Jämförelse! SXV 550 eller 690 SMC

Berätta gärna vad som hänt. Att det skulle hända två gånger låter som fel av återföräljare eller dig.

Ktm
Stor
tung
drar lite soppa?
Lite service

Aprilia
Liten,smidig och går jävligt bta
drar mycket soppa
Ganska mycket service


100 mil kommer man ju innan man skall serva den och det kan man göra själv och behålla den prövningen till garanti som det blir efter 3 mån. Stor service som kostar 5000kr blir vid 150h eller ca 1000mil.

Varje 100mil (15h) skall du byta motorolja, oljefilter samt växellådsolja. ~250kr

Som billigt transportmedel är nog ktm att föredra. Rolig busmaskin för bana m.m. =Aprilia

Aprilian är ingen cykel man drar igång och kör 7km till jobbet med enligt mig.

Har faktiskt en dag tagit en tur på 30 mil med aprilian men jävlar vad ont i röven jag hade sen. Går utan problem att ligga 100-120km/h och köra.

axeln till kamkedje drivningen som går igenom motorn small mitt av
ventilerna slog i kolven
aprilia tog det raset på garantin
2 veckor senare tryckte motorn ut all olja när jag körde bakhjul
motorn stannade direkt den går skittrögt runt
står på verkstad nu
synd för det är den roligaste hoj jag har kört
 
Berätta gärna vad som hänt. Att det skulle hända två gånger låter som fel av återföräljare eller dig.

Ktm
Stor
tung
drar lite soppa?
Lite service

Aprilia
Liten,smidig och går jävligt bta
drar mycket soppa
Ganska mycket service
Har du kört nåt annat än dina SXV eller gissar du bara?
När vi testvägde de flesta förekommande hojjar som går i SM var SXV'erna ÖVERLÄGSET tyngst. Faktiskt strax över och strax under 130. I rejsskick.
Jag tror inte det skiljer särskilt mkt i kilo räknat mellan de två. Hur de är att köra får någon svara på som kört dem båda, varför inte trådstartaren efter han varit och gjort det.
Max originaleffekt är nog väldigt jämförbara i dem båda, kanske att SXVn känns rappare pga den är död på låga varv (jämfört med en 690).
 
vad ska du ha den till bus lek pendlar lr vad..
kör du mycket glöm aprilian ja kör 690 smc den e inte tung smidig som fan visst går aprilian lite bättre man allt sitter ju på föraren..
alla mina polare som kör aprilia har fått strul me skiten så därför köpte jag en ktm 690 smc me akra
 
rudan, jag valde mellan en ny Husaberg och en ny Aprilia förra året, dem är likvärdiga, jag ville ha "det värsta". Köpte Husaberg. Ökade effekten med 7 hästar, hojen var underbar! Är på inget sätt ngn som kan utnyttja en sån hoj, men det var sjukt kul att ha en.

MEN, om skiten ska hålla ihop så krävs det underhåll, mycket underhåll!!!
Det blev jävligt tröttsamt i längden, flera gånger fick jag hoppa över spontana körningar med polarna för att jag var tvungen att serva hojen eller väntade på beställda slitage-delar.

I år bytte jag till en KTM 690 SMC för att slippa meka, ville bara kunna starta och dra, det kan jag nu, hur skönt som helst och jag har lika kul på denna hojen. Dessutom har jag 2 års garanti så jag slipper oroa mig för dyra ras. Visst det är inte samma klipp som Husan (112kg torr, >70Hk), men 690 är inte slö, eller klumpig.
Har inte kört SXV, så kan inte kommentera den.

Fråga dig själv vad du verkligen är ute efter:
1 - ha det värsta bara för att, eller för att du är riktigt bra på att köra - SXV
2 - du vill köra mkt hoj - 690 SMC
 
Har du kört nåt annat än dina SXV eller gissar du bara?
När vi testvägde de flesta förekommande hojjar som går i SM var SXV'erna ÖVERLÄGSET tyngst. Faktiskt strax över och strax under 130. I rejsskick.
Jag tror inte det skiljer särskilt mkt i kilo räknat mellan de två. Hur de är att köra får någon svara på som kört dem båda, varför inte trådstartaren efter han varit och gjort det.
Max originaleffekt är nog väldigt jämförbara i dem båda, kanske att SXVn känns rappare pga den är död på låga varv (jämfört med en 690).

Provkörde hela sortimentet som Lelles hade med till gotland, så ja det har jag faktiskt:D

Vad vågen visar och hur en motorcykel upplevs att köra kan ju vara helt anorlunda.

Tung kanske är fel men jag upplever aprilian smidigare.

Men eftersom du skriver att Aprilian var överlägset tyngst när ni vägde cyklarna så man kan ju ifrågasätta vad du tillför tråden när du med andra ord inte jämför den med en ktm 690 som tråden handlar om:rolleyes:

130 eller 150kilo skiljer ju inte mycket:gnissla
 
Last edited:
Provkörde hela sortimentet som Lelles hade med till gotland, så ja det har jag faktiskt:D

Vad vågen visar och hur en motorcykel upplevs att köra kan ju vara helt anorlunda.

Tung kanske är fel men jag upplever aprilian smidigare.

Men eftersom du skriver att Aprilian var överlägset tyngst när ni vägde cyklarna så man kan ju ifrågasätta vad du tillför tråden när du med andra ord inte jämför den med en ktm 690 som tråden handlar om:rolleyes:

130 eller 150kilo skiljer ju inte mycket:gnissla

En 690 väger inte 150 kg om det var det du syftade på. 128 vs. 139,5 kg
 
Brum-Brum @ SOE skrev:
690 Enduro absolut fulltankad och Akra slip on.

150 kg.

------------------------------------------------------------------------

Anders

Member of SSFOGHA

Nu vet jag ju inte hur exakt hans vägning är eller hur ni vägde SXV'n, men ville komma med nåt annat än fabrikssiffror :)

Jag personligen skulle välja en 690 om jag stog inför det valet, men det är baserat på vad jag hört om hojarna och vad jag vill ha för typ av hoj.
 
Tänk även på värdeminskningen om du ska köpa en ny hoj. Aprilian verkar rasa i pris snabbt. Nu har man ju inte sett så många beg 690 till salu men troligtvis håller den ett bättre andrahandsvärde den dagen du ska sälja den.
 
Tack så mkt:)!!. Tråden kanske inte var tydlig nog men i vilket fall ska jag åka i väg här nån dag för att prova 690:n. Efter alt så är jag helt ny och kan inte mecka eller köra för 5 öre. Men satan vad fin hoj sxv:n, har en aprilia återförsäljare jämnt 200 m bort. Han sa att det inte var så farligt meck med den:p byta olja då och då(15h) och vid 900 mil ska motorn fixxas 6000:- kr. Det som är läskigt är alt fel som blir på sxv:n orka betala 15 k (om det stoppar) ifall halva motorn pajjar..

Något utanför ämnet, killen jag prata med att sxv:n är det hojjen som går bäst av alla tävlings motader, men varför alla inte kör den beror på sponsoring osv??:D, ¨låter lite de-_-
 
Hade jag haft en återförsäljare 200 m bort hade jag garanterat åkt Aprilia. En av anledningarna att jag valde bort den.
 
Det som är läskigt är alt fel som blir på sxv:n orka betala 15 k (om det stoppar) ifall halva motorn pajjar..

hmmm alla fel som blir.... är det alla utom min som krånglar njäää tror inte det.

Få höra nu om alla problem som ni SXV ägare haft eller inte haft.. och en dåligt inställd/race setupad hoj räknas inte för det är handlarns fel.

Min 300mil och ska byta oljetrycksgivare nu 80kr (släpper igenom lite olja)
 
Last edited:
Är egentligen två helt olika hojar som egentligen inte går att jämföra.
Aprilian är byggd för bana och race, och har mer pulver.
KTM´n är mkt mer allroundhoj som funkar för pendling och även lite bus.
Aprilian kräver mkt mer underhåll och vet du med dig att du inte vill byta olja och hålla koll på smådetaljer och utan bara vill köra är valet givet. Köp KTM.
 
Mr Helmut hur kör du då? tävlar??
grymt sugen på SXV 550 men ska göra mig av med Aprilia 125 rs först!
 
Har inte haft ett enda strul med min RXV, den är dessutom bantad i vikt till 08 o det följer med ett extra helsystem med gött ljud. Har med andra ord en cykel med 70 bakhjulshästar utan att lägga en krona extra efter köpet. 690 är också fin, har kört KTM sen -94 med blandat resultat. Lika roligt som en rätt injusterad 550 får du ej, har kört både cyklarna med öppna system o Aprilian är snuskigt stark. Men som newbie för gatåka skulle jag ta 690:n som ja sa i min tidigare post. Skulle vilja säga att 08 modellerna av Aprilia är lika skottsäkra som vilken annat märke som helst. Ta bara Husaberg som folk spytt galla över i åratal, de nyare årsmodellerna fungerar prima de med om man vet vad man håller på med.

Följ hjärtat ingen av cyklarna kan bli fel
 
Tack tack, dock svårt fy fan!. Känns som 690 är så jävla klumpig i jämförelse med svx:n. Finns det någon som liknar svx:n men inte lika svår att ha och göra med??

Menar du att du inte provkört båda hojarna :confused:

Det är ju i min åsikt fördel om du provkör båda hojarna för att se vilken du gillar bäst! hade aldrig köpt någon hoj innan jag provkört båda och tagit reda på den fakta som du tagit reda på innan du gjorde denna tråden.

Men annars så av mina erfarenheter så säger huvudet att man vill ha de värsta av det värsta :gnissla och i många fall är det oftast en nackdel, för du köper en hoj för att till mestadels (detta antar jag nu) åka och ha skoj med ute på vägarna och leka av dig lite? för ända målet är la inte köra på bana? du behöver kanske inte just de där maxxade vridet och den slimade designen?
Köp den hojen som du tycker känns bäst o åka på, och som överväger som bäst till ditt ändamål.

som du skrev på första sidan, SXVn är dyrare i drift än försäkring, och tvärtom med SMC:n...

därför hade jag tagit SMC:n just för att må bättre, hatar känslan av att inte kunna njuta av sitt åk för att man är rädd av att skiten skall rasa eller bråka med en och att det skall bli fördyrt fören i slutändan...men som många andra sagt, det håller säkert om man sköter om de och följer service intervallerna. (som allt annat)

vet också att aprilias delar är dyrare än KTM, och eftersom de nog lär bli en del meck med aprilian om man inte sköter om den så lär de kosta också :yoparty

Hoppas du hittar din rätta hoj nu!!
 
Har inte haft ett enda strul med min RXV, den är dessutom bantad i vikt till 08 o det följer med ett extra helsystem med gött ljud. Har med andra ord en cykel med 70 bakhjulshästar utan att lägga en krona extra efter köpet. 690 är också fin, har kört KTM sen -94 med blandat resultat. Lika roligt som en rätt injusterad 550 får du ej, har kört både cyklarna med öppna system o Aprilian är snuskigt stark. Men som newbie för gatåka skulle jag ta 690:n som ja sa i min tidigare post. Skulle vilja säga att 08 modellerna av Aprilia är lika skottsäkra som vilken annat märke som helst. Ta bara Husaberg som folk spytt galla över i åratal, de nyare årsmodellerna fungerar prima de med om man vet vad man håller på med.

Följ hjärtat ingen av cyklarna kan bli fel

Har du bänkat den själv eller är det hörsägen?
Vore skoj som tusan att bänka FS650, SXV4.5/5.5, olika 690 osv i samma bänk, samtidigt, för att få jämförbara kurvor. Glöm inte att toppeffekt inte är allt utan det är ytan under grafen som är intressant. Jag köper direkt att det är bra med pulver i en SXV men är det lika användbar effekt som i en stånka. Min erfarenhet av 690SM vs 650 är att det nog är lika mkt toppeffekt men sättet effekten levereras är HELT olika.
 
Håller med Supermoto ang effektleverans, 690 vs Husa!
Det jag undrar över, tycker 690 är "slö" under 4000 rpm i jämförelse med hur den lever om över 5000 rpm. Flera skrev att SXV är slö jämfört med 690 på låga varv! Låter jobbigt med så dåligt bottendrag, hur blir det i långsamma kurvor, måste man växla ner som satan för att jaga varv?

Min Husa passade mig bra i motorkaraktären, vrålstark hela tiden men tappade lite strax innan varvstoppet. Jag kommer att försöka få min 690 att kännas mer som Husan, om det går. Verkar dock innebära komphöjning och portning av toppen... Vet inte om jag pallar med det i sommar.
 
Håller med Supermoto ang effektleverans, 690 vs Husa!
Det jag undrar över, tycker 690 är "slö" under 4000 rpm i jämförelse med hur den lever om över 5000 rpm. Flera skrev att SXV är slö jämfört med 690 på låga varv! Låter jobbigt med så dåligt bottendrag, hur blir det i långsamma kurvor, måste man växla ner som satan för att jaga varv?

Min Husa passade mig bra i motorkaraktären, vrålstark hela tiden men tappade lite strax innan varvstoppet. Jag kommer att försöka få min 690 att kännas mer som Husan, om det går. Verkar dock innebära komphöjning och portning av toppen... Vet inte om jag pallar med det i sommar.

Du och jag har ju pratat lite om det här förut, men ett 15 drev gör jäkligt mycket. Du var orolig för utväxlingen, men det är inget som är störande på något sätt.

Sorry för OT.
 
Håller med Supermoto ang effektleverans, 690 vs Husa!
Det jag undrar över, tycker 690 är "slö" under 4000 rpm i jämförelse med hur den lever om över 5000 rpm. Flera skrev att SXV är slö jämfört med 690 på låga varv! Låter jobbigt med så dåligt bottendrag, hur blir det i långsamma kurvor, måste man växla ner som satan för att jaga varv?

Min Husa passade mig bra i motorkaraktären, vrålstark hela tiden men tappade lite strax innan varvstoppet. Jag kommer att försöka få min 690 att kännas mer som Husan, om det går. Verkar dock innebära komphöjning och portning av toppen... Vet inte om jag pallar med det i sommar.

Haha, du har alltså gjort fel när du bytte !! :tungan :)
Skoja bara, ena dagen är jag skitsugen på en SXV bara för den är snygg och lite udda, andra dagen en 690 att köra på gata och tredje-23e dagen vill jag ha min husa. Så går det runt och runt och runt. Alla är vi olika och vissa vill varva mer på viss bekostnad av lågvarvsvrid (jämför 1000cc twin vs radfyra - 600 mot 1000).
Att plocka ut en SXV, lite vässad och med fixad fjädring (för den är INTE bra för banbruk original) på t.ex Åsen vore ju jämrans skoj. Samtidigt som det vore fint att åka på grusväg-till-Norge-resa med en 690. osv osv osv.
 
Som jag sa så har jag en RXV, om effekten är lika effektiv eller inte kan man nog skruva på hur man vill. Måhända att den på asfalt med högre drevning känns trött ut ur kurvor men min RXV är denna enda offroadcykel jag haft under mina 25 år med cross/enduro o offroadcyklar som alltid känns löjligt stark o rapp på gasen. Samtliga mina kompisar som åker 450 crossar lovordar den för sitt långa linjära register samtidigt som den är urstark i alla lägen. Har haft Husor också o 650 motorn är en juvel med ett massivt vrid o känns precis lika urstark på lägre varv som en RXV gör på mellan o topp registret. Att de sedan är klena vid tomgång har både för o nackdelar i skogen, mera koppla men mindre tröttande för kroppen en ett monstervrid från 1800 varv. Som sagt helt olika karaktärer båda med sin charm. Att cyklarna sen väger lite mer, min RXV nyvägd väger 118 kg mot en 525:as 115 kg tycker jag inte märks då chassiet är slimmat o relativt lättstyrt, helt annat än 690 som är o känns mera brukshoj. Vettiga cyklar alla tre ja nämnt men med olika charm
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top