Jättedåligt att täcka en del av insuget?

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Tja!

Jag har fått tar på en fin kamera jag tänkte montera på hojen och testa lite men det enda stället som verkar passa bra utan att såga i kåpan är mitt fram på. Problemet då är att kameran kommer täcka insuget till hojen något, säg 25% av varje kanal. Kommer det märkas på något sätt eller är en så liten överlappning ingen fara? Vad tror ni?

Blir det tätt mot insuget, eller är det bara ivägen en bit framför så att säga? Troligen spelar det ingen roll, utom i lite fart, när luffarturbon börjar spela in.

Hur ska du sätta fast den?

En lite småintressant artikel i ämnet:
http://www.max-boost.co.uk/max-boost/intake/RAMair_history_facts.htm

Efter vad jag har hört spelar ram air-effekten väldigt liten roll, så du kan nog sätta dit kameran och kanske riskera att tappa en handfull hästkrafter i toppfart, men kan tänka mig att kameran "förstör" aerodynamiken på själva hojen mer än motoreffekten.

Kameran kommer sitta dikt an mot insuget så att insugsrörens mitt (det som delar de olika kanalerna) är det som håller emot bakom kameran. I övrigt är det tight uppåt och nedåt så kameran sitter fast av sig själv men inte så bra att man kan köra med det. Jag är inte riktigt säker på hur jag ska fästa den i övrigt. Dubbelhäftande tejp är en lösning men det är inte min kamera så jag vill inte kladda för mycket på den. Det finns ett fäste med dubbelhäftande tejp men jag är inte säker på att det får plats där.

Den andra lösningen jag har är att lägga kameran på insidan av kåpan på insugsrören fäst med kardborre och sen göra hål i kåpan så linsen sticker fram. Det är snyggt och smidigt på alla sätt förutom att man måste göra hål i en annars hel kåpa. Lite synd när man kanske ska sälja hojen snart. Iofs. är kåpan silvrig så silvertejp syns knappt och man kan ju alltid tejpa över hålet i efterhand. :)

Ska ta en bild ikväll så ni ser vad jag tänker mig.

Äh, kör bara. Nån häst hit eller dit märks ju inte.

På långrakan på Mantorp när det är Rookie600 kommer det göra det. Detta är utprovning inför det. :)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd