Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaawa

Måste beställa en sån här och limma fast någonstans på moppen!!

$_57.JPG
 
Har den Jawas särskilda system där växelpedalen påverkar kopplingen (tänkt för att man bara ska behöva använda kopplingen vid start och kanske nedväxling om man vill vara snäll)? I så fall räcker det med att vänsterstöveln är i närheten av växelpedalen för att orsaka kopplingsslir och brunna lameller. Fråga någon av Försvarsmaktens äldre mc-mekar så får du höra ;-)
Har för mig att man kopplade bort mekanismen på mc 257 (de encylindriga Jawa 250) medan den var i funktion på 356 (de två-cylindriga där en stor del hade Monark-ram (eftersom man fick med så in i vassen många reservmotorer vid köpet av full-Jaworna gjordes det hybrider av ett antal)).
 
Har den Jawas särskilda system där växelpedalen påverkar kopplingen (tänkt för att man bara ska behöva använda kopplingen vid start och kanske nedväxling om man vill vara snäll)? I så fall räcker det med att vänsterstöveln är i närheten av växelpedalen för att orsaka kopplingsslir och brunna lameller. Fråga någon av Försvarsmaktens äldre mc-mekar så får du höra ;-)
Har för mig att man kopplade bort mekanismen på mc 257 (de encylindriga Jawa 250) medan den var i funktion på 356 (de två-cylindriga där en stor del hade Monark-ram (eftersom man fick med så in i vassen många reservmotorer vid köpet av full-Jaworna gjordes det hybrider av ett antal)).

Jepps den har halvautomatisk koppling. Bortkopplad av tidigare ägare men nu åter i bruk, funkar kanonfint. Växelpinnen är inte i närheten av foten så som man är bortskämd med på japanska moppar. På denna får jag närapå lyfta benet för att dra i nästa växel.
 
Visst är det hi-tech med speedshift?
Åsså kombon kick/växelpedal/auto-koppling i en enda vackert skulpterad metallbit...
 
Hur fungerar denna automatkoppling? Kan inte minnas att jag hade någon sådan på min, men den var också importerad från Polen.
 
Hur fungerar denna automatkoppling? Kan inte minnas att jag hade någon sådan på min, men den var också importerad från Polen.

Om du kollar någon bild längre upp. Där jag satt en fjäder runt kopplingsvajern. Växelaxeln är genomgående och kommer ut på denna sidan och trycker på samma arm som vajern drar i. Den grunkan som är lite snett upp till vänster om vi utgår från vajernippeln.

Är den rätt justerad funkar den kanon. Handkopplingen har man nästan bara nytta av när man ska smyga igång i 1:an.
 
Nu ser jag precis vad du menar. Kollade inte så noga. Tror inte att min hade den funktionen eller så var den helt enkelt inte justerad ordentligt. Men hojen var i originalskick när jag köpte den så troligtvis fanns detta inte på min.
 
Nu ser jag precis vad du menar. Kollade inte så noga. Tror inte att min hade den funktionen eller så var den helt enkelt inte justerad ordentligt. Men hojen var i originalskick när jag köpte den så troligtvis fanns detta inte på min.

Ett annat alternativ är kanske att den fanns utan att du visste om det. Att använda kopplingshandtaget när man växlar sitter i ryggmärgen. Jag måste bita mig i tungan varje växling annars börjar vänsternäven dra i handtaget. Hoppas det inte innebär att man för för sig att dom riktiga mopparna har halv automat sen.:crash
 
Tog ut Jawan en sväng idag. Körde lite blandat underlag asfalt, grus och skog. Något som jag reflekterade över var att den gick lika "snabbt" på alla underlag. Jawa Multistrada!!

CDB47852-3035-4EEC-A414-900C4D29A5AC_zpsaeftilnc.jpg
 
Är medlem på ett Tjeckiskt Jawaforum där jag frågat kunnigt folk om allt möjligt gällande min Jawa.
Nu senast frågade jag om det fanns bättre bromsbelägg eftersom det bara går att låsa frambromsen i mjuk sand.
De flesta tyckte jag var gnällig/kräsen och att det var normalt för alla Jawor att bara kunna låsa frambromsen på blött gräs.

Sedan kom årets skönaste kommentar som jag kände mig tvingad att dela med mig av här. Skrivet på sådär engelska men ni fattar säkert.:hihi

"If you once choose JAWA, you must take one thing: it's not bug, it's feature."

Funderar skarpt på att skaffa mig en t-shirt med det trycket.:fakta:D
 
Nu får det gamla diagonalliknande däcket vila i frid.
D2358E29-DE68-46D8-9445-51E87D88B059_zpsdn2vqy9c.jpg




Lyxade till det rejält idag med ett mönster som borde funka något bättre på löst underlag. Hela 300:- gick det loss på.:D Maxfart 140km/h men det tror jag knappt att jag får upp den i ens i fritt fall.:fakta
F314F4C5-47A5-44A5-A586-3FEA66D3FFC6_zpszozgyaya.jpg
 
En öststatare ska väl ha Barum-däck?
Om jag minns rätt var de gjorda av någon sorts förstadium till bakelit...
 
Barum var det som satt på. Det kan dom få köra på i Tjeckien om dom vill men jag låter gärna bli. :3freak
Jag lyxar till det med ett högkvalitets Mita :hihi
 
Lite rally på dom lokala grusvägarna med Jawa:n. Hade ett gäng vildsvin på vägen, 2 vuxna och en jävla massa små bruna men då var ju givetvis inte kameran igång.:(

 
Här var en Jawa med rejäl oljeblandning. Tror han gör en börnis men röken kommer från avgasrören. :rofl

 
En öststatare ska väl ha Barum-däck?
Om jag minns rätt var de gjorda av någon sorts förstadium till bakelit...

Hade Barum på min fösta bil.
En 240 med förgasare.
225/60-15"
Värsta Mickey Thompson stukat.

Man kunde börna på torr asfalt,.
Med 110 hk.

Bakelit är bara förnamnet.
 
Lite rally på dom lokala grusvägarna med Jawa:n. Hade ett gäng vildsvin på vägen, 2 vuxna och en jävla massa små bruna men då var ju givetvis inte kameran igång.:(


Men ooooohhhh du kör ju på GRUS!! Utan att ha en OFFROADMOTORCYKEL!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top