"jack" i gaffelbenet

Jag sällar mig till dom som skulle smeka med en liten hammare, dessutom kanske tenna igen skadan, jag har ingen aning om tennet skulle fästa eller om det skulle funka, men jag skulle prova IAF.

Fast STEFA-tätningar pallar mer än man tror, hur mycket fjädrar gaffeln ihop, går skadan ens förbi tätningen vid ihopfjädring, eller är det bara dammtätningen som ligger i riskzonen?

Jag sällar mig till dom som skulle smeka med en liten hammare, dessutom kanske tenna igen skadan, jag har ingen aning om tennet skulle fästa eller om det skulle funka, men jag skulle prova IAF.

Fast STEFA-tätningar pallar mer än man tror, hur mycket fjädrar gaffeln ihop, går skadan ens förbi tätningen vid ihopfjädring, eller är det bara dammtätningen som ligger i riskzonen?

Har faktist inte kikat på hur långt upp tätningen sitter. Men fick idag höra att vad jag än gör så fick jag inte försöka använda tenn. :va

Har faktist inte kikat på hur långt upp tätningen sitter. Men fick idag höra att vad jag än gör så fick jag inte försöka använda tenn. :va

Då tycker jag att du ska följa det rådet, fast jag kan inte se varför, men någon förklaring finns det säkert. :va

Själva tätningen kan ju sitta en bit in i ytterröret på vissa gafflar, men jag har ingen kunskap om just din gaffel.

Skulle gissa att packboxen ligger en 10-15 mm innanför yttersta läppen på dammringen.

Så hans skada kommer nog packboxen fjädra förbi.

Men som sagt, polera till det där, jag tror inte det är några problem!

Lite kluven nu ju. Hälften säger hammare och hälften slipa.

Någon som vet säkert hur det är angående coatingen?:va
Om jag slipar så fösvinner antagligen coatingen (om där nu är sån), men har det någon funktion. Sabbar jag om jag slipar eller det ser bara för jävligt ut?

Och är det någon som har en bild på den där urmakarhammaren? Kan inte tänka mig med en hammare på något så litet. Fungerar det med ett dorn och en "vanlig" lite hammare?

Funderar på att testa "smeka" ut det om jag får tag i hammare. Hjälper inte det slipar jag.

Lite kluven nu ju. Hälften säger hammare och hälften slipa.

Någon som vet säkert hur det är angående coatingen?:va
Om jag slipar så fösvinner antagligen coatingen (om där nu är sån), men har det någon funktion. Sabbar jag om jag slipar eller det ser bara för jävligt ut?

Och är det någon som har en bild på den där urmakarhammaren? Kan inte tänka mig med en hammare på något så litet. Fungerar det med ett dorn och en "vanlig" lite hammare?

Funderar på att testa "smeka" ut det om jag får tag i hammare. Hjälper inte det slipar jag.

Undrar bara vad är problemet läker det olja ur packboxen lr vad, kännst lite mycket ståhej för lite?

Undrar bara vad är problemet läker det olja ur packboxen lr vad, kännst lite mycket ståhej för lite?

Som jag skrev i första inlägget, jag har hört/läst att sådana märken fördärvar packboxarna.

Har inte kört med den än så om det jacket sabbar dem vet jag ju egentligen inte. :näsblod
Återstår lite arbete innan jag kan testa. Behöver iaf ett styre och en vä.fotpinne innan jag kan testa. http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=255131&d=1226611598

Tack för alla snabba svar. :tummenupp

Att börja knacka med en hammare på något sånt litet och så ömtåligt känns inget vidare tryggt om jag ska göra det. :näsblod

Fick reda på att en kille på jobbet brukar laga hydraulcylindrar genom att svetsa en punkt över jacket (med något specialsvetsmaterial som jag redan glömt namnet på) och sen slipa och polera.
Skulle detta fungera på ett gaffelben om jag inte får rätt på det?

Kolvstången på en hydraulcylinder är massiv, det antar jag att ditt gaffelben inte är, så det var ett uselt tips.:)

Kolvstången på en hydraulcylinder är massiv, det antar jag att ditt gaffelben inte är, så det var ett uselt tips.:)

Kolvstången på tex en trippelcylinder på en truck är inte massiv då cylindrarna löper i varandra.

Ett gaffelben är inget annat än just en hydraulcylinder.

SÅ vad var det som var så uselt?:va

Ligg lågt ... snart kommer silvertejp också ...
Gissar att du som jag har gjort det, inte hört talas om det :)

Ligger lågt och spanar på utvecklingen.
Själv hade jag knackat till för länge sedan och gått vidare med livet.

Pratade med Dr.Bike idag.
Han låg vid poolen! :mad:

Last edited:
Jag kan säga att med nästan all säkerhet är det någon form at coating som du har på gaffelbenet! SLIPA INTE! knacka lite försiktigt med en sån hammare som alla pratar om och sätt sedan i e polertrissa så att du inte får några vassa kanter. En vass kant skadar ju betydligt mer än en LITEN LITEN bulle/grop som eventuellt skulle bli kvar.

Kolla tradera där fanns det en massa urmakarverktyg:tummenupp

Last edited:
Jag kan säga att med nästan all säkerhet är det någon form at coating som du har på gaffelbenet! SLIPA INTE! knacka lite försiktigt med en sån hammare som alla pratar om och sätt sedan i e polertrissa så att du inte får några vassa kanter. En vass kant skadar ju betydligt mer än en LITEN LITEN bulle/grop som eventuellt skulle bli kvar.

Kolla tradera där fanns det en massa urmakarverktyg:tummenupp

Givetvis är benet TIN belagt men det förhindrar inte att man kan slipa på det. Det var ju inte riktigt frågan om att ta fram vinkelslipen för att slipa lite.....

Han skulle inte få åka iväg själv.
Vi borde följa med som sällskap!
Skuttfirman han jobbar på får bjuda!

Vilka hänger med?

Jag följer med kan behöva lite sol något man inte får här i lappmarken...

Landstinget får betala, förebyggande behandling för vinterdepression skriver jag på receptet......

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...