Jag är SUR(fälglack)!

• Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Ok. Nu är det så att jag ska ha bort lacken på mina fälgar för jag ska ta och försöka polera dem.

Jag har läst här på forumet om att bromsvätska skulle ordna detta! Sagt och gjort, jag och R2 här på forumet öste på med bromsvätska men INGET hände. Ok ok... Nu börjar det bli personligt. Igår va jag o köpte crc gasket remover. Har läst på forumet att färgen bara rinner av! SKITSNACK. Har nu sprejat flera gånger och väntat o provat att skölja med vatten och trasa. Lacken blev MÖJLIGTVIS lite mattare.

VAD SKA JAG GÖRA?!?!

/ Hannes

Ja trodde detta va de man använde. Skiten va ju ganska dyr också. Typiskt.

Hur länge väntade du efter att du sprayat på crc gasket remover?

Jag började med att vänta 20 min. Sedan minskade jag i omgångar.

Färgborttagningsmedel borde funka, finns ett som heter bums vet jag. Men det allra bästa är lut, fast det är inte så lätt att få tag i

GixxerJensa skrev:
Färgborttagningsmedel borde funka, finns ett som heter bums vet jag. Men det allra bästa är lut, fast det är inte så lätt att få tag i
Lut är samma sak som natriumhydroxid, går under namnet "kaustiksoda", moppefuckotips är att blanda med tapetklister för att få det till geléform.

Edit: Luten är en vattenlösning, blir lättare att hålla kvar på fälgen iom tapetklistret.

Last edited:
Tapetklister på mina fälgar? Börjar låta lite väl hokuspokus nu.

Ring till en billackeringsverkstad och fråga. Helst en firma som håller på med speciallackeringsarbeten.

Vad är det för fel med att blästra?! Fägren får en mycket större yta att fästa på.

Kemiskt skit hit o dit... dagens BUMS suger!

Wibbe skrev:
Vad är det för fel med att blästra?! Fägren får en mycket större yta att fästa på.

Kemiskt skit hit o dit... dagens BUMS suger!
nu skulle han ju polera fälgarna,inte lacka dom...

Paroxyst skrev:
Erhm. Bromsvätska fungerar garanterat men du måste låta det verka i minst 1 dygn.
Ofaan, har läst i trådar här på forumet att man måste täcka för fälgar o annat närman luftar bromsarna för får man en droppa på lacken så är den förstörd för evigt.

Ja precis, ja ska pimpa upp min hoj med rosa lack o blänkade fälgar! Då funkar inte blästring!

Jamen förlåt då, råkade missa det... och för den delen går det att blästra innan polering oxo! Har du provat med valnötsskal?

Funkade iaf på klarlackade fotpinnsplattor.

Jaja, annars funkar det med slippaper oxo... detta är en av mina svingar.

http://home.bip.net/wibman/svingfan.jpg

Last edited:
Wibbe skrev:
Jamen förlåt då, råkade missa det... och för den delen går det att blästra innan polering oxo! Har du provat med valnötsskal?

Funkade iaf på klarlackade fotpinnsplattor.

Jaja, annars funkar det med slippaper oxo... detta är en av mina svingar.

http://home.bip.net/wibman/svingfan.jpg
Ingen fara på taket hörrö du.

Blästring ger väl mer jobb när jag ska polera upp skiten sen väl?

HanneZ skrev:
Ingen fara på taket hörrö du.

Blästring ger väl mer jobb när jag ska polera upp skiten sen väl?

Dä ä lugnt! mest nått annat svar som..jaja..

Det beror lite på vilket blästermedel man använder, jag har provat med en tunn sand, glasblästersand tror jag det heter, sen en sväng med valnötsskal, då fick man en fin yta att gå lös med ett fint våtslippapper på, sen lumptrissa och polermedel.

Ska gå lös på ramen min nu nån dag, men då blir det oscillerande slip med 240 papper till att börja med, får se vad resultatet blir.

Wibbe skrev:
Dä ä lugnt! mest nått annat svar som..jaja..

Det beror lite på vilket blästermedel man använder, jag har provat med en tunn sand, glasblästersand tror jag det heter, sen en sväng med valnötsskal, då fick man en fin yta att gå lös med ett fint våtslippapper på, sen lumptrissa och polermedel.

Ska gå lös på ramen min nu nån dag, men då blir det oscillerande slip med 240 papper till att börja med, får se vad resultatet blir.
Oscillerande slip? Berätta gärna mer!

HanneZ skrev:
Ofaan, har läst i trådar här på forumet att man måste täcka för fälgar o annat närman luftar bromsarna för får man en droppa på lacken så är den förstörd för evigt.

Så farligt som vissa vill framhäva att det är har jag inte vart med om iaf.
Jag brukar torka tort efter jag är klar med baltande så duger de fint.

Tex så lyckades jag att spräcka min bromsvätskebehållare på bilen så det kom bromsvätska i halva motorummet.
Lät bilen stå ett par dagar innan jag fick tag i en ny som jag monterade dit och tog vattenslagen och spolade bort det värsta.
Än idag så kan jag obsolut inte se nånstans att lacken skulle ha släpp pga vätskan.

Annat exempel var när jag mekade åt en kille som körde rally.
Han åkte av på en ss och slet av en bromslang bak på bilen.
Detta resulterade att varje gång han trampade på bromsen så vart det som en vattenslang och bilen var helt kladdig på underedet ifrån A stolpen och bakåt.
Givetvis så hade han inga bromsar efter avåkningen men för att vi skulle slippa bryta så ställde vi om bromsvågen så ingen vätska gick till bakbromsarna och kunde köra klart tävlingen.
Lastade bilen och åkte hem och dagen efter så tvättade vi av bilen.
Inte heller där kunde vi se att det skulle hänt nått speciellt pga bromsvätskan som hade vart kvar på bilen runt ett dygn.

Dock så vet jag inte om det är exta känsligt om det skulle vara pluverlackat men att använda det som lackbortagnings medel kan jag verkligen inte rekomendera.

Jag tänker helt enkelt köpa mig en billig oscillerande slip, typ en Bruksbo som säljs på Rusta, så här ser slippaperet ut http://www.rusta.se/product.asp?product_id=535

Den bör duga till att få bort ytbehandlingen på ramen med. Om man orkar kan man ju montera bort allt som är i järn och sen av eloxera ramen..men men...orkar inte slipa bort alla nitmuttrar, mm.

Men som i ditt fall, om det är en 2 komponents lack borde det inte vara så svårt att bara slipa bort färgen med bra slippapper...inget från Rusta, Micro eller dyl. 3M hade papper som jag slipade av en hel fälg med innan jag fick tillgång till blästerskåp...Är det en vanlig sprayburks färg, så torka av ytan du ska slipa med thinner först, då går det lite bättre, men det går åt papper på sånna färger...

Svingen körde jag med 240, 400, 600, 800, 1200, och 1500(?) papper på innan jag polerade den.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti