Jättepoliskontroll i Jkpg

Gamla BMW:n har några hästar mer än den nya, men båda ligger över 100 hk. Åkte dit för fortkörning för nån månad sen och passade på att fråga. Enligt polisen hade han inga problem att hänga på snabba hojar på motorvägen men jag tvivlar på att den toppar mer än runt 250km/h och accet lär ju inte vara så jättebra.

Ja dom hänger säkert med i närmare 300 knutar som jag anser att "snabba hojar" går i :hihi
Sen kan man ju förstå att han har lite svårt för att stå och säga "Våra hojar är asslöa, andra hojar kör ifrån oss hur lätt som helst och dom behöver inte ens anstränga sig"...

Vad är det för straff på smitning egentligen? Om man inte stannar, försöker köra ifrån dom, inser att det går dåligt och väljer o stanna istället för att det slutar på nått dumt sätt...? Klarar man sig från fängelse?
 
Vet inte om detta stämmer men hörde att kablarna som ligger över vägen (halmstad) är i förberedande syfte för hastighetskontroller. Kan det stämma?



Japp, har hört samma historia! och att anledningen till att det finns TVÅ trådar som går över vägen är till för att mäta hastigheten på både 2 och 4 hjul :S
Distansen varierar mellan dessa trådar beroende på hastighet som den nuvarande vägen har...
vette faen om det är en myt..men jag tycker det låter lagom sannolikt/paranoid :S
 
Kablarna ligger där för att räkna antalet bilar/fordon som passerar en viss sträcka.

Edit, tjenare va sen jag va :)
 
Last edited:
Då va(den felaktiga) boten betald då... Försökte förklara för både polis och tigsrätt att kan dom skriva fel på bötesbelopp så kan dom väl skriva fel på farten också men de verkar som lönlöst att dra de vidare....Osportsligt att ha en så förbannat fin polisDAM :tuttar som plockar en för fortåkning med....
 
Kablarna kan väl endå inte mäta hastighet eftersom det beror ju helt och hållet på hur långt hjulen sitter ifrån varandra och hur stora hjul man har? :S

annars ifall dom mäter hastighet så får dom nog ganska fel resultat eftersom att en motorcykel tex har mycket kortare än en hjulbas än en bil. eller har jag tänkt fel? :O
 
Kablarna kan väl endå inte mäta hastighet eftersom det beror ju helt och hållet på hur långt hjulen sitter ifrån varandra och hur stora hjul man har? :S

annars ifall dom mäter hastighet så får dom nog ganska fel resultat eftersom att en motorcykel tex har mycket kortare än en hjulbas än en bil. eller har jag tänkt fel? :O
Mitt resonemang:
När det ligger dubbla kablar mäter de typiskt tiden från framhjulet kör över första kabeln, till det kör över den andra kabeln. Har du sedan avståndet mellan kablarna kan du få en uppskattning av hastigheten. Det kan omöjligt ge 100% rätt hastighet eftersom kablarna kan flytta sig lite åt ena eller andra hållet, men de kan se om det kommer en massa fordon som kör över dem i dubbla hastigheten jämfört med medelhastigheten..
Nästa omgång hjul (bakhjul, släp etc) kommer ju att ha ganska exakt samma tid över kablarna. Eftersom de har hastigheten kan de räkna ut avståndet mellan hjulen och klassa vilken typ av fordon det är (MC < Bil < Lastbil)

Om jag nu har rätt här så borde en slangning över kablarna förbrylla dem lite :yoparty
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top