jävla skrUv!!!!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
såg när jag ställde in hojen i garaget att det satt en skruv i MITT SPLIRRANS DÄCK.
FRÅGA: kan man plugga hålet??
eller är det bara att kasta??
vet ju att dom lagar lastbilsdäck med pluggningstekniken...

Det går utärkt att plugga igen det igen.Det jobbiga är bara om lagningen skulle släppa när du kör i låt säga 100 :skrämd

Kricke skrev:
Det går utärkt att plugga igen det igen.Det jobbiga är bara om lagningen skulle släppa när du kör i låt säga 100 :skrämd

smäller gör det väl inte?? det pyser väl snarare?? :(

twinner666 skrev:
smäller gör det väl inte?? det pyser väl snarare?? :(

Nä det brukar hålla bra.Vad jag vet så är det nog inte så bra att ligga i högre hastigheter med en lagning i däcket i bara :mattias

Men det är ju inte så stor skillnad om det smäller eller pyser ut. Det är ju inte kul om luften skulle försvinna ur ett däck när man är ute och kör :skrämd .Det kan ju i värsta fall sluta illa då :(

Edit: HÄR är en till tråd som handlar om exakt samma sak som du råkat ut för

Last edited:
då får jag väl plocka bort skiten i morrn igen då!!satte ju på det nya i tors.... :)

Plugg?

Problemet med MC -däck är att de inte är "stålradial" -dvs de har inte de stålbältena som bildäck har. Det är tack vare dessa som man kan plugga däck. MC däck har bara två lager tygtråd som stomme, och när man får en punka så slits en eller flera av trådarna av och sabbar däckets hållfasthet. Pluggar du däcket så måste man ta upp hålet lite för att få plats med pluggen, och då sabbar man fler trådar och får därmed ännu sämre hållfasthet. Det jag har gjort hittils är att lappa däcket från insidan. Det funkar bara om hålet inte är för stort (2-3mm), annars blir det punka igen.
Hoppas att du fixar det, däck är svindyrt!

twinner666 skrev:

Tja twinner666!

Ser att du behöver hjälp av en kille som kör en riktig hoj:)
Det går jätte bra att laga ett däck!
Det du ska vara försiktig med är när du får punka är att du inte ska köra på punkan, går att köra med punka.
Stål radien inne i däcket blir för varm och sliter sönder dom.
Men du verkar ju inte ha kört med ditt däck.
Om du har fått ett hål som du säger kan däcket inte explodera:fakta
Jag fick punka på mitt bak däck innan jag skulle på bana.
Fick köra 4 kilometer hem, körde ca 70km/h.
Lagade punkan nästa dag på firma.
Körde på bana, gick hur bra som helst......
Fixa däcken, det kommer att hålla utan problem.......
Mvh

Judas

tack för hjälpen gubbar men firmorna jag ringt till lagar inte mc-däck!! det är på tok för riskfyllt säger dom :( ringde till en mc firma som sa samma sak.så nu sitter man ute på sjän igen UTAN ÅROR :mad: skruvjävel..

Skruvat

Du twinner... Det är egentligen inte svårare än att laga en cykelslang, bara tyngre och mer ömtåligt. Det däcknissarna inte vill är att ta på sig ansvar. Kolla om de inte kan hjälpa dig att kränga av och på däcket iallafall, så kan du själv kladda med solution. Sätt ett kritstreck eller något vid ventilen så kommer däcket på på samma håll igen så slipper du balansera.

fan, måste jobba lite! lycka till och ge dig inte!

nä fan det får bli ett nästan nytt racedäck istället :)
då kommer jag sammanlagt lagt ut vad ett nytt 190dunlop kostar :o

twinner666 skrev:
nä fan det får bli ett nästan nytt racedäck istället :)
då kommer jag sammanlagt lagt ut vad ett nytt 190dunlop kostar :o

INTE LAGA SJÄLV!!!!!!
Köp ett nytt. Här i norrland köper jag ett brigstone 56 för 1200kr med balansering och allt.....
Ska jag skicka till dig:)

Aprilia Fan skrev:
INTE LAGA SJÄLV!!!!!!
Köp ett nytt. Här i norrland köper jag ett brigstone 56 för 1200kr med balansering och allt.....
Ska jag skicka till dig:)

haha!! näru SP1 FAN!det är för riskabelt att köra med sånt,fan jag ska ju bli pappa i oktober och vill helst hinna uppleva det :)

får väl flytta till norrland då... :)

Re: Skruvat

Pilsner skrev:
Det är egentligen inte svårare än att laga en cykelslang, bara tyngre och mer ömtåligt.

Jag fick samma förklaring som du skrev ovan med corden i däcken när jag frågade en "pluggningsfirma" förra året, så det verkar ju vara helt riktigt.

Men hur går du tillväga när du lagar däcket då? Kan du beskriva metoden?

/J

Ett tips är ju annars att sätta i (själv eller låta nån annan, t.ex. mc-firma göra det) en slang. På så vi får du ett slutet luftsystem å kan hålla trycket :D

Har själv gjort det för nån vecka se'n när ja fick en pyspunka på bakdäcket efter banåka :( . Visserligen blir däcket lite varmare, men det går fortfarande att köra t.ex. på bana.

Enligt min mc-verkstad (Kenneths Mc-service i Göteborg) skulle det inte vara nån fara så länge du inte e en riktigt snabb förare (läs Veidec Trophy-klass) å värmer upp/sliter ut däcken rejält... De rekommenderade f.ö. inte nån pluggning, annat än i nödfall... men man vet ju inte om man inte testat :confused: Själv skulle jag dock inte chansa utan slata upp några hundra för slangen.

twinner666 skrev:
haha!! näru SP1 FAN!det är för riskabelt att köra med sånt,fan jag ska ju bli pappa i oktober och vill helst hinna uppleva det :)

får väl flytta till norrland då... :)

Du är mer än välkommen, kompis
Kul att han någon att piska på bana:whip

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...