Jägarexamen

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Vad gäller? Jag har böckerna och hade helst velat plugga på egen hand och sedan gå och skriva provet istället för att gå på en massa kvällskurser och grejer, kan man göra det?

Hur fungerar det i så fall med skjutprov o.s.v om man tar examen "privat"?

Tack på förhand!

Härlgt med fler jaktintresserade!

Jag är Ungdomsansvarig för Jägareförbundet här i Uppala.
Är nästan säker på att du kan plugga själv och åka ut till ex en skyttebana som har funktionärer med godkännd utbildning för att få utfärda provtillfällen.
Men som tidigare nämnt så är det enklast att ta kontakt med ex jägareförbundet och reda ut alla frågetecken.
Kvällskurser är dock att föredra då det är bra at kunna ställa frågor osv! för det kommer du villa ställa :) Samt att det var rätt kul at träffa likasinnade

Hur gammla är dina böcker? det har nämnligen kommit en ny uppsättning böcker förra året har jag för mig.

Härlgt med fler jaktintresserade!

Jag är Ungdomsansvarig för Jägareförbundet här i Uppala.
Är nästan säker på att du kan plugga själv och åka ut till ex en skyttebana som har funktionärer med godkännd utbildning för att få utfärda provtillfällen.
Men som tidigare nämnt så är det enklast att ta kontakt med ex jägareförbundet och reda ut alla frågetecken.
Kvällskurser är dock att föredra då det är bra at kunna ställa frågor osv! för det kommer du villa ställa :) Samt att det var rätt kul at träffa likasinnade

Hur gammla är dina böcker? det har nämnligen kommit en ny uppsättning böcker förra året har jag för mig.
Hej hej!

Har dom nya böckerna. Hade helst inte velat gå en kvällskurs eftersom det ofta blir sena kvällar på jobbet... Att plugga in teorin på egen hand borde inte vara några problem även om det alltid är bra att kunna ställa frågor. Får prova ringa Jägareförbundet om det, har provat att maila men inte fått svar.

Verkar inte vara några problem...
Ett annat alternativ är att på egen hand beställa Svenska Jägareförbundets jägarexamensmaterial Nya Jägarskolan www.jagareforbundet.se/butik och sedan studera på egen hand. När du känner dig redo att göra det teoretiska delprovet så får du kontakta en provledare för jägarexamen och boka tid för provskrivning.

Du får också se till att hitta möjligheter att träna på de praktiska momenten som vapenhantering och skytte genom att till exempel kontakta en jaktskytteklubb. En del av dessa klubbar anordnar nybörjarkurser i vapenhantering och skytte för den som avser att ta jägarexamen.

Jag tog en instensivkurs tors-sön, jag har inte heller tid att sitta och uggla en kväll i veckan i ett halvår.
Rekommenderas varmt.

Jag tog en instensivkurs tors-sön, jag har inte heller tid att sitta och uggla en kväll i veckan i ett halvår.
Rekommenderas varmt.

Jag gick oxå intensivkurs, böckerna fick vi i förväg så vi kunde plugga innan. Sen varvades teori, skytte och allmänt trevlig samvaro(!).
Kanon när man har ett jobb med konstiga tider!

Rekommenderas varmt.
Vad ska du med den till? Finns väl inga riktiga jägare innanför tullarna?

Eller har du kanschee ääät lantsteellee? :hihi

Hur grov kaliber får man ha i jaktvapen?

Vad är det folk snackar om? gg? osv?

Är väl inget konstigt om en "08" tar jägareexamen?

Om markus skulle köpt sig en segelbåt hade jag inte sagt något. Inte heller om ex Roller eller korvis skulle skaffa sig jägarexamen.
På något sätt känns det bara inte rätt...

Edit: GG = Gunvald Gunners

Vad kostar examen ?
Böcker.
Prover.
Skjutprov.

Osv... Från start till färdig.

Min intensivkurs gick på 9k. Då ingick böcker, alla prov, ammunition.
Och såklart boende och mat under de 5 dagar vi var där.
Men det är väl bara att köpa valfri jakttidning, du hitter nog minst 5 annonser där...:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman