Jävla bensinpris!

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Vad det gäller bensinpriet så har jag aldrigt orkat titta efter vad det kostar när jag kör mc. Bensinkostnaden är ju försvinnande liten del av kostnaden när man kör r-hoj.

Sen är det ju kanske inte så bra med ett högt bensinpris för dem som bor så att de behöver bil osv.

Å ska det vara dyrt med bensin skå ska det vara skatten som kostar inte de giriga oljebolag som profiterar på oss nöjes förbrukare.
 

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Höör
Hoj
RSV 1000 -01
Freppa skrev:
Sedan läste jag häromdagen för första gången att Statoil skyllde prishöjningen på "svag dollar". Ekonomen i mig blev genast nyfiken, men jag har inte hittar varför detta påverkar NEGATIVT istället för positivt. Tror det har med ränteläget att göra, men någon annan kanske vet bättre?
/F

Araberna tyckte dollarn var för låg och de höjde priset per fat från 25 US till 34 US..

//J
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Mattiaz skrev:
Abloy skrev:
Bensinkostnaden är ju försvinnande liten del QUOTE]

Hade en bensinräkning, som konstant låg över 3000:-/månaden förra säsongen....

Var det bara mc du körde så blir nog materialkostnaden ganska rejäl med tanke på att du borde ha rullat ganska många mil för den summan bensin.

jaj, hur som helst, tycker att det svider mer med däck, drivpaket, oljebyten, belägg, styrdämpare, avgassystem, servicar och sånt.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Att skatten är så hög i sverige är ju för jävligt, speciellt när det är moms oxå, men det är ju som vanligt, skatter på skatter. :huvet
Har nu startat ett företag enbart för att kunna dra bort moms på alla saker. Rekommenderar många att göra likadant, kanske göra några jobb bredvid med företaget så att man inte bara handlar saker utan även får in lite kulor.
:yoparty
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
hörde av en kompis att staten inte vill skatta på skattade pengar... men vafan är det vi gör??

förövrigt så är 70% av bensinpriset skatt. altså när bensin priset höjs så höjs oxå skatten. skatten ligger altså när soppan kosar 10Kr på 7kr, men om bensinpriset ökade till 11kr så skulle skatten vara 7,7kr... fundera på d en stund... lr är det ja som har fattat det hela fel??
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Abloy skrev:
Var det bara mc du körde så blir nog materialkostnaden ganska rejäl med tanke på att du borde ha rullat ganska många mil för den summan bensin.

jaj, hur som helst, tycker att det svider mer med däck, drivpaket, oljebyten, belägg, styrdämpare, avgassystem, servicar och sånt.

Det var i princip bara med Mc.... kanske tankade bilen en gång under hela förra sommaren. Men jag körde totalt 1500 mil från 20e juni till typ Oktober när jag ställde in den, men ändå klarade jag mig med 3 bakdäck och 2 framdäck, + 2st servicar (100 mila och 1000 mila).
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Vi har det bensinpris vi förtjänar, eftersom vi av någon obegriplig anledning röstar fram en massa hobby-kommunister och trädkramare som kastar ur sig svordommar så som skatteväxling, biltullar och fjällräven.
Som man bäddar får man ligga, skyll inte på mig (eller Freppa), jag visste vad jag ville när jag stod i röstbåset.
 

Coola Ola

Guest
Jag har inget större problem med att pröjsa en tia litern för bensinen. Visst, det blir rätt mkt stålar men det mesta kommer ju det allmänna till godo. På en del här låter det ju som om det är Göran o Co som stoppar allt i egen ficka.

Hursomhelst, det som jag förstått är det huvudsakliga skälet till höjningen är att OPEC höjde oljepriset från $25 till $34 som casca skrev pga av det alltid får betalt i dollar o i och med att dollarn är så svag nu så får det mindre betalt i relativt värde även det är samma mängd dollar. Grejen är att de ju inte borde ha påverkat oss isf, vi har ju inte dollar i Sverige som de flesta säkert har märkt.

Kanske att OPEC har höjt priset mer än valutaförsämringen då. Eller så är det bensinbolagen som skyller på ifrån sig bara.
 

GlenMorangie

~ The Glen of Tranquillity ~
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ducce 999:a (Socio#3721)
prisexempel...

Hade kvar en liten uträkning för vad priset kostade 00-02-25.

Grundpris - 3.03 kr
Koldioxidskatt - 0.86 kr
Energiskatt - 3.61 kr :4skrika
Moms - 1.82 kr

Total pris - 9.32

Var i Malaysia (KL) för ett par månader sedan.
Taxi chaffisen gnällde på att soppan var uppe i svindlande ~3 kr/lit. :huvet

Trevlig helg !! :fyllisar
 

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
Tjo!

Här i Tranås tankar vi för 8,31 på shell och 8,20 på jet. Blyfri 95 i båda fallen. Det finns Statoil, OKQ8, Preem oxå men de är minst 1kr/L dyrare, hur faan de nu får det att gå runt :va

Ha en trevlig helg och ta't lungt på vägarna!
/Chrille
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille D skrev:
Tjo!

Här i Tranås tankar vi för 8,31 på shell och 8,20 på jet. Blyfri 95 i båda fallen. Det finns Statoil, OKQ8, Preem oxå men de är minst 1kr/L dyrare, hur faan de nu får det att gå runt :va

Ha en trevlig helg och ta't lungt på vägarna!
/Chrille

På de riktiga bensinmackarna som ligger häromkring tankar man ca 1 kr billigare och kan köpa verktyg, reservdelar med mera. Men folk verkar föredra varma korvar, nybakade bullar och dyrare soppa... :rolleyes:
 

vägra floyd

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2004
Ort
Västmanland
Hoj
Buell & Harley
Av någon anledning höjer mackarna priset omedelbums när dollarn går upp, däremot sänker dom inte lika snabbt när den går ner för dom har ju dyr bensin i tankarna.
Märkligt att dom aldrig har billig bensin kvar några veckor när dollarn ökar... :rolleyes:
 

Skorpan

Guest
Coola Ola skrev:
Jag har inget större problem med att pröjsa en tia litern för bensinen. Visst, det blir rätt mkt stålar men det mesta kommer ju det allmänna till godo. På en del här låter det ju som om det är Göran o Co som stoppar allt i egen ficka.QUOTE]

det gör dom ju oxå - ett exempel:
jag har använt min bil i jobbet o får milersättning,först så skattar jag på lönen sen kommer skatt+moms på bensin sen kommer skatt på milersättning o sen betalar arbetsgivaren skatt oxå
född fri - skattad till döds :fakta :hihi
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Ni får ta det lungt med rullen när ni är ute och kör, eller det kanske inte är så lätt.

Vet hur svårt jag har att hålla igen på gasen :Bugar

Dock så är det som föregående talare skrivit.
Kör ni 800 mil på en säsong så motsvarar det ca 8000kr i soppapengar.

8000kr kanske är halva beloppet mot vad vissa betalar i försäkring, och sedan tillkommer delar för kanske 5000kr/år..

Så bränslekostaden står kanske för 30% av totala kostnaden.

Dock så åker man(jag) inte mc för att det skall vara billigt, för då värderar man verligen inte livet högt med tanke på riskerna man jag.

Jag åker självklart för att det är så j**** kul :yoparty :yoparty :yoparty
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Freppa skrev:
Sedan läste jag häromdagen för första gången att Statoil skyllde prishöjningen på "svag dollar". Ekonomen i mig blev genast nyfiken, men jag har inte hittar varför detta påverkar NEGATIVT istället för positivt. Tror det har med ränteläget att göra, men någon annan kanske vet bättre?

/F
Oljan prissätts i dollar. Och då får norrmännen mindre betalt för den i lokal valuta när dollarn försvagas. Intäkterna är alltså dollarrelaterade men kostnaderna är det inte i samma utsträckning. För bibehållen lönsamhet krävs högre pris.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top