Jag är SUR(fälglack)!

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date
MT skrev:
Så farligt som vissa vill framhäva att det är har jag inte vart med om iaf.
Jag brukar torka tort efter jag är klar med baltande så duger de fint.

Tex så lyckades jag att spräcka min bromsvätskebehållare på bilen så det kom bromsvätska i halva motorummet.
Lät bilen stå ett par dagar innan jag fick tag i en ny som jag monterade dit och tog vattenslagen och spolade bort det värsta.
Än idag så kan jag obsolut inte se nånstans att lacken skulle ha släpp pga vätskan.

Annat exempel var när jag mekade åt en kille som körde rally.
Han åkte av på en ss och slet av en bromslang bak på bilen.
Detta resulterade att varje gång han trampade på bromsen så vart det som en vattenslang och bilen var helt kladdig på underedet ifrån A stolpen och bakåt.
Givetvis så hade han inga bromsar efter avåkningen men för att vi skulle slippa bryta så ställde vi om bromsvågen så ingen vätska gick till bakbromsarna och kunde köra klart tävlingen.
Lastade bilen och åkte hem och dagen efter så tvättade vi av bilen.
Inte heller där kunde vi se att det skulle hänt nått speciellt pga bromsvätskan som hade vart kvar på bilen runt ett dygn.

Dock så vet jag inte om det är exta känsligt om det skulle vara pluverlackat men att använda det som lackbortagnings medel kan jag verkligen inte rekomendera.
Det upptäckte vid med när vi försökte få bort skiten med bromsvätska.

Men nu VILL ja ju ha bort skiten

Bromsvätskans farlighet tror jag härstammar från den tiden då man lackade med cellolosalack (stavning?). Moderna två-komponentslacker är
betydligt tåligare tex på fälgar :D

BMW R90s skrev:
Bromsvätskans farlighet tror jag härstammar från den tiden då man lackade med cellolosalack (stavning?). Moderna två-komponentslacker är
betydligt tåligare tex på fälgar :D

Helt rätt...

Det lättaste måste väl ändå vara att glasblästra dem? Lämnar du in och tar med lite fikabröd så får du fälgarna blästrade för max ett par hundra..

Den summan är du ju säkert redan uppe i, med alla "mirakel-medel". =)

Iofs. kan jag hålla med om att det där medlet "bums" funkar, sen var man hittar det är en annan sak..

"Bums" brukar fräta bort det mesta i färgväg!!
Finns att köpa i vanliga färgaffärer :tummenupp

.

Men som sagt, glasblästring är fortfarande det bästa. Sen kan du sitta hemma i soffan och knäcka ett par bira medans bläster gubben gör neger jobbet åt dig. Blästra är ju värdelöst att göra själv. Allt jävla damm hamnar i näsan. =)

<micke> skrev:
Men som sagt, glasblästring är fortfarande det bästa. Sen kan du sitta hemma i soffan och knäcka ett par bira medans bläster gubben gör neger jobbet åt dig. Blästra är ju värdelöst att göra själv. Allt jävla damm hamnar i näsan. =)
Är det inte bättre att ta fram slippapperet med en gång? Slipa för att få bort färgen eller slipa för att få en slät yta att polera går väl på ett ut?

.

köp: SKRAPA, finns hos Flugger färg.

Stryk på ett lager låt stå över nattet och färgen försvinner, kan behöva göras 2ggr.

Wibbe skrev:
Ska gå lös på ramen min nu nån dag, men då blir det oscillerande slip med 240 papper till att börja med, får se vad resultatet blir.

Du har kollat så den inte är i järn va?? Den rostar då nämligen :rolleyes:

Glasblästring ?

Jag har polerat fälgarna på Miton.
De var pulverlackade svart innan och då jag har tillgång till blästerskåp verkade det som en bra idè att ta bort färgen på.

Jag blästrade endast med glas, då jag var rädd att ytan skulle bli allt för grov om sand användes.

Bakfälg + Framfälg tog exakt 24 timmar att blästra.
Det tar en fruktansvärd lång tid.

Rekomenderat är att använda kaustiksoda innan och sedan blästra.

/Jonathan

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back