Ja, jag vet att jag har varit dum i huvudet.

Jag hade Svedea på förra hojen, och hade kryssat i att bara jag och sambo/make/maka fick köra den. När jag skulle sälja den så ringde jag och frågade hur man gör med provkörning inför köp, och det var inga konstigheter, det var bara att föranmäla det till Svedea, så länge det var provkörning och dom visste om det så var det ok :tummenupp

Jag säger som alla andra, det man har sönder lagar eller ersätter man, eller som här, köper rakt av.
 
Tack för era svar.
Grejen e ju dock den att killen hamnade på sjukhus :( vill inte börja jaga på om hojen, men samtidigt ser jag hur min säsong bara försvinner...
Känner mig kluven, ringer försäkringsbolaget i morgon och rådfrågar.
:huvet:huvet
 
det är fullt förståeligt att du känner så men det är ändå så att det är han som klantat sig och det ska inte du stå för.

han får lära sig den hårda vägen att är huvudet dumt får kroppen och plånboken lida:huvet

hoppas det löser sig för dig
 
Sikken jävvla provkörning!

Vingla sig själv in i Landstingets famn på en hoj man (påstår sig...?) vara spekulant på. Vilket ärkenöt.

Jag förstår till viss del hur du känner, och man mår dåligt av att någon skadat sig.
Men ändå. Du måste ta fram det inre Grynet i dig:

grynet.jpg

Du skall inte behöva lida skada här.
Hans fel, hans problem.
Löjjlar han sig så ta reda på var han har mest ont - och sätt dig på det benet när du hälsar på honom på sjukhuset med regpappren.
 
Som någon som parkerat sig själv på sjukhus på egen hoj kan jag säga att om jag skrotat sönder någon annans hoj och parkerat min rumpa på sjukhus hade jag gjort mitt bästa för att göra rätt för mig. Jag tycker inte du ska skämmas för att lyfta frågan oavsett om klanten ligger på sjukan. Du behöver ju för den sakens skull inte jaga på, man tenderar att vara i allmänhet ganska odriftig när man är inlagd.
Den snabbaste vägen att lösa det, om personen i fråga inte är alldeles för trasig är antagligen att höra av sig och förklara vad man förväntar sig, och sedan få lappen underskriven och pengar överförda. Det näst snabbaste är att ta det med försäkringsbolaget.

Och, vad gäller höjd premie för att man kraschat så har jag inte märkt av det alls, och jag har kostat mitt bolag hiskeliga summor, trots det så kan jag helförsäkra en flång ny literklubba för mindre än vad min gamla bil kostar.
 
Tack för era svar.
Grejen e ju dock den att killen hamnade på sjukhus :( vill inte börja jaga på om hojen, men samtidigt ser jag hur min säsong bara försvinner...
Känner mig kluven, ringer försäkringsbolaget i morgon och rådfrågar.
:huvet:huvet
Jag förstår problematiken och all heder till dej som människa att du inte börjar med att processa skiten ur den som provkörde, det var såklart inget denne önskade varken sej själv eller dej.

Men det var ju inte som att du höll en pistol mot huvet och tvingade köra.
Såvida inte olyckan berodde på materialfel, försummelse från din sida eller att någon annan var vållande så ligger skulden hos den som körde och lånar man något så vill det tusan till att man förvaltar förtroendet man fått och känner sina gränser.
 
Tack för era svar.
Grejen e ju dock den att killen hamnade på sjukhus :( vill inte börja jaga på om hojen, men samtidigt ser jag hur min säsong bara försvinner...
Känner mig kluven, ringer försäkringsbolaget i morgon och rådfrågar.
:huvet:huvet

nytt körkort & ny på hoj ?
 
Och, vad gäller höjd premie för att man kraschat så har jag inte märkt av det alls, och jag har kostat mitt bolag hiskeliga summor, trots det så kan jag helförsäkra en flång ny literklubba för mindre än vad min gamla bil kostar.


men du är säkert som jag... snart 80 & bor i skogen, bakom skogen
 
Kollade nu på Insplanet hur olyckor påverkar försäkringspremien. Billigaste helförsäkringen på min bil kostar 4900:- om jag inte har några olyckor senaste tre åren och 5800:- om jag har olyckor senaste två åren så visst kostar det mer än självrisken att ta det på försäkringen.

Har man både bil och mc blir det ändå mer man förlorar på dyrare premie..
 
Last edited:
Kollade nu på Insplanet hur olyckor påverkar försäkringspremien. Billigaste helförsäkringen på min bil kostar 4900:- om jag inte har några olyckor senaste tre åren och 5800:- om jag har olyckor senaste två åren så visst kostar det mer än självrisken att ta det på försäkringen.

På bil får jag påverkan på premien efter fadäser, inte på hoj däremot. Efter första kraschen med min Z1000SX så sänkte de premien nästkommande period. :hihi
 
men du är säkert som jag... snart 80 & bor i skogen, bakom skogen

Jo, jag har 1 mil till närmaste tätort, och jag bor bakom en liten skog ute på en slätt. :hihi
Är iofs inte såå gammal än, bara 38. :crash
Men, bilen är ändå dyrare än hojen. Iofs är det en halvsuv med 3.6 liters motor, så det är väl därför den är så dyr.
 
Grymt att du startar tråden Babe2, jag skall sälja en hoj nu i vår och det finns mycket bra tips här. Ska nog fixa ett provkörningskontrakt och undrar om jag inte ska följa med på hoj efter också.... När man provkör på firma fick man (jag iaf, men jag var iofs Stockholmare i Göteborg) skriva på ett kontrakt så det är kanske inte så dumt att göra.
 
Tack för era svar.
Grejen e ju dock den att killen hamnade på sjukhus :( vill inte börja jaga på om hojen, men samtidigt ser jag hur min säsong bara försvinner...
Känner mig kluven, ringer försäkringsbolaget i morgon och rådfrågar.
:huvet:huvet


Först vill jag säga att du inte alls varit eller är dum i huvudet.

När det gäller ansvar ska köparen i första hand stå för självrisken om du har en försäkring som täcker skadorna, är självrisken onormalt hög pga. av dina avtal med föräkringsbolaget kan den komma att jämkas till en normal nivå om ni ej talat om kostnaden innan provkörning.

Muntliga avtal gäller även om dessa är svårare att bevisa, leder det till Tingsrätten väger det klart till din fördel, du har även rättsskydd med rätt till ombud som kan ta tillvara dina intressen.

Finns ingen helförsäkring ska den som provkör stå för fordonets hela värde om föraren nu varit vårdslös i någon form, det räcker med en alltför snäv sväng ner i diket för att personen ska ses som ansvarig. Var det däremot något fel på motorcykeln som föraren ej kunde förutse blir utfallet ansvarsfrihet och det kan då bli omvänd ansvarsbörda med allt vad det innebär.


En tanke som slår mig är att man ska välja sina strider för det kostar mycket energi och tid att processa. En kostnad för självrisk innebär att du får motorcykeln lagad och såld under säsongen, det kanske väger mer än att få rätt av princip ett år senare... :glömdet
 
Ju längre från olyckstillfället, desto mindre benägna är folk att ta ansvar för sina fadäser. Får det gå tillräckligt lång tid kommer provköraren förmodligen fram till att det egentligen var ditt fel, Babe2. Kommer det sen in lag(för)vrängare i bilden kan det mycket väl sluta så.

På honom medan tid är. Kommer förmodligen hjälpa honom gå vidare som en helare och bättre människa också.
 
En kostnad för självrisk innebär att du får motorcykeln lagad och såld under säsongen, det kanske väger mer än att få rätt av princip ett år senare... :glömdet

Var inte för säker på det. Just nu är vi inne i det lilla vansinnesfönster där en säljare faktiskt kan få det han eller hon begär för sin hoj.
En repad hoj, om den ens blir klar till semestern säljs till ett helt annat pris när halva säsongen redan gått.
En hoj som är klar att sälja först efter semestern går för höstpris och det som inte säljs i år är plötsligt ett år äldre nästa vår.

Finns inga enkla svar här.
 
Kan jag verkligen kräva det?
Det va en olycka, hojen e gasglad, vilket jag visserligen förvarnat om men det känns inte helt schysst. Men att köpa mig en ny har jag inte råd med...
/Babe den dumme

Det är skillnad på vad lagen kräver och vad samvetet förpliktigar.

- Leif 'Sillen' Silbersky
 
Ju längre från olyckstillfället, desto mindre benägna är folk att ta ansvar för sina fadäser. Får det gå tillräckligt lång tid kommer provköraren förmodligen fram till att det egentligen var ditt fel, Babe2. Kommer det sen in lag(för)vrängare i bilden kan det mycket väl sluta så.

På honom medan tid är. Kommer förmodligen hjälpa honom gå vidare som en helare och bättre människa också.

Exakt! Det är nu som gäller. Inte vänta.
 
Otur men jag håller med.
Ligg på även om du håller en vänlig ton.
Förmodligen är snubben morfincool och ser inga problem alls just nu.
 
Funderar själv. Hur funkar det med ett provkörnings kontrakt? Fyller man då i att den eventuella köparen, har ansvaret att undersöka fordonet innan provkörning, att den är ok att färdas på." Bromsar etc" samt att gäller det u rätten? Utifall Köparen sätter sig på tvären efter olycka?
Vissa kör ju självklart ganska hårt vid provkörning. Risky när man inte känner hojen
 
Fattar att du tycker synd om killen, men vad är han för en människa om han tror han kan test köra den, kvadda den som inget har hänt.

Kanske bäst för er båda om försäkringsbolaget fixar den eller ordnar en ny hoj och han tar den till det pris som annonsen var på från början.
Sen kan ju du få pengarna nu undertiden ni väntar på att den ska bli fixad, han måste ju ha dem om han hade tänkt att köpa den. Dessutom låter det som han ändå inte kan köra på ett tag så för honom gör det väl inget om han får vänta någon månad.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top