J...vla Husa

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Köpte som sagt en husa 650 som var en "lottvinst", var aldrig ens startad då jag fick den. Det går INTE att starta den så jag fattar varför den inte var startad innan jag fick den:mad: Helt ny maskin som inte tänder till ett enda dugg!! Visst, vet att det är en maskin som hehöver servas osv. men det ska väl för fan gå att starta den, speciellt då den är ny!!!!!!!!!!!!!! Har gjort exakt som killen på keva förklarade för mig att jag skulle göra för att byta munstycken i förgasaren men den är totalt stendöd, händer inte ett piss förutom att batteriet snart dör igen. Fan va frustrerande det är att ha en ny hoj som man bara vill ut o köra med istället för att ligga o skruva på!

Nä, nästa hoj ska vara en som gått typ 8000mil för då vet man att den funkar i alla fall.

Om man ändå hade haft kvar sin gamla Crescent Compact så man hade kunnat kört lite.............:rolleyes:
 
det kommer kännas bättre sen när du har fått snurr på den.
dum fråga men har du kickat eller kör du bara med elstarten?
/mvh erik
 
tyson skrev:
2500109 det kommer kännas bättre sen när du har fått snurr på den.
dum fråga men har du kickat eller kör du bara med elstarten?
/mvh erik

Både och, är dock ingen mästare på kicken.
 
Om en splitterny hoj inte startar är det extremt sällan det beror på hojen, inget illa menat.
Du kan ju för övrigt fråga han som vann den om han vet något...
 
En dum fråga kanske men efter du bytt munstycke har du gett den gas vid nått tillfälle? När du byter munstycke så tömmer du ju förgasaren på bensin och om du inte "torr gasar" innan du startar så finns det ingen bensin till den.. Man ska ju annars starta den utan att gasa men är förgasaren tom så blir det ju svårt...
 
Vad hjälper 1 års garanti, han är ju 27 år gammal. För inte tror jag det är hojen som är felet.. ;)
 
Geronimo79 skrev:
2500119 Både och, är dock ingen mästare på kicken.
Jag skrev några tips till dig i din andra tråd.
Du har inte svarat något! Har du gjort allt rätt med besyckningen kan du inte miusslyckas om du förljar tipsen.

Har du lutat hojen så du har soppa i förgasaren?
Har du skruvat ur stiftet och kollat om du ha gnista?

Intressant att veta vad du har gjort innan du börjar klaga på hojen.
 
RookieSM skrev:
2501090 Vad hjälper 1 års garanti, han är ju 27 år gammal. För inte tror jag det är hojen som är felet.. ;)


Ålder hit och dit men kan bara säga att jag höll på som en galning med att starta min -02'a när jag hämtat den...........visade sig efter mååååååååånga kickar och råd från "proffs" att min stator hade pajat...........fick man för det....

Lite meck var det(är det) att få igång även med ny stator men visst när man har "fattat" det så startar hon direkt. Elstarten funkar sådär trots att jag har dubbla batterier. Jag brukar kicka 5-10 ggr med decompen inne (choke om det är under 10gr) och sedan slå på tändningen och trycka på starten. Startar hon inte direkt så gör om utan eller med choke beroende hur man gjorde först. Funkar i 95 fall av 100.

/J

Husa 650 är en killer...........
 
Stoffy skrev:
2501100 Jag skrev några tips till dig i din andra tråd.
Du har inte svarat något! Har du gjort allt rätt med besyckningen kan du inte miusslyckas om du förljar tipsen.

Har du lutat hojen så du har soppa i förgasaren?
Har du skruvat ur stiftet och kollat om du ha gnista?

Intressant att veta vad du har gjort innan du börjar klaga på hojen.

Har lutat hojen samt "torrgasat" för att den ska få soppa, choke ut (även provat in), provat med och utan gas osv.. Provat skruva in blandskruven. Kan det vara så att om jag fått fel bestyckning att den inte startar alls? Ser nämligen konstigt ut om jag jämför vad som står i manualen och vad jag har fått. Fick besked av keva att det skulle va huvudmunstycke 160 och att nålen skulle va i 4:e hacket uppifrån men det står 2:a i boken:va Kan det vara så att nålen är problemet? Fick ju ny nål, liten fjäder, liten " bricka" som kanterna på ena sidan liksom är fasade samt en skruv. Jag har först satt ner nålen, sedan "brickan" med den fasade kanten uppåt som sen fjädern ligger i som sen går in i Skruven på andra sidan. Är det rätt eller fel? Fjäderna passar nämligen perfekt i skruven och brickan med den fasade kanten.
 
har du gnista?
luktar de soppa?
isf, kan nån åka dit o starta upp den som kan husa då :)

tro inte du ska röra gasen alls.
har surat ner de enstånkor jag haft iaf.
 
Jag har juh aldrig kört Husa, men jag har hört från flera håll att det ska gå bra att ringa till deras tekniker uppe i Örebro! Kanske det hade varit något? Dom borde vara ganska säkra på sin sak!
 
ozeo skrev:
2501973tro inte du ska röra gasen alls.
har surat ner de enstånkor jag haft iaf.

Nä du ska aldrig gasa när du startar en stånka ivanliga fall, men har du tömt fuggen måste du få ner lite soppa i den först.
 
Cervantes skrev:
2502315 Nä du ska aldrig gasa när du startar en stånka ivanliga fall, men har du tömt fuggen måste du få ner lite soppa i den först.


Japp jag vet vad du menar. Har nu haft av tändstift och gjort torrt/rent där + att jag kollat så där kommer soppa och det gör det. Fick den att tända till lite nu så jag har batteriet på laddning, vill inte stå o riskera att kicka den sur igen. Får se om en stund om det går att få liv i han:tummenupp
 
min erfarenhet att starta 4-knackare är att innan första kicken skvätt in lite bensin i kammaren, jag brukar dra 3 ggr på gasen utan choke sedan bara att kicka, alla mina crosscyklar har startat hur fint som helst så här, inte gasa när man kickar, viktigt är att kicka hela vägen inte som på tvitaktare alltså, detta gäller alltså kall cykel, fast inte på vintern:confused:
 
Geronimo79 skrev:
2502368 Japp jag vet vad du menar. Har nu haft av tändstift och gjort torrt/rent där + att jag kollat så där kommer soppa och det gör det. Fick den att tända till lite nu så jag har batteriet på laddning, vill inte stå o riskera att kicka den sur igen. Får se om en stund om det går att få liv i han:tummenupp

Har du en stånka är det bara lära dig kicka! :tummenupp finns väl nått tips om hur husan vill bli klappad för att hoppa igång?
 
:gråta Har nu lyckas få igång han, både med elstart och kick. Där är dock ingen tumgång över huvudtaget så jag måste gasa som fan för att hålla liv i den. Detta borde ju ha att göra med lågfartsmunstycket som jag bytat:va Man kan ju oxå justera lite med blandskruven under förgasaren men då måste jag skruva av allt igen:( Kan nålen justeras så det blir bättre, har som sagt satt den i 4:e översta jacket? Har sett att det verkar finnas 2 munstycken till i förgasaren som sitter typ vid luftintaget, det är väl inte de munstyckena jag ska byta väl utan de som sitter under förgasaren vid blandskruven ungefär:va Sen har jag ett problem när det gäller gasen?, om man släpper den snabbt så blir där ett motstånd att komma för bi i början, trotteln tar emot när man vrider på gasen liksom. Tittade på detta igår och efter lite olja i så funkade den men nu när oljan är borta så kommer det lilla motståndet igen....:va Det kan ju oxå ha att göra med tumgången väl?


Är så trött på skiten nu så jag får väl lik fan snart ge upp o lämna den till nån verkstad för jag fattar inte att det ska va så jävla svårt att få den o funka utan strypningarna??? Man köper nytt för att slippa bekymmer men det blir bara raka motsatsen!
 
Jag säger det en gång till, eftersom jag hade EXAKT samma problem med min. Det ska vara 45 i lågfartsmunstycke! Har du kollat vilken storlek du har på ditt? (när jag tipsade dig första ggn visste du ju inte vad du hade för storlek) Jag fick nämligen fel, ett storlek 40, med avstrypningskitet...

Om det inte är felet och inget annat av de tips du får/fått hjälper är det väl inte svårare än att ta hjälp av Husaberg?!? :va

Handlare har inte alltid full koll de heller, men det finns en eller annan som ägt ett par Husor och som har ganska bra koll... Stoffy tex!
 
Last edited:
Yasha skrev:
2502635 Jag säger det en gång till, eftersom jag hade EXAKT samma problem med min. Det ska vara 45 i lågfartsmunstycke! Har du kollat vilken storlek du har på ditt? (när jag tipsade dig första ggn visste du ju inte vad du hade för storlek) Jag fick nämligen fel, ett storlek 40, med avstrypningskitet...

Om det inte är felet och inget annat av de tips du får/fått hjälper är det väl inte svårare än att ta hjälp av Husaberg?!? :va

Handlare har inte alltid full koll de heller, men det finns en eller annan som ägt ett par Husor och som har ganska bra koll... Stoffy tex!

Ok, du har alltså 45 i lågfarts och 165 i huvud! Ska prova detta, har ett 168 huvudmunstycke hemma men det kanske inte funkar? Sen har du nålen i 2:a jacket, han sa 4:e till mig. Hur långt har du skruvat blandskruven, jag blev tillsagd 2 varv?

Klart oxå jag kan ringa Husaberg men jag var ju så k...t på att köra denna helgen i det fina vädret..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top