J...vla Husa

Geronimo79 skrev:
2502540 :gråta Har nu lyckas få igång han, både med elstart och kick. Där är dock ingen tumgång över huvudtaget så jag måste gasa som fan för att hålla liv i den. Detta borde ju ha att göra med lågfartsmunstycket som jag bytat:va Man kan ju oxå justera lite med blandskruven under förgasaren men då måste jag skruva av allt igen:( Kan nålen justeras så det blir bättre, har som sagt satt den i 4:e översta jacket? Har sett att det verkar finnas 2 munstycken till i förgasaren som sitter typ vid luftintaget, det är väl inte de munstyckena jag ska byta väl utan de som sitter under förgasaren vid blandskruven ungefär:va Sen har jag ett problem när det gäller gasen?, om man släpper den snabbt så blir där ett motstånd att komma för bi i början, trotteln tar emot när man vrider på gasen liksom. Tittade på detta igår och efter lite olja i så funkade den men nu när oljan är borta så kommer det lilla motståndet igen....:va Det kan ju oxå ha att göra med tumgången väl?


Är så trött på skiten nu så jag får väl lik fan snart ge upp o lämna den till nån verkstad för jag fattar inte att det ska va så jävla svårt att få den o funka utan strypningarna??? Man köper nytt för att slippa bekymmer men det blir bara raka motsatsen!
Men skruva upp tomgången då! Har du allt grundinställt får du hålla liv i den med gasen tills den blir varm så kan du justera tomgången sen.Både lågfart och huvudmunstycke kommer du åt genom bottenpluggen på förgasaren.
 
Geronimo79 skrev:
2502870 Ok, du har alltså 45 i lågfarts och 165 i huvud! Ska prova detta, har ett 168 huvudmunstycke hemma men det kanske inte funkar? Sen har du nålen i 2:a jacket, han sa 4:e till mig. Hur långt har du skruvat blandskruven, jag blev tillsagd 2 varv?

Klart oxå jag kan ringa Husaberg men jag var ju så k...t på att köra denna helgen i det fina vädret..
Du kan säkert köra med 160 och nålen på 4e, jag har för mig att de ändrade till 4e när de bestyckade om min, det är vad som står i manualen för c-modellen. Det viktiga i det här fallet var att lågfartsmunstycket var för litet vilket gjorde att den var skitsvår att starta och helt omöjligt kunde gå på tomgång, hur mycket man än mixtrade med tomgången eller blandskruvar.

Blandskruven brukar vara runt 1,5-2 varv, men är lite olika, min är justerad 1,5 varv just nu.

Hoppas du får Bettan att funka, det är ju det roligaste man kan ha på två hjul! :tummenupp
 
Yasha skrev:
2503188 Du kan säkert köra med 160 och nålen på 4e, jag har för mig att de ändrade till 4e när de bestyckade om min, det är vad som står i manualen för c-modellen. Det viktiga i det här fallet var att lågfartsmunstycket var för litet vilket gjorde att den var skitsvår att starta och helt omöjligt kunde gå på tomgång, hur mycket man än mixtrade med tomgången eller blandskruvar.

Blandskruven brukar vara runt 1,5-2 varv, men är lite olika, min är justerad 1,5 varv just nu.

Hoppas du får Bettan att funka, det är ju det roligaste man kan ha på två hjul! :tummenupp

Tror jag fått ordning på den nu, jag hade faktiskt fått 45 lågmunstycke i den. Jag hade av tändstiftet o gjorde rent för det var ganska vått o skitigt. Det som spökat har varit huvudmunstycket, hade ett 160 men mc-handlaren/mekanikern här hemma hade fel som sa att det inte skulle spela någon roll om jag hade en Keihin eller Mikuni förgasare för det skulle funka ändå. Hade nu bara ett 168 hemma (ska ju vara 160) men de på Husaberg sa att det troligtvis kommer att funka lika bra så jag satte i det. Skönt att ha fått ordning på den, nu ska det bara sluta spöregna snart så man kan ta första turen:tungan
 
Geronimo79 skrev:
2505830 Tror jag fått ordning på den nu, jag hade faktiskt fått 45 lågmunstycke i den. Jag hade av tändstiftet o gjorde rent för det var ganska vått o skitigt. Det som spökat har varit huvudmunstycket, hade ett 160 men mc-handlaren/mekanikern här hemma hade fel som sa att det inte skulle spela någon roll om jag hade en Keihin eller Mikuni förgasare för det skulle funka ändå. Hade nu bara ett 168 hemma (ska ju vara 160) men de på Husaberg sa att det troligtvis kommer att funka lika bra så jag satte i det. Skönt att ha fått ordning på den, nu ska det bara sluta spöregna snart så man kan ta första turen:tungan

Ska det va 160 så går det att köra på 168 men skulle helt klart försöka skaffa ett 160! hojjen kommer gå bättre om den har rätt bestyckning!
 
Geronimo79 skrev:
2502870 Ok, du har alltså 45 i lågfarts och 165 i huvud! Ska prova detta, har ett 168 huvudmunstycke hemma men det kanske inte funkar? Sen har du nålen i 2:a jacket, han sa 4:e till mig. Hur långt har du skruvat blandskruven, jag blev tillsagd 2 varv?

Klart oxå jag kan ringa Husaberg men jag var ju så k...t på att köra denna helgen i det fina vädret..

Hej!
Du har tagit bort alla strypningar? Förgasare, ljuddämparen och under luftfiltret? Med orginalrör kör med 165 i huvudmunstycke, 45 i lågfart, blandskruv ut 1,5 varv, OBEKR 4th, och skruva in tomgångsskruven många varv, gör inget om den går lite hårt när du startar den... bara att skruva ut sedan... för nya verkar det oftast som den är flera varv fel. Kör du med Acra kan du dra i ett 170 i huvud och resten lika. :tummenupp
 
AudiRSR skrev:
2512232 Hej!
Du har tagit bort alla strypningar? Förgasare, ljuddämparen och under luftfiltret? Med orginalrör kör med 165 i huvudmunstycke, 45 i lågfart, blandskruv ut 1,5 varv, OBEKR 4th, och skruva in tomgångsskruven många varv, gör inget om den går lite hårt när du startar den... bara att skruva ut sedan... för nya verkar det oftast som den är flera varv fel. Kör du med Acra kan du dra i ett 170 i huvud och resten lika. :tummenupp


Ok, tackar för alla råd, har lyckas få ordning på den nu tror jag! Kör på 45 i lågfart men har 160 i huvudmunstycke, det stod i husas manual samt att de sa det på husaberg i örebro o keva utanför hässleholm. Har bara kört ca 1,5 tim än så får vänta nån timmar till innan man kan köra för fullt, får se hur den går då och om jag ev ändrar huvudmunstycke till 165. Har testat med 168 men den fick för mkt soppa då tyckte jag.

Vet någon om det blir någon markant skillnad om man kör på ett helsystem i stället för orginal (förutom ljudet då såklart)? Märkte ganska stor skillnad på Honda crf:en jag hade i alla fall..
 
Geronimo79 skrev:
2514152 Ok, tackar för alla råd, har lyckas få ordning på den nu tror jag! Kör på 45 i lågfart men har 160 i huvudmunstycke, det stod i husas manual samt att de sa det på husaberg i örebro o keva utanför hässleholm. Har bara kört ca 1,5 tim än så får vänta nån timmar till innan man kan köra för fullt, får se hur den går då och om jag ev ändrar huvudmunstycke till 165. Har testat med 168 men den fick för mkt soppa då tyckte jag.

Vet någon om det blir någon markant skillnad om man kör på ett helsystem i stället för orginal (förutom ljudet då såklart)? Märkte ganska stor skillnad på Honda crf:en jag hade i alla fall..

Ja du märker stor skillnad om du sätter på ett helsystem. Men stor skillnad också i att bara byta ljuddämparen. :tummenupp
 
Kvarstår några problem är du välkommen att ta en sväng förbi nere i Sätofta (utanför Höör) så kan jag ta en kik! Annars vore det kul o bara köra en motardrunda kring ringsjön nån dag om du har lust :) Vi är några stycken ibland faktiskt!
 
Hejsan!
Lägger mig i lite i diskutionen :p

Har en FE 650 SM med Akro system på, tänkte bara höra om det går å göra något mer för å piffa upp effekten i den, utan å betala åtskilliga tusenlappar, och sen att den ska hålla efter det.

Mvh Fredrik
 
Nexor skrev:
2514761 Kvarstår några problem är du välkommen att ta en sväng förbi nere i Sätofta (utanför Höör) så kan jag ta en kik! Annars vore det kul o bara köra en motardrunda kring ringsjön nån dag om du har lust :) Vi är några stycken ibland faktiskt!


Jaså, jag brukar faktiskt köra där. Har faktiskt inte sett nån annan motard här runt höör o hörby, polarna jag kört med innan har/eller har sålt sina sporthojar så ska ni ut nån gång så skicka ett pm så kanske jag kan hänga på:tummenupp
 
fLedLik skrev:
2515512 Hejsan!
Lägger mig i lite i diskutionen :p

Har en FE 650 SM med Akro system på, tänkte bara höra om det går å göra något mer för å piffa upp effekten i den, utan å betala åtskilliga tusenlappar, och sen att den ska hålla efter det.

Mvh Fredrik

Inte så billiga saker att göra.. såg att du hadde en 04 du har du 644cc och det är ju bra :D Ta upp förgasaren eller porta toppen är nästa steg du skulle behöva satsa på.. iof inget som är svindyrt men det kostar som sagt några tusingar, +jobb om du skall av med toppen. Fast störst skillnad märker du nog om du skulle porta toppen och sätta i större ventiler.. då blir det klös :)
Du kan ju byta cdi box också.. eller slänga dit ett KN filter eller liknande. :tummenupp
 
AudiRSR skrev:
2516598 Inte så billiga saker att göra.. såg att du hadde en 04 du har du 644cc och det är ju bra :D Ta upp förgasaren eller porta toppen är nästa steg du skulle behöva satsa på.. iof inget som är svindyrt men det kostar som sagt några tusingar, +jobb om du skall av med toppen. Fast störst skillnad märker du nog om du skulle porta toppen och sätta i större ventiler.. då blir det klös :)
Du kan ju byta cdi box också.. eller slänga dit ett KN filter eller liknande. :tummenupp

Mhm, okey. Men innebär det tätare service-intervaller då? Hur mycket effekt kan man plocka upp den då till?
Ska börja riva isär för ventil justerin oxå, tänkte bara höra om man bara behöver ta bort tanken? Lr ska kylaren oxå bort?

Mvh Fredda
 
fLedLik skrev:
2516830 Mhm, okey. Men innebär det tätare service-intervaller då? Hur mycket effekt kan man plocka upp den då till?
Ska börja riva isär för ventil justerin oxå, tänkte bara höra om man bara behöver ta bort tanken? Lr ska kylaren oxå bort?

Mvh Fredda
de går me kylarn på... lite pilligt o få bort täcklocken men de går. lycka till
 
fLedLik skrev:
2516830 Mhm, okey. Men innebär det tätare service-intervaller då? Hur mycket effekt kan man plocka upp den då till?
Ska börja riva isär för ventil justerin oxå, tänkte bara höra om man bara behöver ta bort tanken? Lr ska kylaren oxå bort?

Mvh Fredda
Jag tror att han du frågade har en 72 bromsade på slangen. Så det rör på sig haha.
 
Stoffy skrev:
2516931 Jag tror att han du frågade har en 72 bromsade på slangen. Så det rör på sig haha.

Haha, låter ju groteskt. Men vad troru min ger nu? Med akri på å strypningen borttagen.
 
fLedLik skrev:
2516906 Aha, oki. Hur äre, ska man ställa in motorn i ett visst läge oxå?

Japp, enklast är att ta av stator kåpan på med en 17 led nyckel, ur med tändstiftet och i med tex en skruvmejsel, dra runt svänghjulet med nyckeln.. lite fram och tillbaka precis på slutet för att hitta att mejseln stannat i högsta läget.. sedan är det bara att kolla justeringarna. :tummenupp

Stoffy skrev:
2516931 Jag tror att han du frågade har en 72 bromsade på slangen. Så det rör på sig haha.

:confused: :D

fLedLik skrev:
2516951 Haha, låter ju groteskt. Men vad troru min ger nu? Med akri på å strypningen borttagen.

Ca 57hk med rätt bestyckning. :tummenupp

Folket skrev:
2516961 Han har ju jackad kolv osså.

:tungan
 
Last edited:
Du har ju en Honda på bilden...varför har du bytt ? Hondan är det bästa du kan ha(=inget mek) ?
 
Clyde skrev:
2517841 Du har ju en Honda på bilden...varför har du bytt ? Hondan är det bästa du kan ha(=inget mek) ?
Han vill väl prova en hoj med ungefär samma serviceintervaller som Hondan fast med motor i:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top