"jack" i gaffelbenet

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Upptäckte precis ett litet märke i ett av de nedre gaffelbenen på min gsxr. :huvet

Är detta något man måste åtgärda? Har läst någonstans att det fördärvar packboxarna.
Går det att fixa eller måste man byta hela gaffelbenet? :confused:

Tycker ju att det borde gå att fylla i med något och sen polera. :va

Bara ett litet märke, precis att man känner det när man drar fingret över det.

Tack på förhand.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    222.4 KB · Visningar: 377
  • 2.jpg
    2.jpg
    183.1 KB · Visningar: 281
Våtslip-papper så att du får ner graderna och sen hoppas att det inte förstör pboxen. Nya innerben till bra priset säljs av ktech...

Ta ett fint våtslippapper o ta ner de vassa kanterna om det finns några...sen sätter du lumpskivan i borrmaskinen , duttar på en klutt autosol o polerar benet tills du är nöjd. Slipa o polera 90 grader mot längdriktningen...... Börjar packboxen läcka , så har du i alla fall gjort vad du kunnat.

Jag hade tagit en liiiten "urmakarhammare" och knackat ner kanterna så det fyllt ut håligheten så bra det går.
Brukar funka för mig vid "nödlagningar"

Jag hade tagit en liiiten "urmakarhammare" och knackat ner kanterna så det fyllt ut håligheten så bra det går.
Brukar funka för mig vid "nödlagningar"

Jag kommer ihåg att jag gjorde en kopparskål med en kulhammare i skolan. Utgångsmaterialet var en bit kopparplåt o meningen var att den skulle bli formad som typ en halv handboll.
Jag skulle inte vilja använda den talangen o de kunskaperna på ett gaffelben...Resultatet kan jämföras med tidiga bilder på månens yta:rolleyes: . Jag fortsätter nog med min slip o polerteknik !...:D

Jag kommer ihåg att jag gjorde en kopparskål med en kulhammare i skolan. Utgångsmaterialet var en bit kopparplåt o meningen var att den skulle bli formad som typ en halv handboll.
Jag skulle inte vilja använda den talangen o de kunskaperna på ett gaffelben...Resultatet kan jämföras med tidiga bilder på månens yta:rolleyes: . Jag fortsätter nog med min slip o polerteknik !...:D

Ja nu är det ju inte en kulhammare jag tänkte mig, så roligt ska vi inte ha det.
En liten och nätt hammare där man använder den plana ytan för att kärleksfullt smeka ner kanterna på kratern för att återanvända materialet så gott det går.
Perfekt blir det ju aldrig men ju mindre kratern är ju mindre blir läkaget som kommer uppstå när oljan som ligger däri trillar ur.

kamikaze kid har rätt. Man BÖRJAR med att knacka tillbaka kraterns kanter ner i jacket så gott det går, därefter slipar/polerar man. Pss tar man bort så lite som möjligt av det ursprungliga materialet och packboxen får mindre att brygga över.

Tack för alla snabba svar. :tummenupp

Att börja knacka med en hammare på något sånt litet och så ömtåligt känns inget vidare tryggt om jag ska göra det. :näsblod

Fick reda på att en kille på jobbet brukar laga hydraulcylindrar genom att svetsa en punkt över jacket (med något specialsvetsmaterial som jag redan glömt namnet på) och sen slipa och polera.
Skulle detta fungera på ett gaffelben om jag inte får rätt på det?

För guds skull, svetsa inte för ett så litet hack! Banka inte heller... Slipa först ev. kanter och fyll sen jacket med s.k. plastisk metall (2-k i stil med Plastic Padding avsett för lagning av metall, finns olika fabrikat). Slipa igen med ett fint slipband utan för högt anläggningstryck tills fyllningen är jämn med benet.. Funkar knallbra om man är noggrann!

F'resten, glömde säga att det måste vara RIKTIGT rent i jacket; räcker inte med vanlig avfettning... Rekommenderar både thinner och T-sprit så gukkan fäster bra!

Innan du går lös med slippappersmetoden, är inte ditt gaffelben försett med någon slags coating, tycker det blänker i gult. Håller denna för slipandet, eller blir det en blank fläck?? Isåfall är ju knackelibangmetoden med den lilla hammaren att föredra.

Innan du går lös med slippappersmetoden, är inte ditt gaffelben försett med någon slags coating, tycker det blänker i gult. Håller denna för slipandet, eller blir det en blank fläck?? Isåfall är ju knackelibangmetoden med den lilla hammaren att föredra.

Men det är ju det jag säger... :D

Inte banka.
Försiktigt smeka tillbaka materialet...

Haha, du är ju för härlig :D .

Jag har för övrigt aldrig använt mig av någon knackarmeto...ehum, "smek-metod" för att lagga gaffelben, men väl kemiskt metal och våtslippapper som så många andra har nämnt. Och till ett sånt där litet jack som du har skulle jag nöjja mig med enkom våtslippapper. Det där lilla fnösket är inget att oroa sig för.

Alt. 1
Förvisso svårt att avgöra på en bild men märket ser verkligen inte stort ut. Inte värt att börja meka med något du inte vet om du behöver. Hade inte jag gjort i alla fall.

Alt. 2
Sälj skiten genast och nämn det inte för köparen. Det där går aldrig att laga. Dessutom är det inte värt det på den där gamla busken.

Någon som vet ifall det är någon slags "coating", och om det isf går att våtslipa?
Vad är det för liten hammare ni menar?

Ligg lågt ... snart kommer silvertejp också ...
Gissar att du som jag har gjort det, inte hört talas om det :)

Silvertejpen skulle jag redan testat om den inte var slut. :yoparty

Last edited:
Tack för alla snabba svar. :tummenupp

Att börja knacka med en hammare på något sånt litet och så ömtåligt känns inget vidare tryggt om jag ska göra det. :näsblod

Fick reda på att en kille på jobbet brukar laga hydraulcylindrar genom att svetsa en punkt över jacket (med något specialsvetsmaterial som jag redan glömt namnet på) och sen slipa och polera.
Skulle detta fungera på ett gaffelben om jag inte får rätt på det?

Mikrosvets, antar jag du menar, används just för att fylla igen ojämnheter som inte kan bearbetas bort. T. ex. i formverktyg.
Hur bra det är på slitytor vet jag inte men har kollegan fixat kolvstänger förr så lär ju detta va samma sak.

Våtslipa, rengöra och lägga i en droppe epoxy har jag hört. Bör nog funka.

Men jag hade bara våtslipat i "vinkel" mot längdriktningen som nämnt ovan.

På ett nytt ben brukar det ju vara slipmärken i 45 graders vinkel åt båda håll?

På crossarna har jag haft många repor och småmärken större än dit. Efter lite våtslipning har det både hållt tätt och packboxarna brukar nästan räcka en hel säsong iaf!

Det är mycket på en crosshoj alltså med en hel säsong.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT