Jag är kär och helt såld!!!

De gånger man har provat köra utan ljuddämpare så har man ju fått lite piiiip i öronen. Fast ljuden blir ljuvligt vackert på gasavslag och motorbroms när det smäller å mullrar vackert... :tungan

Själv körde jag cutoff på min första hoj etfersom den ena ljuddämparen hade trillat av under färd. Fine, då tar jag dän den andra också, tänkte jag. Blev stoppad av polisen och fick böta för hög bukllernivå, samt fick flygande besiktning med krav på ombesiktning. D'oh! :dummer

Själv undrar jag hur nån kan tycka att det låter ens i närheten av bra utan nån ljuddämpning, är ju ett skränande och brölande utan dess like :3freak

Gillar man att slira på gräsmattor så är det säkert ganska tufft att åka utan ljuddämpare också :dummer

Zeb_Macahan skrev:
Akta ventilerna bara, för lite motstånd kan orsaka lite snål förbränning som kan skapa haverier...

//jaG

Hur kan det bli så? :va

Per skrev:
Gillar man att slira på gräsmattor så är det säkert ganska tufft att åka utan ljuddämpare också :dummer

jag skulle alldrig åka utan ljuddämpare med flit. när jag körde utan dämpare några repor gjorde jag det för att dämparen lossnade och flög av hojen. det går inte att köra utan dämpare för trumhinnorna går fan sönder. men det var underbart att blåsa fram och tillbak nångång och lyssna för den lät som en F1 bil.

och ja, det är underbart att roffa gräsmattor

Sådär brukade jag göra när jag hade moppe. Först var det för att hela avgasystemet lossnade vid cylindnern. Det gick snabbare än vad det brukade + att lät så in i helskotta. Så jag brukade skruva av avgasaröret lite då och då :D

UrbanTiger skrev:
Går den snålt så blir värmeutvecklingen större. Kör man så länge så kan man bränna avgasventilerna. Går det akut torrt så kan elektroden på stiftet smälta.

Dumt frågat av mig. :rodnar

Alltså varför skulle den gå snålare? Åker bara bränslet ut under överlappet? Eller åker mindre luft ut? :va :va

Efter som att ljudet var så jysst så vara jag bara tvungen att sedermera byta ut min originaldämpare. Jag köpte ett ART runt i rostfritt. Priset var endast 2120:- hos Checkray! Men faan vilket gött ljud det var i det slip-on:et Jag blev grymt överraskad. Riktigt elakt ljud så att säga. Nu på morgonen efter att ha kört 3 mil till jobbet så kände jag på dämpen för att kolla hur het den var. Det visade sig att det gick att ta på den utan att bränna sig? Kort sagt riktigt nöjd med det! Köp ART!!!

JB

Jas-95 skrev:
Efter som att ljudet var så jysst så vara jag bara tvungen att sedermera byta ut min originaldämpare. Jag köpte ett ART runt i rostfritt. Priset var endast 2120:- hos Checkray! Men faan vilket gött ljud det var i det slip-on:et Jag blev grymt överraskad. Riktigt elakt ljud så att säga. Nu på morgonen efter att ha kört 3 mil till jobbet så kände jag på dämpen för att kolla hur het den var. Det visade sig att det gick att ta på den utan att bränna sig? Kort sagt riktigt nöjd med det! Köp ART!!!

JB

Så det blev inget köra utan dämpare då :3freak

pajo skrev:
Hmmm........undrar hur Duccen låter utan dämpare??? Har hört en Mille med borttaget slip-on och det var en skönsång utan motstycke :tummenupp
Hmm, tror inte det är nåt att hänga i granen. Tvåor brukar behöva åtminstone nån slags dämpning för att låta fräckt, annat är det med raka 6:or...snacka om ståpäls :Bugar

Rymding skrev:
Dumt frågat av mig. :rodnar

Alltså varför skulle den gå snålare? Åker bara bränslet ut under överlappet? Eller åker mindre luft ut? :va :va
Den går oftast snålare om* den andas bättre (dvs mer).

*Det är inte säkert att den andas bättre i alla lägen, det hänger på hur väl avstämt det ordinarie systemet är. Det är ju så att säga många faktorer som påverkar.

Innan ni åker utan avgas så kan ni ju tänka på att det är rätt många som inte alls uppskattar ens ljudet av en hoj med slipon och en hoj med raka rör låter ju ännu mer. Hur reagerar folk då?
Jag bara nämner det eftersom hojåkare inte alltid ses så väl. Kanske dumt att reta upp folk ännu mer?
Själv föredrar jag faktiskt en hoj som går relativt tyst. Och med rätt ljud. Och rätt ljud för mig är mer kraftfullt muller än höhljutt ylande.
Men det är ju jag det och vi är ju alla olika. :)

Robban_C skrev:
Den går oftast snålare om* den andas bättre (dvs mer).

*Det är inte säkert att den andas bättre i alla lägen, det hänger på hur väl avstämt det ordinarie systemet är. Det är ju så att säga många faktorer som påverkar.

Innan ni åker utan avgas så kan ni ju tänka på att det är rätt många som inte alls uppskattar ens ljudet av en hoj med slipon och en hoj med raka rör låter ju ännu mer. Hur reagerar folk då?
Jag bara nämner det eftersom hojåkare inte alltid ses så väl. Kanske dumt att reta upp folk ännu mer?
Själv föredrar jag faktiskt en hoj som går relativt tyst. Och med rätt ljud. Och rätt ljud för mig är mer kraftfullt muller än höhljutt ylande.
Men det är ju jag det och vi är ju alla olika. :)

Moraltant! :fatta! :hihi :hihi :hihi

Helt rätt, kraftfullt mullrande är det som gäller..

Märkligt att en del människor inte gillar ljudet av en hoj med slipissar..

//Anders.

Jas-95 skrev:

ska ner till posten i morgon och hämta ett:)
kör med IXIL nu men det skramlar ju fn bara..hehe
när du menar gött ljud,är det dovare på låga varv och vassare på höga varv eller?
antar att ART låter tyngre än IXIL Slip-ONet jag kör med nu

pg_ice skrev:
ska ner till posten i morgon och hämta ett:)
kör med IXIL nu men det skramlar ju fn bara..hehe
när du menar gött ljud,är det dovare på låga varv och vassare på höga varv eller?
antar att ART låter tyngre än IXIL Slip-ONet jag kör med nu

Låter både tyngre och vassare! Ljud kontra pris är iaf oslagbart. Sen vete faan om det ger några hästar hit eller dit. Pissa och skit innan du sticker ut så väger du mindre! Eller en rejäl magsjuka kan också göra susen!! Som den låter nu så känns det iaf som det är minst 50hk till hehe! Posta ett inlägg när du provkört med ART:en!

Lite info i denna tråd också! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=773240#post773240

JB

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma