Jämförelse Streethoj

Jag har bara provkört MT-09, men det är inte jättestor skillnad mot sittställningen på min s1000r, lite mer upprätt. Jag kör ibland 60-70 mil på en dag, för mig är det röven som säger stopp(so to speak wink wink). Fördelen med nakenhoj mot sporthoj är väl att man inte kör så jäkla fort, runt 130 börjar axlarna bli trötta. Förövrigt tyckte jag att MT-09:an var en rolig hoj, lite gungig kanske när man pressar lite. Men den jag provade var en -15 så den är säkert omgjord nu.
 
Har ägt både fz8 och mt09an nu och jag tycker att fz8'an är en rätt karaktärslös radfyra.

Har plöjt ~2500 mil på min mt09a i två års tid och det går hur fint som helst. Det är en bra idé att leta efter en komfortsadel samt byta bakdämpare och fjädrar fram så har du en hoj som du kan göra allt med, iallafall för modeller -20 och bakåt. Brukar slänga på en större ruta när jag ska på längre resor.
 
MT09 finns väl i en SP-variant med annan fjädring? Är de bättre?
 
Fast MT 09 2021 och framåt är väl ok vad gäller fjädring oavsett om det är SP eller ej?
 
Fast MT 09 2021 och framåt är väl ok vad gäller fjädring oavsett om det är SP eller ej?
Och det är nog väldigt olika hur man upplever det.
Jag hade den första utgåvan av MT09 och kände aldring att fjädringen var något problem.
Även den Tenere 700 som jag har nu har ju tydligen helt kass fjädring, men jag har aldrig känt att fjädringen har varit någon begränsande faktor, eller ett problem överhuvudtaget.
Så man bör nog prova först innan man avfärdar den på grund av till exempel fjädringen.
Men det kan ibland vara svårt att erkänna att man är en av dom som är så jäkla medioker på att köra att man egentligen inte begränsas av materialet i en standardprodukt. :)
Men jag vill ju gärna ha Öhlinskomponenter, inte för att jag behöver det, men för att det är fint att titta på - nog så viktigt :tummenupp
 
Jag har en BMW F800R, jag har kört dagsetapper på 50-60 mil, på krokvägar förstås. Trots att jag har passerat det ”magiska” 50, man behöver ju inte känna efter så noga…

61CDB25B-0D08-4646-8CED-CA84F0D645B0.jpeg
 
Och det är nog väldigt olika hur man upplever det.
Jag hade den första utgåvan av MT09 och kände aldring att fjädringen var något problem.
Även den Tenere 700 som jag har nu har ju tydligen helt kass fjädring, men jag har aldrig känt att fjädringen har varit någon begränsande faktor, eller ett problem överhuvudtaget.
Så man bör nog prova först innan man avfärdar den på grund av till exempel fjädringen.
Men det kan ibland vara svårt att erkänna att man är en av dom som är så jäkla medioker på att köra att man egentligen inte begränsas av materialet i en standardprodukt. :)
Men jag vill ju gärna ha Öhlinskomponenter, inte för att jag behöver det, men för att det är fint att titta på - nog så viktigt :tummenupp
Nå det beror ju på hur man kör och vad man är van med, men kanske framförallt på gatan åtminstone hur mycket du väger. Ligger man på sjutti pannor och kör "lugnt" kan den duga utmärkt, men pressar du 110 och bromsar väl sent in i kurvorna så kan den dyka lite.
 
Alltså, heter det inte "streethoj" av en anledning? :fakta Haft några nakna hojar: Monster, FZ6 och FZ1 och dom suger under långa motorvägsetapper -vilket iofs alla sporthojar jag haft också gjort (utom möjligen Hayabusa men den är ju inte så sportig egentligen....ja ni hajar.)

Skulle satsa på något med kåpa, upprätt körställning och riktigt riktigt mjuk och go dyna:tummenupp
 
Alltså, heter det inte "streethoj" av en anledning? :fakta Haft några nakna hojar: Monster, FZ6 och FZ1 och dom suger under långa motorvägsetapper -vilket iofs alla sporthojar jag haft också gjort (utom möjligen Hayabusa men den är ju inte så sportig egentligen....ja ni hajar.)

Skulle satsa på något med kåpa, upprätt körställning och riktigt riktigt mjuk och go dyna:tummenupp

Åkte på några längre turer med min SMR 990. Första gången jag åkte till Norge hade jag originalsadeln och det var verkligen ingen höjdare. Kunde fan knappt sitta redan dag 2, och när man väl satt sig och börjat åka gör det lika jävla ont att resa sig upp. Köpte en "Ergoseat" (tror det är samma som sitter original på SMT 990) och det gjorde hela skillnaden.
Som mest körde jag Piteå - Örebro på samma dag. Totalt blev det närmare 110 mil inklusive en liten omväg förbi brorsan.

Nu kör jag 1290 SA-S och den skulle jag kunna köra dygnet runt utan större problem med komforten. Att en gatcykel av modernt snitt inte skulle duga för tripper på 20-30 mil känns helt befängt. Då är jag ändå snart 50 och allmänt bekväm av mig.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top