Jag behöver hjälp nu!!!

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Fick ett tips på forumet här igår om hur jag skulle få mitt styre rakt eftersom det hade blivit lite snett (utan vurpa eller dylikt). Jag skulle lossa alla skruvar som höll gaffelbenen och sedan vrida det rakt (typ), och jag kunde göra det med hojen ståendes på sidostödet. Ok, jag kanske är dum och borde ha tänkt lite mer själv, men det som hände när jag försökte göra detta var att gaffelbenen åkte rakt upp ur styrhuvudet ca 5 cm på ena sidan och 1 cm på andra sidan :huvet Hur ska jag göra för att återställa detta? Snälla, om det är någon som har en bra lösning så avslöja den för mig. Hojen är en fireblade -93:a

BajkMajk skrev:
Fick ett tips på forumet här igår om hur jag skulle få mitt styre rakt eftersom det hade blivit lite snett (utan vurpa eller dylikt). Jag skulle lossa alla skruvar som höll gaffelbenen och sedan vrida det rakt (typ), och jag kunde göra det med hojen ståendes på sidostödet. Ok, jag kanske är dum och borde ha tänkt lite mer själv, men det som hände när jag försökte göra detta var att gaffelbenen åkte rakt upp ur styrhuvudet ca 5 cm på ena sidan och 1 cm på andra sidan :huvet Hur ska jag göra för att återställa detta? Snälla, om det är någon som har en bra lösning så avslöja den för mig. Hojen är en fireblade -93:a

:)

Be en polare luta den lite på sidostödet (tappa den inte) så framhjulet kommer i luften.
Lossa muttarna och låt dem glida ner lite...

/fredde

freddexwing skrev:
:)

Be en polare luta den lite på sidostödet (tappa den inte) så framhjulet kommer i luften.
Lossa muttarna och låt dem glida ner lite...

/fredde

Tack!!! En liten följdfråga: Hur vet man att man får det hundra rakt? Är det ögonmått som gäller eller?

Ja du. Lite pyssel är det men inte så svårt.
Ta hjälp av någon som kan hålla hojen i läge så du kan skruva fast det ena gaffelbenet först på rätt höjd. När det är gjort så är det bara att göra samma grej på andra sidan som förmodligen slokar lite grann just nu...

När du fått hojen lika hög som vanligt är det dags igen att rikta styret. Om du låter bli att släppa på skruvarna lika mycket som förra gången så går det nog bra med lite drag och vrid i styret tills allting är rakt. Sen drar du åt muttrarna igen. Dra inte gängpaj nu när du håller på bara.

Ta gärna hjälp av nån som skruvat lite grann förut. Det är alltid bra att ha nån att diskutera med. Lycka till

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda