jag är dum i huvudet, hjälp!

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Jag håller på att försöka byta olja och jag hittar fan inte vart oljan ska ut! :kocko :kocko Vart sitter oljepluggen på min ninja 600 ´98? och hur ser den ut? vilket verktyg ska användas?

Tack

capi skrev:
Jag håller på att försöka byta olja och jag hittar fan inte vart oljan ska ut! :kocko :kocko Vart sitter oljepluggen på min ninja 600 ´98? och hur ser den ut? vilket verktyg ska användas?

Tack

Oljepluggen sitter bakom filtret. Ungefär en dm. Det är en liten skyddsskärm i blocket framför lixom. Har för mig att du behöver en 17mm hylsa.

soppatorsken skrev:
Oljepluggen sitter bakom filtret. Ungefär en dm. Det är en liten skyddsskärm i blocket framför lixom. Har för mig att du behöver en 17mm hylsa.

liten skyddsskärm? framför i hojens framåtriktning eller sett från sidan?
Vart sitter filtret?

oljepluggen är alltså på vänster sida?
Tack för ett snabbt svar!

jag = amatör :mad:

Last edited:
Hmm, tycker nog inte du ska forska vidare i det där.
be en kompis hjälpa dig i stället, verkar säkrast.

Chirre skrev:

Jooo....

Om du inte vet hur ett filter ser du kan det vara bra med någon att hålla i handen. Absolut inget illa menat med det är lättare då.

Chirre skrev:

Tack för det jävla hjälpsamma svaret. :kocko

Så här ser ett filter ut. Det sitter en kåpa över filtret längst fram på motorn bakom framhjulet typ. Ta bort kåpan så ser du filtret.

Bifogat

• tecnecoolja.gif
    tecnecoolja.gif
    42 KB · Visningar: 194
hp skrev:
Så här ser ett filter ut. Det sitter en kåpa över filtret längst fram på motorn bakom framhjulet typ. Ta bort kåpan så ser du filtret.

Jag har hittat filtret, inga problem, men jag hittar fan ingen oljeplugg.....den kanske helt enkelt har lossnat, det skulle kunna förklara varför det är så lite olja i hojen...

capi skrev:
Jag har hittat filtret, inga problem, men jag hittar fan ingen oljeplugg.....den kanske helt enkelt har lossnat, det skulle kunna förklara varför det är så lite olja i hojen...

Hahaha, jotjena. Så KAN det vara...

Capi, om pluggen skulle ha lossnat skulle ALL olja ha runnit ut och motorn skulle ha skurit på väg hem så du har knappast tappat pluggen.

Edit: Och med risk för att få skäll så tycker jag att du ska ta hjälp av nån om du är osäker.
Att misslyckas med olja och filter är inte bara farligt för motorn. Tappar du pluggen eller filtret under färd så hamnar oljan på baktofflan och då blir det farligt inte bara för ditt liv utan även för andras liv. Så ta du hjälp men det där av nån som kan.

Här är oljepluggen:

Bifogat

• breather_cover_oil_pan.jpg
    breather_cover_oil_pan.jpg
    31 KB · Visningar: 206
Vad är problemet, hittar du ingen bult under motorn eller hittar du massor och du inte vet vilken som är oljepluggen?

Då kan jag komma med ett litet tillägg:
Oljepluggen brukar vara den största bulten under motorn. Dessutom den enda(åtminstone en av de få) som har en bricka av koppar eller aluminium som skymtar under skallen.

Åk hem till någon du känner som har garage/meckutrymme samt lite "know-how".
När ni väl hittat pluggen och lossat på den så kan du passa på och drälla hejvilt. På min R1 sitter det ett tillbehörstråg med spridareffekt. Först är strålen riktad framåt och sen när det avtar så riktas det bakåt. Man är nästan garanterad någon deciliter vid sidan av baljan, mycket lyckat partytrick :tummenupp

Dra inte oljefiltret för hårt sen....

Stort tack till de hjälpsamma, särskilt till soppatorsken o hp! :Bugar

Problemet var att det fanns en massa bultar o jag visste inte vilken det var, nu vet jag. :tungan

Till alla, "skaffa nån att hålla i handen"-typer, har man inget vettigt att säga kan man väl bara hålla käften? Om jag har bestämt mig för att byta olja så lär jag väl inte skita i det bara för att nån mupp säger: "låt bli, du klarar nog inte det".

Om jag hade haft tillgång till någon kompis som hade koll på detta så verkar det ju rimligt att fråga denne, när nu inte fallet var så, så verkar det rimligt att be om hjälp här där de flesta är hjälpsamma. Om det bara fanns en "ta bort irriterande svarsknapp"......

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back