Jag är helt grön på det här

grön

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
har ingen
Hallå alla !

Nu är fallet som sådant.
Jag tänkte börja åka hoj nu till sommaren och jag hoppas att ni kan ge mig lite råd.
Det jag funderar på för tillfället är.
Jag hade tänkt att inhandla en Yamaha R6 . är det en bra första båge eller ska man köpa något ännu mindre ! =)
är det bättre att köra med bilskolans hojjar ? dom har väl
Suzuki GSX 750.. nån coustom variant.
Försäkringar har jga inte äns vågat titta på än =)
men jag hoppas att det kan bli billigare genom att regga den på en förälder ? .

Tacksam för svar .
/En blivande Förare!
 
Om R6 är en bra första hoj? Det beror på vem du frågar...
Jag tycker man ska lära sig köra på en lite lugnare hoj innan man sätter sig på en värsting.

Vad folk tycker om skenförsäkringar kan du läsa om i försäkrings-forumet.

/A
 
Orka. Vad är felet hos folk egentligen?

Bra försök, men denna är FÖR uppenbar.
 
Hmmmm

hmm ja har man råd med att försäkra den på sig själv så varför inte ? =)

Uppenbart och uppenbart ... nu förstår jag inte riktigt ...
ja vad är det för fel på folk ?

en lugnare hoj ... ja det tål att tänkas på faktiskt ...
jag är helt vilsen i MC jungeln ...

ska man köpa nått ordentligt från början .. eller ska man köpa något halvfabrikat som man sedan säljer av efter ett par år.


CIAO!
 
Har du kortet än? Man måste väl ha en 750 på uppkörningen, men du kanske kör med körskolans?

Inget fel på en R6 som förstahoj om man kör med insidan av huvudet. Personligen så har jag kört väldigt många olika hojar, och väldigt få har varit svårkörda. Vem konstruerar en svårkörd hoj? Den minst lättkörda jag kört är nog Kawasaki VN800. Jävla klump till hoj och kassa bromsar.
 
en till fråga

HEjsan tack för svaren

nej jag har inte kortet än...
jag försöker sätta mig in lite innan jag börjar.

men om du köper dig en 250cc av något slag ... måste du då köra upp på en 750 ?
för 250 räknas väl som A och inte A1 ?
 
Det finns inget som heter "bra förstahoj". Alla hojar är farliga i fel händer, och tom. den galnaste hoj kan vara en bra förstahoj om föraren är ytterligt försiktig. Det bästa är att rannsaka dig själv, och köpa den hoj som du har råd med, och som du vet att du kan framföra utan att utmana din körskicklighet hela tiden.

Själv inledde jag med en R6:a, men å andra sidan så har jag kört cross sedan 4 års ålder. Jag vet att jag inte kan utnyttja hojen till fullo, och jag kör därefter. Man måste respektera sin motorcykel, och förstå att den lätt kan sparka bakut om man skulle hantera den på fel sätt.

Ang. försäkringen. Om du skulle försäkra på en förälder, så löper du risk att bli utan ersättning om något skulle hände. Dessutom lurar du inte bara försäkringsbolaget på pengar, du låter även andra hederliga motorcyklister betala för den risken som du utgör. Om du inte har råd att försäkra den hoj som du har tänkt dig att köpa, köp då en billigare hoj som du har råd att försäkra.
 
så sant

Det är så sant det du säger ..
men en Aprillia 250 RS måste ju vara lättare att köra än en
TL1000R .. tex. ?

det blir ju definitivt billigare att försäkra en 250 än en 600 iaf.
 
Re: så sant

grön skrev:
Det är så sant det du säger ..
men en Aprillia 250 RS måste ju vara lättare att köra än en
TL1000R .. tex. ?

det blir ju definitivt billigare att försäkra en 250 än en 600 iaf.

Visst är det så, en RS 250 är både enklare att köra och billigare och försäkra än en större hoj. Det finns gott om folk här på forumet som kör RS 250, de kan nog svara på alla dina frågor rörandes den hojen.
 
Satsa du på "halvfabrikatet"!
Det brukar alltid vara illa nog iaf och billigare på alla sätt!

"Föräldraförsäkringen" vill man väl alltid slippa och det lär man
aldrig göra med en R6:a....

/Mart - nästan grön!
 
mmmmm

jag är fortfarande oerhört tacksam för alla svaren!
jävligt skoj att det finns så mycket folk som svarar så förbannat fort =)

hur gammal är du McB ?
misstänker att man måste vara gammal för att få försäkringen någorlunda billigt... några skadefria år är väl att rekomendera =)

åter till Köp av hoj.
Jag vet att det finns massor av sidor där man kan läsa exakt vad man ska titta på när man köper tex. en BMW Z3, Volvo T5 osv.
existerar även sånna för Aprillia 250 RS.
för jag tycker det verkar svårt att köpa hoj =)
jag har ju iof. några som kan hjälpa en ..men ändå ... mycket information är alltid bättre än lite information som jag brukar säga =)
 
Zigge skrev:
Orka. Vad är felet hos folk egentligen?

Bra försök, men denna är FÖR uppenbar.


Hehe!
Hur kul som helst! Sådanahär trådar skämtar folk om med jag tror han är seriös. Då är det väl bra om man vänder sig till ett forum med en massa kunniga folks som hjälper en rätt.


Fast jag är lite mistänksam...
 
grön, anledninge till diverse underliga kommentarer ar att dem tror att nagon moraltant pa forumet har reggat om sig och forsoker endast lura personer pa forumet.

jag tror dock du ar grön.. inom MC sa...till svaren.

R6 ar en bra hoj. Den ar valdigt latt och tillater en hel del fel fran foraren innan du gar i backen.

Den ar oxa snabb nog att nar du ger rulle sa kommer du snabbt upp i fart....

Forsakring ar kajk pa alla hojjar.. och om du bestammer dig for att anvanda mor eller far.. sure buddy.. upp till dig. Men varmt rekommenderat for att se till att forsakringarna nagon gang i framtiden sjunker, sa satter du endas trafikforsakring pa hojjen under ditt namn och betalar glatt.
 
tjooo

Jasså så det går en massa moraltanter lösa här .
men det gör det iaf överallt .. =)

nu har jag hört att man måste köra upp på en 750 när man kör upp på körskolan..
alltså om jag övningsskör med "min" r6 och lär mig den hojen .. så måste jag ändå byta till bilskolans 750 när jag sak köra upp..
annrs så får jag inte kort för tung mc ?

kan man inte skaffa en 250 och köra upp på och sen så får man per automatik tungt för att man är + 21 år ? =)


hur fungerar den försäkringen ?

man betalar trafikförsäkringen själv ?
resten då?

Tjooo!!
 
Re: tjooo

grön skrev:
kan man inte skaffa en 250 och köra upp på och sen så får man per automatik tungt för att man är + 21 år ? =)


hur fungerar den försäkringen ?

man betalar trafikförsäkringen själv ?
resten då?

Tjooo!!

1. Ar du 21? Nar blir du?

2. Trafikforsakring ser till att du slipper betala for skador du orsakar pa nagon annans egendom (ratt ord?)...

3. ja
4. Trafik ar inte helforsaking (dar du och allt du har pa dig, samt annan person inblandad i olyckan blir ersatt ifall du ar den som orsakade olyckan.)
 
Re: tjooo

grön skrev:
Jasså så det går en massa moraltanter lösa här .
men det gör det iaf överallt .. =)

nu har jag hört att man måste köra upp på en 750 när man kör upp på körskolan..
alltså om jag övningsskör med "min" r6 och lär mig den hojen .. så måste jag ändå byta till bilskolans 750 när jag sak köra upp..
annrs så får jag inte kort för tung mc ?

kan man inte skaffa en 250 och köra upp på och sen så får man per automatik tungt för att man är + 21 år ? =)


hur fungerar den försäkringen ?

man betalar trafikförsäkringen själv ?
resten då?

Tjooo!!

DETTA är en bra förstahoj!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2061

För att köra upp för mellanklass krävs minst 350cc och för tung 750cc
Hur gammal är du?
 
Re: tjooo

grön skrev:
Jasså så det går en massa moraltanter lösa här .
men det gör det iaf överallt .. =)

nu har jag hört att man måste köra upp på en 750 när man kör upp på körskolan..
alltså om jag övningsskör med "min" r6 och lär mig den hojen .. så måste jag ändå byta till bilskolans 750 när jag sak köra upp..
annrs så får jag inte kort för tung mc ?

kan man inte skaffa en 250 och köra upp på och sen så får man per automatik tungt för att man är + 21 år ? =)


hur fungerar den försäkringen ?

man betalar trafikförsäkringen själv ?
resten då?

Tjooo!!

Jag vet inte hur gammal du är, men ska du ha tungt kort utan begränsning (då måste du ju vara minst 21) måste du köra upp med minst en 750. Ska du ha mellankortet (om du är mellan 18-21), dvs en hoj som är strypt till 25kw (och oberoende antal cc) ska du köra upp med minst en 350.
 
Last edited:
Re: Re: tjooo

Dez skrev:
DETTA är en bra förstahoj!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2061

För att köra upp för mellanklass krävs minst 350cc och för tung 750cc
Hur gammal är du?

Instämmer! Italienarna hade en Roadracingklass för SZR660 som blev väldigt populär! Man köpte en hoj och sedan anmälde man sig för ca 5000kr varpå man fick ett kanonfint racekit med bla kraschkåpor,tre uppsättningar bromsbelägg, ett set nya däck, ett slipon med bestyckningssats,en speciallackad hjälm,några liter olja m.m

Varvtiderna var grymma! 149 kilo hoj och ca 50 hästar kan göra bra ifrån sig!

Hade denna klassen körts i Sverige hade jag varit numero ono att hoppa på den!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top