisarna har man för att "tävla" mot å munhuggas så klart.

Om du som person inte tappar tålamodet med liten ettrig tvåtaktare som varvar utav helskotta vilket gör att moppen tappar skruvar m.m, m.m så kommer du nog tycka det är helt okej.
Har man dessutom kört rr och tälvat med tvåtaktsmoppe tidigare är'e bara ett + i kanten (man vet då vad en tvåtaktare e', "behöver" - kan "läsa" motorn o.s.v).

Annars tror jag faktiskt att kompisar är nog så viktiga - hitta ngn att köra med! Det är ganska avgörande. Visst e' det kanske skoj att ta med kompisarna på en parkeringsplats och sedan dutta rundor men....
Man vill ju ha lite adrenalin som flödar också - inte _bara_ flabba huvvet av sig.

Återigen stort tack :tummenupp
Åkningen kommer bli typ på söndagar när det är öppethus för minimoto i nån hall i närheten. Jag kör för att förbättra mina egna tider sen finns det ju andra att tampas lite med också. Jag och flickvännen ska dela på hojen så den kommer få gå mkt därav funderingar på vätskekylt.

Man håller väl alltid stumt fullt tills det är dags att bromsa så det är inga problem :D

BC skrev:
Jag tycker att du ska ha en Dm midi 8.5hk.jag väger 100+ och har tävlat på en sådan.man sitter inte bra men det är så kul så man glömmer bort att det gör ..å det gör bara ont på natten :tuttar...har du mer frågor så skriv en rad..vill du hyra så finns det möjligheter...har du bana så har jag hojar..MVH BC

Jo jag misstänker att 6.5hk blir för slött för min vikt. 9hk vätskekylt skulle nog vara bättre men betydligt dyrare.

Smärta är nått man får leva med om man ska åka minimoto.
Hyra av någon annan än uthyrningsställen törs jag inte göra. Man vurpar för ofta på dom där små :tungan

WestW skrev:
Jo jag misstänker att 6.5hk blir för slött för min vikt. 9hk vätskekylt skulle nog vara bättre men betydligt dyrare.

Smärta är nått man får leva med om man ska åka minimoto.
Hyra av någon annan än uthyrningsställen törs jag inte göra. Man vurpar för ofta på dom där små :tungan
En GRC på 6.5 räcker bra om du drevar den rätt, jag kör 6/74 på min, kopplingen ställer man på 8000 RPM, iof väger jag bara 77 pannor men det funkar nog för dig oxå.

GSXR1100R skrev:
En GRC på 6.5 räcker bra om du drevar den rätt, jag kör 6/74 på min, kopplingen ställer man på 8000 RPM, iof väger jag bara 77 pannor men det funkar nog för dig oxå.

Det kanske gör det. Kommer ju enbart köra inomhus och dom banorna kommer man väl inte upp i nån högre fart direkt.

Hur länge kan man plåga en luftkyld inomhus då?
Behöver man låta hojen vila eller kan man köra länge i sträck?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman