JA, vad säger man?!

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Som alla säkert läst så dyker det upp en och annan tråd om hur polisen ibland prioriterar sina resurser fel. Håller mig ganska nutral i såna diskutioner, för det mesta, för jag tycker man borde själv vara där och uppleva situationen själv innan man kan döma polisen/folk för deras agerande då...
MEN när såna artiklar dyker upp så undrar man: Är vissa poliser och åklagare ute för att sätta dit folk pga att de har förlite att göra eller vill de bara jävlas? Vad tänker de egentligen? Göra livet surt för folk när de ABSOLUT inte gjort något fel :va

Finns säkert folk som tycker polisen bara "gör sitt jobb", men... gör de verkligen det i det här fallet?

http://aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,689291,00.html

Dioxin skrev:
Som alla säkert läst så dyker det upp en och annan tråd om hur polisen ibland prioriterar sina resurser fel. Håller mig ganska nutral i såna diskutioner, för det mesta, för jag tycker man borde själv vara där och uppleva situationen själv innan man kan döma polisen/folk för deras agerande då...
MEN när såna artiklar dyker upp så undrar man: Är vissa poliser och åklagare ute för att sätta dit folk pga att de har förlite att göra eller vill de bara jävlas? Vad tänker de egentligen? Göra livet surt för folk när de ABSOLUT inte gjort något fel :va

Finns säkert folk som tycker polisen bara "gör sitt jobb", men... gör de verkligen det i det här fallet?

I morse hamnade två SL-bussar på tvären i en korsning utanför jobbet och blockerade all trafik när jag kom promenerandes. De åkte för sent grönt trots att chaufförerna garanterat visste att de skulle hamna mitt i korsningen.

En kompis har också gjort samma sak ibland.

Att dra lappen kanske är lite väl hårt, men böter kanske. En felparkering kostar ju pengar, och det är i mitt tycke oftast mindre allvarligt.

Dioxin skrev:

Innan de byggde Södra länken-tunnlarna så körde jag igenom ett par besvärliga korsningar. Där var det ett djävla helvete när folk inte kunde lyfta blicken och se om det rullade på andra sidan korsningen innan de körde ut.... Grönt ljus i all ära men hur kul är det för övriga trafikanter(i ett rullande körfält) att bli stående bara för att det står stillastående bilar mitt i korsningen. Många gånger missade jag hela mitt gröna intervall bara för att bilar(alltså i korsande körfält) blivit stående mitt i korsningen..... Det handlar om hänsyn och framförhållning och därför tycker jag att polisen gjorde rätt som gav honom böter men det var alldeless för hårt att dra kortet av honom.

Det är sant det ni skriver om att det är inte rätt att bli blockerad i korsningen av andra (korsande billister), men felet ligger inte hos andra bilister enligt mig. Felet ligger i själva trafikljus-systemet som inte kan upptäcka att bilar ligger i korsningen fortfarande, utan slår om till grönt, och DÅ blir det stopp i alla körfält!
Det är inte alltid lätt för alla att upptäcka att det kommer att bli tvärrstopp mitti korsningen. I vissa fall självklart gör vissa fel som bara kör rakt ut i korsningen när de ser att framförvarande bilar har redan stannat och att köra ut kommer med all sannolikhet blockera korsande trafik.

Men som sagt, hade systemet byggt på ett annat sätt så kunde man lätt undvika sådana situationer: När det är fri i korsningen så slår trafikljusen till grönt, simpelt!
Tycker det är väldigt orättvist att dra ens kort och ge böter till folk när man (borde) vet(a) att felet är inte hos trafikanter, men hos ett bristfälligt trafiksystem!

Dioxin skrev:
Det är sant det ni skriver om att det är inte rätt att bli blockerad i korsningen av andra (korsande billister), men felet ligger inte hos andra bilister enligt mig. Felet ligger i själva trafikljus-systemet som inte kan upptäcka att bilar ligger i korsningen fortfarande, utan slår om till grönt, och DÅ blir det stopp i alla körfält!
Det är inte alltid lätt för alla att upptäcka att det kommer att bli tvärrstopp mitti korsningen. I vissa fall självklart gör vissa fel som bara kör rakt ut i korsningen när de ser att framförvarande bilar har redan stannat och att köra ut kommer med all sannolikhet blockera korsande trafik.

Men som sagt, hade systemet byggt på ett annat sätt så kunde man lätt undvika sådana situationer: När det är fri i korsningen så slår trafikljusen till grönt, simpelt!
Tycker det är väldigt orättvist att dra ens kort och ge böter till folk när man (borde) vet(a) att felet är inte hos trafikanter, men hos ett bristfälligt trafiksystem!

Det skulle leda till väldigt sega trafikljus i rusningstrafik. Det kan ta minuter innan en korsning töms. Systemen kan man skylla på, men de kan aldrig bota felaktiga attityder hos folk. Man skulle kunna sätta upp bommar som smäller ned i taket på bilarna vid rött ljus. Då skulle folks inbyggda egoism innebära disciplin vid rödljusen.

Dioxin skrev:

Men för h-e. Någonting måste man ju ändå kunna kräva att fordonsförarna själva ska kunna fixa. Man kan inte ordna trafikregler, skyltar och ljus som löser alla problem åt trafikanterna. Felet är INTE att trafikljusen är för ointelligenta utan att bilförarna är det.

Last edited:
sweborn skrev:
Det skulle leda till väldigt sega trafikljus i rusningstrafik. Det kan ta minuter innan en korsning töms. Systemen kan man skylla på, men de kan aldrig bota felaktiga attityder hos folk. Man skulle kunna sätta upp bommar som smäller ned i taket på bilarna vid rött ljus. Då skulle folks inbyggda egoism innebära disciplin vid rödljusen.

Som sagt, jag förstår att folk ska va uppmärksamma och ansvarsfulla i trafiken, inget snack om saken!
Men just i sådana fall kan polisen alltid bötfälla den som hamnar sist i korsningen! Det kan vara en annan billist längre fram som orsakat att hela trafiken stannar still! Är det rätt sen att ge böter och dra kortet för den som hamnar i kläm pga en annan??!?!
Jag syftar på just detta fall, inte att det finns folk som rusar ut i sista sekund när det slår om till gult bara för att de har bråttom!

Och varför skulle ett sånt system ta flera minuter? När sista bilen är ute ur korsningen så slår ljust om... Krångligt? :va

Det vore väl bättre om polisen kunde se igenom fingrarna med den här typen av idiotiska kryphål i lagen och försöka göra makthavarna upplysta om att det är lite tokigheter dom har skrivit ner i lagtexten. Det är rent otrevligt att privatpersoner ska sitta i kläm och "prova ut" hur lagen kan tolkas när det är självklart att den är skum och borde ändras.

[PlastRaket] skrev:
Det vore väl bättre om polisen kunde se igenom fingrarna med den här typen av idiotiska kryphål i lagen och försöka göra makthavarna upplysta om att det är lite tokigheter dom har skrivit ner i lagtexten. Det är rent otrevligt att privatpersoner ska sitta i kläm och "prova ut" hur lagen kan tolkas när det är självklart att den är skum och borde ändras.

precis :tummenupp

[PlastRaket] skrev:

Detta problem är ju inte direkt utbrett (första gången det hamnar i rättsmaskinen?), så man får förmoda att polisen faktiskt ser genom fingrarna med detta. "Det var ju grönt" är en rätt vanlig ursäkt, så detta fall beror nog på ett missförstånd.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8