Jämförelse! SXV 550 eller 690 SMC

rudan

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
karlstad
Hoj
KTM 690 eller SVX 550
Hej:yoparty, Nu var det dags att köpa en hoj. Jag är helt ny innom området och har väldigt svårt att bestämma mig. Men valt ut 2 som jag gillar, SXV 550 och 690 SMC. Jag har läst igenom både sxv 550 tråden på en miljard sidor och 690 smc tråden:gnissla. Där båda värkar var den bästa. Jag har även vart runt i mc butiker där de säljer båda hojjarna men de försröker bara sälja sin hojj.:tungan ..

Så jag tänkte vända mig till er här, ni verkar veta mycket om era hojjar. Jag skulle vilja ha en jämnförelse mellan SXV 550 och 690 SMC.

Jag vet att SXV riktar sig mer åt banan och att det är lite mera meck med den, men kanske är de värt för vad man får ut? hur stor skilnad är åkandet mellan de två?
Vilken är det bäst drag i?
Det är nästan 150 cc mellan dessa 2 och båda har direktinsprut, så SMC borde ju dra ifrån SXV ganska lätt?
SXV har ju en billigare försäkring(lw) men kostar mer att ha, medans SMC har en dyrare försäkring men är billigare att köra, kanske går detta jämnt ut?:va
Det var alt jag kom på just nu men det kommer förmodligen mera.

Tack i för väg =)

Mvh johan
 
Du får ju tänka på att SXV´n har V-twin.

Har kört det mesta i motardväg (inkl. 690smc) och just nu är SXV´n snäppet bättre än allt annat.
 
Det e ju lite skillnad i service på dom oxå.
690:in kör du ju 500 mil innan det e dax för något.
å sxv:n några timmar innan dax för oljebyte.
sen vid 100 timmar ska väl motorn ur för ventiljustering och eventuelt kolvbyte.
men sxv:n e nog ruggit skojig hoj annars.

690 e oxå jäkligt skojig iofs :)
Men de e lite skilland på dom.
ska man mest köra gata tror jag att jag tagit 690;in
men de e jag det :)

/Freddan
 
Dessa cyklar är helt olika både i chassie o motor. Har själv en RXV 550 -08 o kom direkt ifrån min fjärde 625 a o skillnaden är stor, mycket stor. Chassiet på rxv/sxv är mer som en enduro/crosscykel, medans en 690 är större tyngre o bredare o känns sävligare men behagligare för normal körning. Motormässigt är rxv/sxv en pärla, nästan vibrationsfri o ett helvetiskt drag med gasrespons som en kobra, dock betydligt slöare de första tusen varven än en 690 men sen är den brutal o då överdriver jag inte för att jag har en själv. Jag kör bara grus med min o skulle aldrig nånsin byta mot en 690, men skulle ja ha en motard som alltiallo på asfalt skulle jag ta 690 då den fungerar över ett bredare register med sina 6 växlar o lugnare gång, o då behöver man inte en så extrem cykel som sxv:n. Service på Aprilian är 15 tim på oljebyte, 50 tim ventilkontroll, 150 tim kontroll motor. Ska du köpa en Aprilia köp då en 08 o inget annat, min har inte haft det minsta av strul. Kontakta gärna Speedgear.se han vet hur man justerar in cykeln från start så det slipper krångla. Köper du en 08 o vårdar den som alla mc ska vårdas så är det inga som helst problem.
 
Jag har en 690 Enduro nu men har även motardhjul till den så den kan väl klassas som en smc. Hadde tidigare en Rxv 450. Tycker att 690:in känns som ett bra mycket vettigare köp för mig iaf.
Bara det att kunna åka 500 mil mellan oljebytena och ha två års garanti gör att det känns roligare att åka.
Kan dock inte uttala mig om SXV/RXV 550 motormässigt men tycker att 450:in känndes för slö trots akra helsystem mm. 550 går säkert bättre men man tappar som sagt lite bottenvrid med en twin.
Sen att Aprilian är både snyggare och 15 kg lättare är ju en annan sak.
 
man får inte glömma att RXV är betydligt snällare än SXV

på SXV 450 skall helsystem göra stoor skillnad. jag har kört en aprilia sxv. jag blev helt förälskad i karaktären på hojen efteråt. :tummenupp
 
du kan ju fråga henke hå, han prilla rasa 2 gånger på några veckor bara :rolleyes:


men så länge skiten funkar de det en asgrym hoj. för gatåka hade jag nog valt 690 tyvärr... lite tråkigare men fan så mycket mer driftsäker :tummenupp
 
du kan ju fråga henke hå, han prilla rasa 2 gånger på några veckor bara :rolleyes:


men så länge skiten funkar de det en asgrym hoj. för gatåka hade jag nog valt 690 tyvärr... lite tråkigare men fan så mycket mer driftsäker :tummenupp

Två ggr??? :skrämd Vad har mer hänt än det med kamkedjeaxeln??
 
så om man har pengarna så är det en SXV, det är svårt som fan om det nu är som ni säger att SXV behöver underhållas stup i kvarten ( någon som kan nekräfta detta?) om det nu är så mycket mer klös i hojen. skulle gärna ha prisexempel på de dyrare underhållningarna, olje byten och små fix klarar man men inte mer.
 
Satsa på 690 om du bara ska åka gata tycker jag. Förstår inte varför man ska ha en extrem racehoj om man inte åker bana också.
 
så om man har pengarna så är det en SXV, det är svårt som fan om det nu är som ni säger att SXV behöver underhållas stup i kvarten ( någon som kan nekräfta detta?) om det nu är så mycket mer klös i hojen. skulle gärna ha prisexempel på de dyrare underhållningarna, olje byten och små fix klarar man men inte mer.

Köp 690, kanske inte riktigt lika kul att köra men så mycket enklare ägande. Sen är det väldigt få återförsäljare som kan skruva sxv. De flesta har ingen koll.

\Masonit
 
Äää kom igen nu grabbar...... Om jag säger så här... Ingen som köper en Ferrari tror väl att den ska vara som en Volvo kombi i kostnad och service. Åker själv Volvo....... till och ifrån affärn :D
 
Last edited:
Tack tack, dock svårt fy fan!. Känns som 690 är så jävla klumpig i jämförelse med svx:n. Finns det någon som liknar svx:n men inte lika svår att ha och göra med??
 
Tack tack, dock svårt fy fan!. Känns som 690 är så jävla klumpig i jämförelse med svx:n. Finns det någon som liknar svx:n men inte lika svår att ha och göra med??

690 är väll inte klumpig.. jo klart den första modellen.. sm eller vad den hete.. men enduron och motardvarianten av den (smc?) är absolut inte klumpiga.

köp aprilian o va glad så klänge det håller =) det är en sjukt ball hoj :tummenupp
 
sxv är bättre på allt utom livslängden
besviken sxv ägare

Berätta gärna vad som hänt. Att det skulle hända två gånger låter som fel av återföräljare eller dig.

Ktm
Stor
tung
drar lite soppa?
Lite service

Aprilia
Liten,smidig och går jävligt bta
drar mycket soppa
Ganska mycket service


100 mil kommer man ju innan man skall serva den och det kan man göra själv och behålla den prövningen till garanti som det blir efter 3 mån. Stor service som kostar 5000kr blir vid 150h eller ca 1000mil.

Varje 100mil (15h) skall du byta motorolja, oljefilter samt växellådsolja. ~250kr

Som billigt transportmedel är nog ktm att föredra. Rolig busmaskin för bana m.m. =Aprilia

Aprilian är ingen cykel man drar igång och kör 7km till jobbet med enligt mig.

Har faktiskt en dag tagit en tur på 30 mil med aprilian men jävlar vad ont i röven jag hade sen. Går utan problem att ligga 100-120km/h och köra.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top