Jävla gubbjävel!!!!

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Min rumskompis kkom precis in .. på kryckor!!

-va i helvete?.Säger jag.
-Jag har blivit påkörd av en gammel gubbe i sjutti blås.

Hans bil hadde gått sönder och han hadde ringt dit en kompis somm kom med verktyg. Och precis när dom hade mekat klart så kommer d en dövblind gubbjävel och kör på han så han flyger över bilen, sen kör gubben vidare in i hans bil och även in i polarens bil.
Min rumskompis stuka foten och slog sig gul å blå men inget allvarligare. alla andra klara sig oskadda.

Gubben var 87 bast halvblind,halvdöv och cancersjuk m.m.

Skall sånna verkligen köra bil???????????

Skärpta kontroller för att gamla skall få ha körkortet kvar önskas

NSR_Eskil skrev:

Hans bil hadde gått sönder och han hadde ringt dit en kompis somm kom med verktyg. Och precis när dom hade mekat klart så kommer d en dövblind gubbjävel och kör på han så han flyger över bilen, sen kör gubben vidare in i hans bil och även in i polarens bil.
Min rumskompis stuka foten och slog sig gul å blå men inget allvarligare. alla andra klara sig oskadda.

Körde genom en by i närheten, då svängde det ut en kärring ganska nära framför mig så jag bromsade in och sen så verkade hon tro att det fortfarande var vänstertrafik för hon körde bara på vänster sida och svängde sen in vid ett hus längre bort.

honkiie skrev:
Körde genom en by i närheten, då svängde det ut en kärring ganska nära framför mig så jag bromsade in och sen så verkade hon tro att det fortfarande var vänstertrafik för hon körde bara på vänster sida och svängde sen in vid ett hus längre bort.

Har ni högertrafik i Älvsbyn ?

NSR_Eskil skrev:

Nä såna ska inte köra bil. Märkligt att hans läkare inte anmält honom som olämplig bilförare, de gör visst inte så gärna det.

tycon1 skrev:
Ja det kan nog försämra ens situation ganska allvarligt, ja...

Det beror väl på vilken typ av cancer man har och i vilket stadie den befinner sig i, eller?

Nej, läkare anmäler inte speciellt ofta folk med sjukdomar som olämpliga som bilförare, främst sjukdomar som kan ge svimningsanfall osv.
Alzeimers kan läkare anmäla men som svågern sade: det spelar ju oftast ingen roll eftersom patienten ändå i regel glömmer bort att han/hon inte längre har körkort (eller är alzeimerssjuk)

Gamlingar kan vara ett j-la gissel. I förrgår körde jag på en fin kurvig 90-väg. Kom runt en dold högerkurva och upptäckte en bil som praktiskt taget stog still. Fick tokbromsa så framgaffeln bottnade. När jag gled om såg jag en gammal fossil bakom ratten, körde i 30 på 90-väg...
Rätt mycket tung trafik på den vägen, gubben riskerade helt klart att bli mosad av en Scania så som han körde.

Det borde såklart införas lämplighetstester efter en viss ålder, och om man har eller har haft vissa typer av sjukdommar som påverkar omdömmet.

I vissa fall är faktiskt föraren lika "farlig" som en som kör rattonykter eller rattdrogad. Och eftersom man kan får körkortet indraget i dom fallen så tycker jag att det borde gälla annars oxå.

OK, det kan tyckas som integritetskränkade. Men vaffan, säkerheten framförallt.

Och nu blandar jag inte in allas (nåja nästan allas) våran hobby här på SH att köra hoj svinfort. :tomten

//Madelene

Edit: Rättat till ett stavfel!

Last edited:
Det lustiga i detta är att han mycke väll kan ha fått körkortet indraget men han kan ha bilen kvar...det är aldrig nån som tvingar dom att göra sig av med bilen samtidigt som dom får körkortet indraget pga sjukdom osv.
Så dom kan lika gärna sätta sig bakom ratten och köra utan körkort som med... :näsblod

Madhonda skrev:
Det borde spklart införas lämplighetstester efter en viss ålder, och om man har eller har haft vissa typer av sjukdommar som påverkar omdömmet.
Det finns redan för de "tyngre" behörigheterna. Så man kanju undra varför det inte finns för personbil t.ex. Kanske för att de som fattar besluten själva skulle få det lite kämpigt då, gubbar på 55+ som kanske har åldersdiabetes och börjat se sämre...

Kan bara instämma!! :huvet
Blev påkörd i en korsning där gubben hade väjningsplikt..
Ny Blade endast två veckor gammal.........men som tur fick man en ny av försäkringsbolaget..

Jag vet inte om jag tycker att detta är ett jätteproblem då jag utgår från att alla i trafiken kommer att försöka skada mig. Dessutom är det väl knappast så att det är de äldre som dominerar i olycksstatistiken? De som inte borde få köra är unga oerfarna män, så mitt förslag är att man inte skulle få köra något före man har ett par års erfarenhet.... :tungan

Ja vilket bra förslag

bonny skrev:
Jag vet inte om jag tycker att detta är ett jätteproblem då jag utgår från att alla i trafiken kommer att försöka skada mig. Dessutom är det väl knappast så att det är de äldre som dominerar i olycksstatistiken? De som inte borde få köra är unga oerfarna män, så mitt förslag är att man inte skulle få köra något före man har ett par års erfarenhet.... :tungan

Ja vilken bra ide :7peta

Naturligtvis ska ingen få ut ett körkort utan att de har minst fem års erfarenhet av körning. Sen ska ingen få köra med sina hojar/fordon det första året man äger dem eftersom statistiken visar att det är farligast första året man har en hoj/fordon.

Nu har vi minskat olyckstatistiken rejält till nästa år för statistik kan väl aldrig ljuga.! :banana

red_ninja skrev:
...det har vi haft sen -67, förmodligen menade han att idioten körde i vänsterfil, dvs mötande fil.

Kan vara påkörning bakifrån oxå.

Frågor som bör besvaras innan man dömmer gubben allt för hårt:
-Hade din polare ställt ut varningstriangel?
-Varningsblinkers på?
-Var det mörkt ute?
-Skymd sikt?

Rasorblade skrev:
Kan bara instämma!! :huvet
Blev påkörd i en korsning där gubben hade väjningsplikt..
Ny Blade endast två veckor gammal.........men som tur fick man en ny av försäkringsbolaget..

Pga av att du saknade fantasi å överlevnads instinkt, så blev du påkörd av en som inte såg din moped. Du fick ute en mc som vi andra hjälpt till att betala. Jag hävdar min rätt att nu som del ägare i din hoj få använda den kommande helg på så sätt som jag finner lämpligt... :7peta :lol

Och för att slippa diskussionen helt så kunde man införa 5-årskontroller för alla som vill behålla behörigheter de tidigare fått. På så sätt skulle ingen känna sig diskriminerad. Kostnaden skulle man få stå för själv.

Det borde inte vara någon rättighet att ha körkort.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg