Jag är ett klantarsle.

Välkommen i klubben som redan sagts. Det bästa inlägget i tråden är #4. Det har varit trådar om vad den lokale MC-handlaren lever på här i Sverige. Det är enligt min uppfattning försäkringsskador. Ju dyrare försäkringsarbeten, dessto bättre för både försäkringsbolagen och MC-handlarna. Vinsten är ju för försäkringsbolagen pga konkurrensen bara några procent av omsättningen. Så omsättning är allt. Ju högre omsättning (=dessto fler skador och dessto dyrare reparationskostnader) dessto bättre #. Och för MC-handlarna är försäkringsskador kryddan i livet. Skadorna som man tar efter säsongen är slut. Och tom med då tar det tid. En Yamaha Slider moped lämnades in i november och var fixad i januari.
# Hur kan bolagen tjäna på fler skador och dyrare reparationer? Jo för då kan de höja premierna.

Att handlarna gillar försäkringsskador är vi nog alla med på, inte minst för att det är en säker betalare. Ingen kund som råkar beställt större reparation än den hade råd till.

Men jag kan inte förstå hur försäkringsbolagen skulle tjäna mer på att skadorna blir dyrare. Kan du utveckla det?
 
Då kan jag säga att jag är klantarsle delux!
En gång gång förra året hade jag inte ens fällt ner stödet när jag klev av hojen,
världsklass:3freak
 
Att handlarna gillar försäkringsskador är vi nog alla med på, inte minst för att det är en säker betalare. Ingen kund som råkar beställt större reparation än den hade råd till.

Men jag kan inte förstå hur försäkringsbolagen skulle tjäna mer på att skadorna blir dyrare. Kan du utveckla det?

Försäkringsbolagen kontrolleras av bland annat finansinspektionen och de får inte gå med för stora vinster för då kan de få lite på näsan, vinsterna räknas i procent så ju större omsättning desto mer pengar kan de plocka ur bolaget.
 
En uppdatering:

Idag var jag och hämtade hojen efter reparationen och den är i skick som ny. Så jag är jättenöjd med både verkstaden och försäkringsbolaget. Det har inte varit några problem, allt har funkat helt suveränt.

Tack Svedea och Mascot Motor.
 
Last edited:
Även jag har missat stödet. Lyckades dock få ett ben mellan hoj och bensinpump och räddade situationen efter mycket stånk och stön. :banana

Gjorde likadant, skulle rulla fram lite så att nästa kunde tanka. Stödet gick då i marken lite utan att jag märkte det så när jag ställde ner hojen så vek sig stödet, hojen välte o jag fastande med benet mellan upphöjningen pumpen står på och hojen. Fick en skaplig lårkaka.
Detta hände 20 minuter innan jag skulle köra på gotland ring :död
 
Själva stöden är rätt pålitliga, det är nog snarare själva användaren som kanske felar ibland! ;)

Jag gjorde snyggingen att fastna i en rätt ordentlig nedförsbacke vid en garageport som inte öppnades. Inga problem tänkte jag, jag ställer den på stödet å öppnar porten manuellt! Gravitationen hade en annan plan när hojen började rulla framlänges på stödet... :huvet
 
Har varit många Close Calls här fast det var längesen nån av mina hojar låg och vilade sig pga av mig
Fler exempel annars på saker man inte bör göra är:
Le iväg hojen utan att låsa upp styrlåset.
Försöka springa igång hojen utan att sitta på när man släpper ut kopplingen.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top