Jägarexamen?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Finns det några jägare här på sporthoj?

Har länge funderat på att ta jägarexamen och nu tänkte jag sätta fart. Eller så snabbt jag hittar någon kurs. Vart tog ni eran? Funderar på om inte Studiefrämjandet anordnar sådant.

Är väl mest inne på rådjursjakt och kanske annat "mindre" vilt. Vildsvin skulle vara kul.

Har ni några tips? Jag är inte helt borta på biologi och natur är alltid trevligt :tummenupp

Biologi och Natur? :3freak

Du lär dig om djur, djurskit, spår och vapen.

Jag gick en kurs hos en som heter Dan, det gjordes i Arlöv,
och skjutningen gjordes i Trelleborg.

lite långt ifrån dig kanske :tungan

MattE. skrev:
Biologi och Natur? :3freak

Du lär dig om djur, djurskit, spår och vapen.

Jag gick en kurs hos en som heter Dan, det gjordes i Arlöv,
och skjutningen gjordes i Trelleborg.

lite långt ifrån dig kanske :tungan
Jaja biologi och natur är väl samma sak. Vad jag menade var att jag har intresset och grundkunskapen. Ursäkta. Har tagit några :öl

Ja det är lite långt bort :rolleyes: Var det svårt? Sköt en del när jag var yngre och tävlade. Men det var bara i luftgevär (sedan visade det sig att våran skyttelärare var pedofil åsså brände någon ner hans hus och sedan lade han av att vara lärare, dåligt rykte eller något, och sedan hade kommunen ingen lärare längre så då la jag av :3freak )...

Långa farbron skrev:
http://www.sfr.se/m.alvsborg/jakt.htm

Jag tog min i Hultafors bygdegård för 18 år sedan så......
hur vet du var jag bor :4skrika

Tack! Synd bara att den redan har börjat. Nåja. Får väl ringa dom imorgon.

:hyvenspojk

CJ900RR skrev:
Jaja biologi och natur är väl samma sak. Vad jag menade var att jag har intresset och grundkunskapen. Ursäkta. Har tagit några :öl

Ja det är lite långt bort :rolleyes: Var det svårt? Sköt en del när jag var yngre och tävlade. Men det var bara i luftgevär (sedan visade det sig att våran skyttelärare var pedofil åsså brände någon ner hans hus och sedan lade han av att vara lärare, dåligt rykte eller något, och sedan hade kommunen ingen lärare längre så då la jag av :3freak )...

Samma sak: Jag menade att vadfan har du för nytta av det :hihi

Öl: Nope.

Svårt: Nej, jag har en liten "talang" för skytte,
lite svårt var det att hålla upp studsaren bara, Tror jag gick i 5:an-6:an :)
Och man måste plugga och veta vilka djur som är vilka, :4skrika
vilka skitar som kommer från vem, :4skrika
och när det är jaktsäsong på det, och vem ska du skjuta först
av kon och kalven.. osv.. osv..

Illa med pedofilen.... men det låter lite roligt :D

Om du ska ta jägarexamen i Alingsås så kan jag passa på att varna/tipsa för/om Rune Carlsson om han fortfarande har några kurser. Det är en gammal krutgubbe som inte har huvudet riktigt med alla gånger, men vilka historier man får höra och man får ansvar för att läsa in i stort det mesta själv då han kan missa vissa saker.

acura skrev:
Om du ska ta jägarexamen i Alingsås så kan jag passa på att varna/tipsa för/om Rune Carlsson om han fortfarande har några kurser. Det är en gammal krutgubbe som inte har huvudet riktigt med alla gånger, men vilka historier man får höra och man får ansvar för att läsa in i stort det mesta själv då han kan missa vissa saker.
Hehe ok. Det ska jag lägga på minnet. Tack för tipset :tummenupp

MattE. skrev:
Samma sak: Jag menade att vadfan har du för nytta av det :hihi

Öl: Nope.

Svårt: Nej, jag har en liten "talang" för skytte,
lite svårt var det att hålla upp studsaren bara, Tror jag gick i 5:an-6:an :)
Och man måste plugga och veta vilka djur som är vilka, :4skrika
vilka skitar som kommer från vem, :4skrika
och när det är jaktsäsong på det, och vem ska du skjuta först
av kon och kalven.. osv.. osv..

Illa med pedofilen.... men det låter lite roligt :D
Djur är lätt. Älg har horn ibland och det har rådjur med. Fast mindre. Harar hoppar :3freak

Äsh det ska väl inte vara så svårt. Fixar jag lätt tror jag :tungan

Hehe ja det var ganska kul det där med pedofilen. Han sa alltid; "ni får gääääärna kom hem till mig och hälsa på". Ung och naiv som man var trodde man bara att han var snäll. Nåja. Jag hade väl tur som aldrig hälsade på honom. Han förtjänade att få sitt hus nerbrännt i alla fall...

Äh det är bara dra till hamnen med kofferten fylld me bläckpennor och söpa sig en kalashnikov av nå ryssar och sen bara go wild vid närmaste område med träd.

Jag tog min examen för många år sedan på våran lokala ABF-föreningen, har för mig att den var indelad i 2st kurser, en för högvilt & en för "vanligt", kanske inte är så nu för tiden? :va

inte bara de landkravlande sakerna du ska kunna namnen på, du ska kunna de flesta flygfäna också, det är då det blir jobbigt :tungan

CJ900RR skrev:
Vart tog ni eran? Funderar på om inte Studiefrämjandet anordnar sådant.
Jag går just nu på Studiefrämjandets jägarexamenskurs. Kostar en slant, typ 3000:- för själva kursen och sen tillkommer kurslitteraturen på runt 1300:-. Det är helt ny litteratur för i år så det går inte att låna de gamla böckerna av polare/släkt som läst föregående år. Proven är också nya, numera gör man allt i ett svep, så ingen särskild högviltsdel.

Det är rätt nyttigt att gå kursen eftersom man då får ta del av erfarna jägares visdom, men jag är helt säker på att det skulle funka rätt hyffsat att plugga själv på sin kammare till teoriprovet.

I Studiefrämjandets kurs ingår inte provavgifter och inte heller kostnaden för skjutträning inför skjutproven, det får man ordna själv via någon jaktskytteklubb. För att få skjuta upp måste man också först ha klarat teorin.

Hej!
Studiefrämjandet har bra kurser om du vill ta jägarexamen!!!
Vet dock inte om de har någon snabbkurs!
Hoj! :tummenupp

CJ900RR skrev:
Finns det några jägare här på sporthoj?

Har länge funderat på att ta jägarexamen och nu tänkte jag sätta fart. Eller så snabbt jag hittar någon kurs. Vart tog ni eran? Funderar på om inte Studiefrämjandet anordnar sådant.

Är väl mest inne på rådjursjakt och kanske annat "mindre" vilt. Vildsvin skulle vara kul.

Har ni några tips? Jag är inte helt borta på biologi och natur är alltid trevligt :tummenupp

Jag tog min när jag gjorde lumpen. Studiefrämjandet i samarbete med regementet anordnade detta. (Subventionerat pris dessutom)

Jakt är kul! Har själv mark för rådjur här i Skåne men oxo mark i Härjedalen (Ja snart i alla fall) för toppfågeljakt, vilket är den mest spännande jaktform jag upplevt.
Nackdelen med att börja jaga är dessa SJUKT höga priser på jaktarrenden!!

Men KUL att du slagit in på denna banan med jakt. Upplevelser för livet.

Lycka TILL!!

Jag pluggar jag med hos Studiefrämjandet (de håller en kurs per år här) och kursen sträcker sig från oktober i år till juni kommande sommar... Det är 6 st böcker som ska gås igenom (samt en studiehandledning som är lite si och så), samt mycket praktiska moment med att pilla på älgtänder, öva in anläggning med hagelbrakare, avståndsbedömning (skjut för fan inte på rådjur med hagel på mer än 20m, då blir Naturvårdsverket onda :3freak ). Det går åt en 6-7 timmar varje vecka åt studierna, både i studiecirkeln och egen läsning + all skjutövning m.m. senare.

Det kostar en bra slant också, men det är det värt! Jäkligt mycket intressant man får lära sig och slutligen leder till examen och rätt att skaffa jaktvapen och få jaga. Egen mark är guld värt med de arrenden som gäller idag (mellan 10-40 tusen per år är vanligt för att få tillgång till mark - säkert dyrare närmare storstäderna).

Det är bara att sätta igång!! :tummenupp

Har nyss börjat en kurs hos Studieförbundet - Vuxenskolan. Skulle tagit jägarexamen redan i gymnasiet var det tänkt, för ca 17 år sedan alltså. Men bättre sent än aldrig heter det ju...

Dock så ångrar jag mig att jag inte fick tummen ur på den tiden, jädrar vad läsning det är nu. Blir till att tillbringa lite mindre tid framför SH :( . Hinner inte med allting, har ju lite annat att göra också. Det enda som är lite surt med kursen är att den blir så utdragen i tid. Men men, bara till att hålla ut och hoppas man blir godkänd vid proven framåt sommaren.

Roughack skrev:
inte bara de landkravlande sakerna du ska kunna namnen på, du ska kunna de flesta flygfäna också, det är då det blir jobbigt :tungan

Precis! Det är fågelkräken som är värst...
Bara du kan dom över proven så... sen är allt kanadagås! :nicka ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman