Jämföra visst värde ur två textfiler ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Har råkat ut för ett litet dilemma som ni kanske kan hjälpa till med.

Jag har ett fotoalbum på webben som innehåller en massa bilder. Filnamnet på alla bilder finns i en textfil som raderna ser ut så här i:

202;14;78;Sturgeon;78-home0015.JPG;Issjö;Trevlig Dalslänsksjö (med grymma gäddor);20021225;2002-12-27 01:35:36;Jag;Nyckelvattnet, Dalsland;3.3333;NULL;NULL;NULL;NULL;NULL;NULL;177;1;0;3;NULL

Sedan har jag gjort en dir *.* > dir.txt och fått ut en lista på alla bilder som finns i min backupkatalog. I denna katalog finns en hel del bilder som är bortplockade på websidan (och i tabellen). Denna textfil har formatet:

2003-04-06 17:08 508ÿ365 78-home0015.JPG ur katalogen.

Det jag vill göra är att få fram vilka filer som är överflödiga och kan tas bort. Några bra tips på utilitys för detta ?

Det är ca 5500 bilder i databasen och 6122 bilder i backupkatalogen så det finns en del webutrymme att spara om man lyckas rensa bort allt onödigt.

På ett Unix-system hade man gjort det aslätt med en kombination av kommandona cut och diff. Windows vet jag inte. Windows kommandoprompt suger.

Vad tror du om det här programmet?
Winmerge
Kanske kan vara något?

Mr B skrev:
Har råkat ut för ett litet dilemma som ni kanske kan hjälpa till med.

Jag har ett fotoalbum på webben som innehåller en massa bilder. Filnamnet på alla bilder finns i en textfil som raderna ser ut så här i:

202;14;78;Sturgeon;78-home0015.JPG;Issjö;Trevlig Dalslänsksjö (med grymma gäddor);20021225;2002-12-27 01:35:36;Jag;Nyckelvattnet, Dalsland;3.3333;NULL;NULL;NULL;NULL;NULL;NULL;177;1;0;3;NULL

Sedan har jag gjort en dir *.* > dir.txt och fått ut en lista på alla bilder som finns i min backupkatalog. I denna katalog finns en hel del bilder som är bortplockade på websidan (och i tabellen). Denna textfil har formatet:

2003-04-06 17:08 508ÿ365 78-home0015.JPG ur katalogen.

Det jag vill göra är att få fram vilka filer som är överflödiga och kan tas bort. Några bra tips på utilitys för detta ?

Det är ca 5500 bilder i databasen och 6122 bilder i backupkatalogen så det finns en del webutrymme att spara om man lyckas rensa bort allt onödigt.

Enklaste och jobbigaste sättet är väl att använda FC i kommandoprompten.
men det är ju jobbigt att att jämföra skilnaden.

/pho

Zormin skrev:
På ett Unix-system hade man gjort det aslätt med en kombination av kommandona cut och diff. Windows vet jag inte. Windows kommandoprompt suger.

Det finns DOS utilities (freeware) som härmar de flesta unix-kommandon.
Själv använder jag grep, rep, sdir och xdiff väldigt ofta.

Har man inget annat för sig kan man installera dos/windos-variantet av Pearl och scripta lite själv. Annars är det rätt lätt att lära sig en kompilerande basic (DOS variant) eller Pascal.

Testade lite med FC men resultatet blev inte tillräckligt slimmat så jag kodade en egen liten utility. Tar ganska lång tid att jämföra två filer men den fungerar iallafall och det är huvudsaken. :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back