Jävla Eu, 25 kw

PMR skrev:
Jag håller med om att det kan vara bra med en begränsning de första åren, men 25 kW tycker jag är en altför låg gräns. Man måste kunna börja med en 600 off-road hoj utan att strypa den. Sätter man gränsen lite vettigare så tror jag att det är mindre risk för fusk. Börja på 40 kW och stega i kanske två steg upp till obegränsad.
även min åsikt.. därför jag är förbannad för orkar inte strypa hoj osv
 
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG

Inge bra förslag. Det kommer kanske som en överraskning, men en 30/40-åring är betydligt mer mogen än en 20-åring. Att begränsa effekten oberoende av åldern är alltså inte särskilt logiskt.
 
Mogen? Ja!

Erfaren nog att hantera 180 hästkrafter direkt från start? Nej!

Det kommer inte som en överraskning att en 40åring är mognare, men finns en regel ska den rakt över gälla alla, annars blir det som nu, folk väntar tills dom är 21 (som jag gjorde) och tar tungt med en gång....

//jaG

Skalman skrev:
Inge bra förslag. Det kommer kanske som en överraskning, men en 30/40-åring är betydligt mer mogen än en 20-åring. Att begränsa effekten oberoende av åldern är alltså inte särskilt logiskt.
 
Zeb_Macahan skrev:
Det kommer inte som en överraskning att en 40åring är mognare, men finns en regel ska den rakt över gälla alla, annars blir det som nu, folk väntar tills dom är 21 (som jag gjorde) och tar tungt med en gång....
//jaG

:fakta


Det absolut bästa vore ju sen om det gick att kontorllera att personen verkligen ägt och kört sin på-något-sätt-begränsade hoj i 2 år (eller vilken tid det handlar om) innan han/hon får sitt obegränsade kk.
Tyvärr är det inte direkt genomförbart i praktiken :gnissla
 
cRoC skrev:
Straffet är endel böter och indraget körkort.. Vill ni veta hur stor risken för att torska är så kan ni söka :)

Och nej det där om att trafikförsäkringen inte gäller om man kör olovligt är skitsnack, den gäller alltid sålänge man inte är rattfull etc.. (Däremot kan man få problem med vagnskadeförsäkring, om man har en sådan)
Den gäller även när man är rattfull! Dock så kräver försäkringsbolaget pengar av densamme senare, men det intressanta för den skadade är ju om han får sina pengar eller inte och det får han alltid!
 
PMR skrev:
Jag håller med om att det kan vara bra med en begränsning de första åren, men 25 kW tycker jag är en altför låg gräns. Man måste kunna börja med en 600 off-road hoj utan att strypa den. Sätter man gränsen lite vettigare så tror jag att det är mindre risk för fusk. Börja på 40 kW och stega i kanske två steg upp till obegränsad.


Håller också med. 25 kw är lite för lite. Tycker man ska kunna klara sig med en offroad 600 cc utan att behöva strypa den.

Som det är nu så är steget alldelse för högt. Ifrån 35 hk och 170-180 kg till obegränsat med effekt.
Var det inte nått sådant förslag på gång? Att höjja 25 kw gränsen altså.

Dessutom kan 125:or gott få vara ostrypta. (okej för värsting 125:orna som toppar en ca170 men de andra mer "normala")
Kanske man ska få köra med strypt effekt i ett halvår eller ett helt innan?
 
Last edited:
HanneZ skrev:
Den gäller även när man är rattfull! Dock så kräver försäkringsbolaget pengar av densamme senare, men det intressanta för den skadade är ju om han får sina pengar eller inte och det får han alltid!

Står i min teoribok att de inte gör det :confused:
 
Visst hade det minskat olyckorna... men igentligen hur många kör med strypningen längre än en månad?

Tycker att det borde vara någon fördel med att man som jag kört med 11kw(23kw) i två år....

Borde kanske finnas något system för att korta tiderna igenom körda mil(svårt att kolla) eller förarutbildningar
 
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG

näe :fatta!
År 1-10 25 kw
år 11-15 50 kw
år 16-20 100kw
Sen obegränsat
:rofl
 
Zeb_Macahan skrev:
Mogen? Ja!

Erfaren nog att hantera 180 hästkrafter direkt från start? Nej!

Det kommer inte som en överraskning att en 40åring är mognare, men finns en regel ska den rakt över gälla alla, annars blir det som nu, folk väntar tills dom är 21 (som jag gjorde) och tar tungt med en gång....

//jaG

Jo. En 30/40-åring är betydligt mer kapabel att direkt hantera en 180-pållars burk från start än en 20-åring, just beroende på mognad. Visst finns det undantag (på båda hållen), men för det stora flertalet är det så.
Om du inte tror mig kan du ju fundera över hur många 30/40-åringar som känner ett brinnande begär av att få maxa ur rettan på baken förbi korvmojen där Lisa, 17, sitter tillsammans med ens polare.
Eller att direkt man fått kortet dra ut på E4:an och pressa bågen i 300+ tills vägen svänger medan bågen går rakt fram.

Man behöver inte vara erfaren för att på ett säkert sätt framföra en MC med 180 hästar. Det är en vanlig missuppfattning. Det krävs bara att man kör med insidan av pannbenet.

Man kan naturligtvis inte ha samma regler för alla eftersom man skiljer sig åt så in i helskottas mycket beroende på ålder. Det är därför det finns åldersgränser.
 
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG
att du inte byter ner dig då, för du kan ju inte hantera kraften i din gixxer ändå, sätt dig nu på en 25kw eller så:)
 
Vet jag väl att jag inte kan. Men jag FÅR, det är det som är det sjuka. Så länge jag inte gör något olagligt så fortsätter jag med glädje. Hade det dock funnits ett regelverk som säger att jag inte får köra mer eller mindre än en viss gräns hade jag följt det för att jag är livrädd att inte få ut något från försäkringen vid ev. olycka.

//jaG

Ravetrancer skrev:
att du inte byter ner dig då, för du kan ju inte hantera kraften i din gixxer ändå, sätt dig nu på en 25kw eller så:)
 
Visst gillade man inte reglerna när de kom. Tog lätt MC-kort precis efter övergången och polarna kunde åka omkring lagligt med obegränsad effekt medan man själv var tvungen att hålla sig till 11 kW (iofs for den strypningen ur fort ;)). Sen åkte man på två års liknande historia för tung hoj också. Nu i efterhand tycker jag dock det var rätt bra... i 16-18-årsåldern var man ju inte riktigt klok. Jag lever ju trots allt fortfarande :)
 
Zeb_Macahan skrev:
år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

Bra idé bakom hela grejen, helt klart. För att göra detta lite mer spännande kanske polisen kan "putta" ner en en hel klass vid regelbrott... :hihi :rolleyes:

Ang 24kW gränsen och strypningsfusk borde nog gränsen höjas en aning, hur många med A-beg kör med strypningar?

Kul att detta ämne tas upp, särskilt på sporthoj.com! :tummenupp :näsblod
/mvh Johan
 
F/F skrev:
och vad är det för straff om man kör 1. tung-mc med mellankort?
2. strypt på papper men ej i verkligheten?
fredrik, nyfiken bara

1: Olovlig körning eftersom man ej har behörighet för fordonet. Kan leda till böter/åtal samt indraget kk på övriga behörigehet vad jag hört.
2: Försäkringsbedrägeri och att man framför fordon som ej är bes i det utförandet. Böter och ombes. Försäkringsbolagen är medvetna om att detta förekommer så de klassar alla hojarna lika numer. Försäkrade min för en månad sen och pratade med ombuden om just att min är reggad som 50kw men är ostrypt. Så iprincip så skiter f-bolagen i detta vad jag förstår.
 
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG

Håller med men vad menar du me skärpte straffet för fusk?
Finns en nackdel, de som kör begränsat kan knappt bärga sig inför näste "nivå" me hk:s.
 
Tog mitt mc-kort i sommras och JA, jag körde med strypningarna i... iallafall en timme, sen tröttnade jag. Nu har rden pajjat och hojjabstinensen kommer krypande så jag har börjat lånat farsans klr600 med hiskerliga 30kw.

Håller med att dessa regler är helt åt skogen, gränsen borde höjjas så man iallafall får köra en normal offroad 600 när man fixat kortet. Sen egentligen vad händer om polisen stoppar mig med denna hojj och får se mitt begränsade kort? Ryker kortet å plats eller får jag böter? Hur skulle du göra chrolo? Är det Pekka man får bakom sig är det bara att be en bön och ha mycket soppa i tanken :gnissla.

Sedan, feelingen av att dra på bakan efter stopplikten i byn eller få på ett riktigt breställ framför ett gäng med brudar är väl inte bara 18 åringar som känner?

Mvh Bosse
 
Master_ skrev:
1: Olovlig körning eftersom man ej har behörighet för fordonet. Kan leda till böter/åtal samt indraget kk på övriga behörigehet vad jag hört.
2: Försäkringsbedrägeri och att man framför fordon som ej är bes i det utförandet. Böter och ombes. Försäkringsbolagen är medvetna om att detta förekommer så de klassar alla hojarna lika numer. Försäkrade min för en månad sen och pratade med ombuden om just att min är reggad som 50kw men är ostrypt. Så iprincip så skiter f-bolagen i detta vad jag förstår.

Ska man försäkra på annan "på samma adress" går det bara att försäkra på ursprungseffekten å då blir man inte skylldig till ngt försäkringbedrägeri.
 
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG
skulle nog minska olyckorna ordentligt om man satte en 25 kw begränsning på alla hojjar i obegränsad tid. Naturligtvis ska straffen på fusk skärpas REJÄLT det borde jämnställas med mord och våldtäkt att vilja plocka ut nån extra kw. Har vi inte fått bort alla olyckor efter det så borde 25 kw beg. sänkas ytterligare, kanske 10 vore lagom. här älskar vi regler !! ge oss fler!! :död
 
Zeb_Macahan skrev:
Korkade? Knappast!

Personligen tycker jag att det borde vara en stegvis höjning av tillåten effekt åren efter att man har tagit kortet oberoende ålder. Ex:

år 1-2 25Kw
år 3-4 50 Kw
år 5-6 100 Kw
sen obegränsat.

skulle nog minska olyckorna ordentligt om man samtidigt skärpte straffet för fusk!

//jaG




Klart det blir färre olyckor...det blir ju färre som kör hoj då.

ska vi sen bestämma en gräns där man är myndig tex 18. När man är myndig kan man ta egna beslut så det är väl bara ut å köra tng mc då. obegränsat såklart.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top