Jättespindeln attackerade katten!!!!

Skönt att bo i norrland där man slipper äckelspindlarna.
Jag tar 1 000 myggbett än en sekund med de där.

Kakan skrev:
om jag visste att spindlar åt silverfiskar får dom gärna bo under mina möbler...men måste dom trilla ner i mitt ansikte när jag sover :confused: kittar så dant och dela säng med en spindel är inte vad jag vill i alla fall :lol

Dom äter garanterat silverfiskar...

Fixxxer: Jo, jag vet hur fobier funkar, och det är djupt rotat i hjärnan... Men det går ju att träna bort, som det mesta annat... :tummenupp

Någonstans här hemma så har jag en filmsnutt på en sjukt stor spindel som jag hittade i buskarna på tomten. Ska försöka leta reda på den vid tillfälle ... hittade en screenshot ur filmen. Kvalitén är kass på bilden men den ger ett hum om hur stor den var ... MUHAHAHA

Bifogat

• Bergmans_husspindel.jpg
    Bergmans_husspindel.jpg
    2.9 KB · Visningar: 200
Mr B skrev:
Någonstans här hemma så har jag en filmsnutt på en sjukt stor spindel som jag hittade i buskarna på tomten. Ska försöka leta reda på den vid tillfälle ... hittade en screenshot ur filmen. Kvalitén är kass på bilden men den ger ett hum om hur stor den var ... MUHAHAHA
Vart på bilden är spindeln?

Mech skrev:
Skönt att bo i norrland där man slipper äckelspindlarna.
Jag tar 1 000 myggbett än en sekund med de där.
Tur att man flyttat ifrån norrland.. myggor är väl ändå bra mycket värre än spindlar.

sEiKo skrev:
Vart på bilden är spindeln?

Kroppen är alltså strax till vänster om slanginfästningen. Ska jaga rätt på filmsnutten vid tillfälle ... det kan fan inte varit en svensk spindel alltså.

Last edited:
Lite spindelfakta från min svåger djurdoktorn:

Alla spindlar är giftiga, bara mer eller mindre, eftersom de använder giftet som en del av matsmältningen. Källarspindeln blir störst i Sverige och är den enda, svenska, spindeln som kan bitas så att det känns. Men då bara där huden är tunn. Kan jämföras med ett getinsting på smärtskalan. Spindlar dödar en ofantligt stor mängd insekter med sina nät, även om de inte äter upp allihop. Vill du ha mygg och flugfritt inomhus skall du vårda spindlarna.

~Settan~ skrev:
Drömmer tillochmed om dem! Vaknade häromnatten av en sån stor äcklig i sängen. Slänger mig upp, håller på att trampa ihjäl hundstackaren, kasta täcket, rister sängkläder.. Kom sen på att det (nog...) bara var en dröm. Hu!

Hmm...det låter som jag det där. Drömmer oxå att jag har spindlar i sängen och måste undkomma.!! :3freak Hemskt är vad det är.!!

Olsson skrev:

Alla spindlar är giftiga, bara mer eller mindre, eftersom de använder giftet som en del av matsmältningen. Källarspindeln blir störst i Sverige och är den enda, svenska, spindeln som kan bitas så att det känns. Men då bara där huden är tunn. Kan jämföras med ett getinsting på smärtskalan. Spindlar dödar en ofantligt stor mängd insekter med sina nät, även om de inte äter upp allihop. Vill du ha mygg och flugfritt inomhus skall du vårda spindlarna.

Och om jag vill ha spindelfritt inomhus?

Olsson skrev:

Och om jag vill ha spindelfritt inomhus?

Förresten kan inte de där långbens-spindlarna också bitas? Har för mig att jag såg det på Mythbusters hähä ;)

Alla spindlar kan bitas. Men det är inte så många arter i sverige som är så stora så att en människa kan känna bettet.

Olsson skrev:
Alla spindlar kan bitas. Men det är inte så många arter i sverige som är så stora så att en människa kan känna bettet.

Det förstår jag, fast jag har för mig att Adam (i MB) kände bettet... Fast det borde knappast gjort ont...

Alla spindlar kan tydligen även spinna nät. Fast det är inte alla som gör det. ;)

Hörde nyligen..... Att det precis som med "nya myggen för i år", alltså, det har kommit mygg till sverige som är mer elakartade, med ursprung från asien, mindre och med kraftigare biverkningar - att det även upptäckts spindlar i södra sverige, med sydligare ursprung, och dessutom giftiga. Kanske inte dödligt giftiga, men jag tror på en sån utveckling iom "globalisering".

Själv så har jag fått med mig spindlar å andra kryp från australien då jag varit där hos släktingar .. sist då jag transporterade hem min didjeridu - enkelt förklarat, blåsinstrument, rör i trä, som gröpts ur av "mördar-myror". Väl hemma, så kröp en spindel ut efter ett par dagar, som jag såg sittandes på min didjeridu, vilket såklart var av släkten "Latrodectus", ngn slags gråare variant, men ökänd som svarta änkan...

Det var svårare än väntat att döda den lilla krabaten, dom är mkt mer aggressiva än vanliga spindlar, de attackerar tillbaks, och har ett rörelsemönster som gör dom ruggigt svåra att ta kål på.

Fortfarande lever man med oro, att det finns fler individer i huset :3freak

Min fasters man i aus, har blivit biten av en sån...iom att han skulle ta på sig en plast-handske för att tvätta bilen, inom ngn minut låg han ner helt paralyserad, ambulansen kom efter 4 min och gav han motverkande medicin, ngt slags serum. Men i regel så dör man utan medicin, inom ett par min till kanske en kvart. Vet inte ens om det finns kvalificerad medicin i sverige..

Läskigt :näsblod

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!